Hopp til innhold

- - - - -

LPXe 9,6 #7 med pounch pro #8 snøre

• Du kan ikke svare på denne tråden
7 svar i denne tråden

#1 Salmolon

• Medlem
  • 10 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Jakt , fiske , brettkjøring .
  • Favorittfiske:Laks, ørret

Skrevet 04. May 2011 - 15:23

Byttet ut et loop opti stream 7# snøre som jeg brukte på lpxe 9,6 7# stanga .

Tenkte jeg skulle gå opp en snøreklasse når jeg kjøpte nytt snøre . Valget falt da på guideline sitt pounch pro snøre i klasse 8#

Nå fant jeg vel ut at klassefiseringen 7# hadde nok kanskje passet bedre her enn på loop snøret.
Pounch pro snøret virker litt tungt men det virker også som stanga klarer snøret meget bra alikvel og får ut bra med line og gode presentasjoner. Er det noen downsides til dette her eller ?
Er noenlunde fortrolig med vannkast , snakerolls og overhodetkast men er ingen ekspert , er litt redd for at jeg skal "venne" meg til dette snøret og at jeg ikke raffinerer teknikken så mye som jeg burde ...

Noen innspill ?

Dette innlegget har blitt endret av Salmolon: 04. May 2011 - 15:39

#2 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 04. May 2011 - 15:57

Vis innleggSalmolon, 04. May 2011 - 15:23, skrev:

Noen innspill ?

Tilhører vel disse særingene som ikke helt er med på at alltid skal stå de samme tallene på lina som på stanga. Mener at det både må være mulig å gå opp 1-2 klasser og likeens ned 1-2 kl. På en 7-erstang skal dette være fullt mulig. Tenker ikke her nødvendigvis på under- eller overklasset stang/line, men mer på de ulike situasjonene en støter på. Er en i f eks nybegynnersituasjon, er det helt klart en fordel med litt tung line. Tror mange vil være enige i akkurat det.
Men er det tungt å kaste, f eks vind, så syns iallefall jeg det er bra å sette på en tyngre line. Og er det en solblank augustdag og elva bare såvidt sikler forbi, da er liksom tiden kommet for å sette en veldig lett line på.
Har en først lært seg å kaste noenlunde, tror ikke jeg at slik veksling spiller noen rolle i den praktiske fiskingen.

#3 Salmolon

• Medlem
  • 10 Innlegg:

Skrevet 04. May 2011 - 16:50

Et flott generelt svar som gjør at den følelsen av å kanskje ha en ugunstig line nok en gang slapp. Lina kjennes veldig "rett" ut , blir i hovedsak brukt på sjøen også så er jo fort litt vind å handskes med ..

tnx !

#4 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 04. May 2011 - 17:34

Bare sånn til din referanse.
Har ei LPXe 10'#8 4 delt og har prøvd diverse snører på denne. Har funnet ut at ivertfall denne stanga Ikke bør ha tyngre WF liner en det som merkingen tilsier. Den går og faktisk meget bra med WF liner i klasse 7. Da jeg prøvde WF9 på nevnte stang så viste stanga tendenser til å knele. WF9 fungerte derimot utmerket til speying.
Om GL enhåndstengene derfor krever at man følger merkingen trenger dog ikke bety at alle gjør det og det har jo med kastestil såvel. Men som sagt min 10fotsåtter tillot ikke særlig avik og en ren WF8 i flyt ble derfor snøret som fungerte best.

Salaren

Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 04. May 2011 - 17:35

Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#5 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:

Skrevet 04. May 2011 - 18:14

Vis innleggSalaren, 04. May 2011 - 17:34, skrev:

Om GL enhåndstengene derfor krever at man følger merkingen trenger dog ikke bety at alle gjør det og det har jo med kastestil såvel. Salaren

Mener også å ha erfart at dess kortere "klumpen" er, dess vanskeligere er det å øke. Men med 12 - 14 m klumpdel, burde det fungere helt greit å øke 1-2 kl på mange stenger når slikt er ønskelig. Jeg har selvsagt ikke prøvd dette på all verdens stangmerker og -modeller.
Ellers en del å lese om 7-erliner her. Og at dette ikke er en eksakt vitenskap. http://www.bomann-la...tvannsnorer.pdf

Dette innlegget har blitt endret av svensvik: 04. May 2011 - 19:22

#6 Erlend H

• Medlem
  • 230 Innlegg:
  • Favorittfiske:ørret, sjøørret++

Skrevet 04. May 2011 - 19:33

Pounch pro er vel kjent for å være en tung line, men dette har mye med preferanser å gjøre. Liker selv forholdsvis lette liner på stengene mine, men kaster nesten bare overhodet. På vannkast er det vel vanlig å gå opp både en og to klasser. Uansett enig med Svensvik: Gjør deg opp dine egne meninger om hva som passer i forhold til din kastestil. Ikke spesielt bekymret for at du skal ødelegge kaststilen din med "feil" line heller. Jeg står i sjøen i kuling med sekserstang fra september til mai og resten av året med firer og fluer på krok 18-22. Og kan man kaste så kan man kaste. Det er bare snakk om små justeringer mellom de forskjellige stengene og linene.
PS: Jeg er ingen kasteguru. Ser vel snarere på meg selv som en ok flueFISKERPostet bilde

#7 Salmolon

• Medlem
  • 10 Innlegg:

Skrevet 04. May 2011 - 22:22

Vi får se hvordan det blir i praksis til helgen. Foreløpig har det kun vært kasting på gresset med den. Viser seg vel tydligere under fiske. Men tror nok det skal gå greit. Skal jaggu prøve å sette på et 4 cast 6# snøre jeg har til en annen stang . Se hvordan det blir på stanga . Da tipper jeg snøret ikke tilgir teknikken like lett ;)

#8 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:

Skrevet 05. May 2011 - 05:35

Vis innleggSalmolon, 04. May 2011 - 22:22, skrev:

Vi får se hvordan det blir i praksis til helgen. Skal jaggu prøve å sette på et 4 cast 6# snøre jeg har til en annen stang . Se hvordan det blir på stanga . Da tipper jeg snøret ikke tilgir teknikken like lett ;)

Det gjør du helt rett i. Ingen ting er bedre enn å sette av litt tid til å finne ut hva som fungerer og passer for en selv i praksis. Selvfølgelig er gode råd og retningsliner greie å ha som utgangspunkt, men stenger og liner er ingen eksakt romteknologi. Tvert imot er det romslige mål som gjelder av og til. Har selv satt opp en "umulig" kombinasjon, som jeg skal teste når jeg er hjemme igjen søndag.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere