Har liggende en gammel men lite brukt Cortland 444 DT11F. Mener snøret er 35yds og på digitalvekten veier hele snøret 82 gram.
Dette snøret ble i sin tid brukt på ei 15'6" Shimano stang. Knalltungt fiske med denne redskapen husker jeg men det var det man hadde i slutten av 80 og som man trodde fungerte den gangen.
Stanga er pensjonert for lenge siden men snøret burde vel kunne testes på noe hadde jeg planer om.
Hvordan ville en moderne stang fungere sammen med nevnte snøre tror dere..? Har både 14 og 15 fots LPXe stenger som snøret kan testes på.
Nå er det ikke slik at jeg trenger snører til disse stengene. Jeg har masse tilpassede klumper som er klare for sesongen. Men det kunne jo alikevel vært artigt å prøvd en full DT line eller ville ikke dette bli bra..?
Salaren
DT11F til moderne stangaksjon
Startet av Salaren, May 11 2011 03:40
4 svar i denne tråden
Skrevet 11. May 2011 - 03:40
Salaren
Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.
Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.
Skrevet 11. May 2011 - 06:55
Salaren, 11. May 2011 - 03:40, skrev:
Har liggende en gammel men lite brukt Cortland 444 DT11F. Mener snøret er 35yds og på digitalvekten veier hele snøret 82 gram.
Dette snøret ble i sin tid brukt på ei 15'6" Shimano stang. Knalltungt fiske med denne redskapen husker jeg men det var det man hadde i slutten av 80 og som man trodde fungerte den gangen.
Stanga er pensjonert for lenge siden men snøret burde vel kunne testes på noe hadde jeg planer om.
Hvordan ville en moderne stang fungere sammen med nevnte snøre tror dere..? Har både 14 og 15 fots LPXe stenger som snøret kan testes på.
Nå er det ikke slik at jeg trenger snører til disse stengene. Jeg har masse tilpassede klumper som er klare for sesongen. Men det kunne jo alikevel vært artigt å prøvd en full DT line eller ville ikke dette bli bra..?
Salaren
Salaren
Den beste måten å finne ut av dette på, er å prøve
Ellers så har jeg fått med meg at en reknet at en brukbar speykaster burde kunne håndtere omtrent 20 yds (18 meter) line utenfor toppringen i kastet. For linen din betyr det rundt 45 gram. Det burde 15 foteren klare, men LPXe er kanskje ikke stamfaren til langlinestenger, så 18-20 meter blir kanskje litt langt.
Lykke til
Knut
Knut Forseth Tautra
Skrevet 11. May 2011 - 12:57
ktautra, 11. May 2011 - 06:55, skrev:
Den beste måten å finne ut av dette på, er å prøve
. Men det går sikkert bra. Jeg kjøpte meg en bunke DTer fra 10 til 12 ifjor vinter for å prøve ut det du tenker på. Ingen av linene, fra kjente merker, kom på over 100 kr (på ebay). Det funket egentlig bra, noen stang/line kombier til og med veldig bra. Jeg kom fram til at korte DTer var greiere kastemessig enn lange. En Hardy Sovereign DT12 som jeg kjøpte, var bare 27 yds, altså knapt 25 meter. Med ca 20 meter utenfor stangtuppen var jeg i praksis inne på baktaperingen, så dette skjøt bra avgårde. På den kunne jeg egentlig spleiset på skyteline så jeg slapp å skyte backing. Lange 35-40 yds liner betyr at en skyter med tjukkeste delen av linen, altså dårlige skyteegenskaper.
Ellers så har jeg fått med meg at en reknet at en brukbar speykaster burde kunne håndtere omtrent 20 yds (18 meter) line utenfor toppringen i kastet. For linen din betyr det rundt 45 gram. Det burde 15 foteren klare, men LPXe er kanskje ikke stamfaren til langlinestenger, så 18-20 meter blir kanskje litt langt.
Lykke til
Knut
Lykke til
Knut
Hei
Intresant det du nevner der. Har og handlet DT liner på Ebay i slike vektklasser og faktisk fått til fult brukbare løkkeklumper på 11-12 meter som blir rundtom 30 gram. Disse heimelagde klumpene bruker jeg på ei Loop Blackline 12'4"#8. Nå er ikke Blackline den stanga som sparker best men som treningstang fungerer det bra nok og har fått noen smålakser såvel. Bruker å ha denne rigget vinteren igjennom slik at jeg kan stikke ut og kaste litt vinterstid hvis forholdene tillater det.
Dine vekt/lengdekalkuleringer for DT12 stemmer godt overens med mine egne og man får ca 2,5 gram pr. meter endetapering inkludert. Spekulerte nemlig litt på å kutte en DT12 på 18 meter og spleise denne permanent til en slik coated runningline med tråd og aquasure. Man fikk jo da en hjemmelaget WF med superlang klump. Men jeg ser problem i at selve klumpen ikke får egenvekt nok hvis man bruker den på en moderne 15 foter. En LPXe 15 foter krever jo 44 grams klumper på 13 meter for min kastestil. Siden ikke DT13 eller DT14 eksisterer så blir det liksom stopp der. Jeg tipper flere en meg fant akkurat dette ut på 80-tallet da enkelte fluefiskere begynte å kappe snører for å lage skyteklumper. DT12 blir med andre ord akkurat litt for lett for stive stenger med moderne aksjoner. Skulle virkelig ønske en 18 meters klump på 50-55 gram men det blir vanskelig å få til da jeg ikke finner Snøreemner man kan kappe til.
Husker forresten jeg hadde ei Kunnan 15 #10-11 på slutten av 80 tallet. Denne stanga fungerte meget bra med en Hardy DT11FI på 30yds og som du sier så lå da bakre tapering i ringene før man lot snøret fare. Denne Kunnan stanga var ei stang jeg var meget fornøyd med og var utvilsomt ei stang med aksjon og vekt langt forran sin tid. Desverre brakk den i Suldalslågen en vindfull septemberdag i 1990 etter at toppdelen ble truffet av en kobbertube med 500m/s hastighet. Den håndterte tunge DT liner utmerket men den gangen var ikke min kasteteknikk enda utviklet med tanke på underhånds eller speycast. Mener jeg ser disse Kunnan stengene brukes i filmen Drømmen om Alta og Gutta der ser ikke ut til å være misfornøyde de heller. Vet ikke om Vidar Skiri kaster med en Kunnan stang men Vidars kasteteknikk er jo bare fantastisk. Har ofte lurt på hva slags snøre han brukte i den filmen. Hvar det en alminnelig DT line i klasse 11 eller 12 kanskje..?
Salaren
Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 11. May 2011 - 21:09
Salaren
Skrevet 11. May 2011 - 19:00
Hei igjen.
Jeg kom til laksefiske ganske seint, det var ørret for meg i veldig mange år, og lysten på mer ørretfiske har blitt ganske sterk etterhvert. DT til ørret i elv brukte jeg og bruker nå, men ved lange kast på vann og større elver, blir det WF.
Jeg startet laksefisket med DT også, men gikk raskt over på mer eller mindre longbelly speyliner.
Jeg har registrert at skottske kastere fortsatt mener at det lurt å lære seg å kaste med DT, rett og slett fordi det krever mye mer av kasteren enn korte klumper og at DT for laks akkurat som for ørret er veldig OK på korte og middels avstander.
En kan sikkert si at skottene er konservative, men Carron-teamet gjør det jo ganske bra i konkurranser.
Jeg tror faktisk at jeg skal bruke DT litt i sommer.
Jeg har ellers gjort samme erfaring som deg at på kraftige 10/11/12 15- og 16 fotere, så blir nesten alt annet enn DT12 for lett. Den før nevnte Hardy Sovereign linen (DT12) funket forbausende godt på noen kraftige moderne B&W stenger jeg har. Disse har en dyp, men rask og kontant aksjon. På lettere stenger stenger blir det anderledes. Jeg forsøkte litt ifjor med en Meiser 13 ft #6-8 Highlander. Det var som varm kniv i smør med en kort DT9.
Veldig lange klumper finnes det ikke mye av dessverre, de er veldig artige å kaste med. Du kan selvsagt prøve å sy noe selv. På ebay ligger av og til levelline på storspole helt opp i #14 for "selvbyggere". Ellers kan du kappe en longbellyline eller kjøpe en konkurranseklump. Zpey hadde noen ifjor, CND har og Nextcast. Dessuten lager Nextcast ( www.nextcastproducts.com )klumputgaver av FallFavouritte70 og WinterAuthority55 linene. De sistnevnte er ferdig kappet og der får du klumper på 18-20 meter og 50-60 gram. Nordisk har CND og Nextcast (sikkert Zpey og). Om de har klumputgavene vet jeg ikke. I USA koster klumpversjonen 80$. Jeg har prøvd NC klumpene og har flere av hellineversjonene. De er svært gode.
Knut
Jeg kom til laksefiske ganske seint, det var ørret for meg i veldig mange år, og lysten på mer ørretfiske har blitt ganske sterk etterhvert. DT til ørret i elv brukte jeg og bruker nå, men ved lange kast på vann og større elver, blir det WF.
Jeg startet laksefisket med DT også, men gikk raskt over på mer eller mindre longbelly speyliner.
Jeg har registrert at skottske kastere fortsatt mener at det lurt å lære seg å kaste med DT, rett og slett fordi det krever mye mer av kasteren enn korte klumper og at DT for laks akkurat som for ørret er veldig OK på korte og middels avstander.
En kan sikkert si at skottene er konservative, men Carron-teamet gjør det jo ganske bra i konkurranser.
Jeg tror faktisk at jeg skal bruke DT litt i sommer.
Jeg har ellers gjort samme erfaring som deg at på kraftige 10/11/12 15- og 16 fotere, så blir nesten alt annet enn DT12 for lett. Den før nevnte Hardy Sovereign linen (DT12) funket forbausende godt på noen kraftige moderne B&W stenger jeg har. Disse har en dyp, men rask og kontant aksjon. På lettere stenger stenger blir det anderledes. Jeg forsøkte litt ifjor med en Meiser 13 ft #6-8 Highlander. Det var som varm kniv i smør med en kort DT9.
Veldig lange klumper finnes det ikke mye av dessverre, de er veldig artige å kaste med. Du kan selvsagt prøve å sy noe selv. På ebay ligger av og til levelline på storspole helt opp i #14 for "selvbyggere". Ellers kan du kappe en longbellyline eller kjøpe en konkurranseklump. Zpey hadde noen ifjor, CND har og Nextcast. Dessuten lager Nextcast ( www.nextcastproducts.com )klumputgaver av FallFavouritte70 og WinterAuthority55 linene. De sistnevnte er ferdig kappet og der får du klumper på 18-20 meter og 50-60 gram. Nordisk har CND og Nextcast (sikkert Zpey og). Om de har klumputgavene vet jeg ikke. I USA koster klumpversjonen 80$. Jeg har prøvd NC klumpene og har flere av hellineversjonene. De er svært gode.
Knut
Knut Forseth Tautra
Skrevet 11. May 2011 - 19:20
Hei
Skrev akurat et nytt innlegg hvor jeg linket denne her http://www.carron.uk...-head-floating.
Hadde jo bare vært artigt å prøvd samt at tiden nå burde være inne for a avansere litt. Du har kanskje noen innspill på det andre innlegget. Takker
Salaren
Skrev akurat et nytt innlegg hvor jeg linket denne her http://www.carron.uk...-head-floating.
Hadde jo bare vært artigt å prøvd samt at tiden nå burde være inne for a avansere litt. Du har kanskje noen innspill på det andre innlegget. Takker
Salaren
Salaren
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere