Hopp til innhold

- - - - -

Store variasjoner i snørevekt

• Du kan ikke svare på denne tråden
3 svar i denne tråden

#1 ronla

• Medlem
  • 9 Innlegg:

Skrevet 12. May 2011 - 00:48

Hei!
Jeg er i ferd med å forberede sesongen og kom over noen Techna Aircutter snører i WF 8, Flyt og Flyt/synk. De oppgis til å være 32m lange. Da jeg veide dem på den digitale kjøkkenvekta landet den på 40g for begge. det høres rimelig tungt ut. Jeg bruker jo 40g til #10 tohåndsen min. Er det snørevekten, kjøkkenvekta eller meg det er noe galt med?? Ser Windcutter snørene får hard medfart på Forumet, bør jeg pakke dem fint ned i eska og late som ingenting????

#2 Fly-fish

• Støttemedlem
  • 1030 Innlegg:
  • Skype-ID:Fly-fish
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Ørret

Skrevet 12. May 2011 - 06:28

Vis innleggronla, 12. May 2011 - 00:48, skrev:

Hei!
Jeg er i ferd med å forberede sesongen og kom over noen Techna Aircutter snører i WF 8, Flyt og Flyt/synk. De oppgis til å være 32m lange. Da jeg veide dem på den digitale kjøkkenvekta landet den på 40g for begge. det høres rimelig tungt ut. Jeg bruker jo 40g til #10 tohåndsen min. Er det snørevekten, kjøkkenvekta eller meg det er noe galt med?? Ser Windcutter snørene får hard medfart på Forumet, bør jeg pakke dem fint ned i eska og late som ingenting????

Det må være hele snøret inkl. skytelinen som vier 40g. Kun klumpen skal veies
In lepeophtherius salmonis veritas

... i lakselusen finnes sannheten

#3 Saatvedt

• Medlem
  • 281 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret på tørt-.

Skrevet 14. May 2011 - 08:55

Du skal KUN veie de første 9.15 meterne !

WF liner har vekten på de første 9,15 m oppgitt til sin respektive snørevekt......

Kveil av og mål opp , sett en lite tepebit på lina der 9,15m angis , kveil opp , legg de 9,15 på vekta i egen kveil , mens du holder løslina opp fra vekta . dette vil gi deg ganske nøyaktig vekt.

Kappen man klumper , kan litt og litt kappes , og dermed legge hele kveilen på vekta under ett..... dette må du selvsagt ikke forsøke på din wf/dt line , da ødelegger du snøret.

Mvh Espen

#4 Tom Larsen

• Medlem
  • 1352 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Team Loop Norge

Skrevet 16. May 2011 - 12:03

Vis innleggSaatvedt, 14. May 2011 - 08:55, skrev:

Du skal KUN veie de første 9.15 meterne !

WF liner har vekten på de første 9,15 m oppgitt til sin respektive snørevekt......

Kveil av og mål opp , sett en lite tepebit på lina der 9,15m angis , kveil opp , legg de 9,15 på vekta i egen kveil , mens du holder løslina opp fra vekta . dette vil gi deg ganske nøyaktig vekt.

Kappen man klumper , kan litt og litt kappes , og dermed legge hele kveilen på vekta under ett..... dette må du selvsagt ikke forsøke på din wf/dt line , da ødelegger du snøret.

Mvh Espen

Det er riktig at du skal veie de første 30' (=9,14 meter) minus levelbiten i front, for å bestemme AFTMA-klassen på snøret, men det er ikke sikkert at det alene gir deg den mest meningsfulle informasjonen. I dag er det ekstremt stor variasjon på klumplengden for WF-snører, enhåndssnørene kan variere fra 6 til 21 meter. De fleste fluefiskere vil finne det mer interessant å vite hvor mye selve klumpen veier (som man som oftest har utenfor toppringen), framfor bare hvor mye de første 9,14 meterne veier.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere