Hopp til innhold

- - - - -

Grand Bahama

3 svar i denne tråden

#1 Mc Intyre

• Støttemedlem
  • 306 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fiske og fotball!
  • Favorittfiske:All kind med en ØL innen rekkevidde!

Skrevet 12. May 2011 - 12:45

Hei

Undertegnede og guttungen (11 år) planlegger en tur til Bahamas. Vi har sett på Grand Bahama og mener denne destinasjonen er aktuelle ift reisetid mv. Har sett på guider og resorts, men ønsker ikke fulltid guiding, kun et par dgr - så leier vi bil slik at resten av turen (ca 10 dgr) blir selvguiding. Guidingen blir spesielt for guttungen for å få han skikkelig igang..

Trenger diverse tips / info:

• Er fisket bra.... (Enkelt spørsmål), eller har dere andre anbefalinger?
  • Når på året bør man dra?
  • Bør man leie guide med båt for evt andre arter?
  • Hvilken overnattingstype anbefales? Trenger ikke 6-stjerners....
  • Kontaktpersoner? Noen som kjenner noen som driver med guiding på Grand Bahama?
  • Utstyr / fluer mv.... Har det meste fra #7-12 i enhånds men gidder ikke dra med alt sammen...
Adrian 11 gleder seg :thumbup:

Vedlagt fil  Adrian med fluestang 011.jpg   118.46K   37 Antall nedlasninger

Dette innlegget har blitt endret av Mc Intyre: 12. May 2011 - 12:46

#2 kimwerner

• Medlem
  • 219 Innlegg:

Skrevet 14. May 2011 - 08:37

Har ikke selv vært på Grand Bahama, men har et par turer til Andros. Har hørt at GB har fint fiske, mange fine flats, så det blir nok ikke noe problem å finne fisk.
Det er risiko å reise om høsten, da det er orkansesong. I desember til midten av februar kan det være kaldfronter som passerer. Jeg har selv reist 4-5 turer i Karibien i desember-februar, og kaldfront har ødelagt tilsammen 4 fiskedager. Fordelen med å reise om vinteren er at det er kaldt her hjemme, og at det er midre fiskere ute på flatsen. Det kan bety noe lavere priser på guiding og overnatting. Toppsesongen er vel mars til mai/juni. Juli og august skal være i overkant varmt.

Når det gjelder utstyr, holder det lenge med stang klasse 7 eller 8. Ta med ei i reserve for å være sikker. Fluer. Bonefish er normalt ikke særlig kresen, selv om unntak finnes. Det viktigste er å ha fluer i ulike synkehastigheter og størrelser. Lett blanding av reker, fisk og kanskje et par krabbeimitasjoner vil holde lenge.

Overnatting - her kan bonefishlodger være svært dyre, da de ofte tilbyr pakkeløsninger med giding. Sjekk på amerikanske nettsteder som leier ut hytter. Her kan dere gjøre en god deal utefor toppsesong.

#3 Mc Intyre

• Støttemedlem
  • 306 Innlegg:
  • Interesser:Fiske og fotball!
  • Favorittfiske:All kind med en ØL innen rekkevidde!

Skrevet 14. May 2011 - 10:03

Vis innleggkimwerner, 14. May 2011 - 08:37, skrev:

Har ikke selv vært på Grand Bahama, men har et par turer til Andros. Har hørt at GB har fint fiske, mange fine flats, så det blir nok ikke noe problem å finne fisk.
Det er risiko å reise om høsten, da det er orkansesong. I desember til midten av februar kan det være kaldfronter som passerer. Jeg har selv reist 4-5 turer i Karibien i desember-februar, og kaldfront har ødelagt tilsammen 4 fiskedager. Fordelen med å reise om vinteren er at det er kaldt her hjemme, og at det er midre fiskere ute på flatsen. Det kan bety noe lavere priser på guiding og overnatting. Toppsesongen er vel mars til mai/juni. Juli og august skal være i overkant varmt.

Når det gjelder utstyr, holder det lenge med stang klasse 7 eller 8. Ta med ei i reserve for å være sikker. Fluer. Bonefish er normalt ikke særlig kresen, selv om unntak finnes. Det viktigste er å ha fluer i ulike synkehastigheter og størrelser. Lett blanding av reker, fisk og kanskje et par krabbeimitasjoner vil holde lenge.

Overnatting - her kan bonefishlodger være svært dyre, da de ofte tilbyr pakkeløsninger med giding. Sjekk på amerikanske nettsteder som leier ut hytter. Her kan dere gjøre en god deal utefor toppsesong.

Hei og takk for svar!

Vi ser for oss å reise like etter nyttår så det er enda en stund til.... Muligens litt senere etter det du skriver. Skal jeg først reise dit for å fiske spiller det egentlig ingen rolle om det koster litt mer i høysesongen. Har brukt Google Earth og det ser fint ut både på nordsiden og østsiden av øya.

Har også funnet en del som tilbyr guiding fra lodger, men lite om guider som jobber freelance. Ser egentlig for meg en eller annen bungalow hvor vi skal sove og spise. Ellers blir det vel fiske da.... En av hovedgrunnene til at jeg ser for meg GB er at dette er litt mer spennende for guttungen! Blir sikkert kjerdelig for han med kun fiskefokus (selv om det er derfor vi reiser) på en fiskelodge midt ute i ødemarken...

Mvh

McIntyre

#4 EVOTEC

• Støttemedlem
  • 305 Innlegg:
  • Interesser:Fiske, foto, hund
  • Favorittfiske:Bonefish, Tarpon, SØ, Havabbor

Skrevet 14. May 2011 - 10:53

Vis innleggMc Intyre, 12. May 2011 - 12:45, skrev:

Hei

Undertegnede og guttungen (11 år) planlegger en tur til Bahamas. Vi har sett på Grand Bahama og mener denne destinasjonen er aktuelle ift reisetid mv. Har sett på guider og resorts, men ønsker ikke fulltid guiding, kun et par dgr - så leier vi bil slik at resten av turen (ca 10 dgr) blir selvguiding. Guidingen blir spesielt for guttungen for å få han skikkelig igang..

Trenger diverse tips / info:

• Er fisket bra.... (Enkelt spørsmål), eller har dere andre anbefalinger?
  • Når på året bør man dra?
  • Bør man leie guide med båt for evt andre arter?
  • Hvilken overnattingstype anbefales? Trenger ikke 6-stjerners....
  • Kontaktpersoner? Noen som kjenner noen som driver med guiding på Grand Bahama?
  • Utstyr / fluer mv.... Har det meste fra #7-12 i enhånds men gidder ikke dra med alt sammen...
Adrian 11 gleder seg :thumbup:

Vedlegg Adrian med fluestang 011.jpg

Hei.

Fisket på GB skal være bra, og snittet på fisken er generelt høyt etter hva jeg har hørt. Har flydd over syd/øst enden av øya flere ganger og det området ser helt rått ut!
Toppsesongen er mars til juni. På vinteren har man mye vind, eller dvs november ut mars er generelt windy, men ikke så galt at man bør la seg skremme av den grunn.
Kjenner ingen guider på GB, men sjekk ut f.eks Reel-time forums så finner du garantert en guide. De fleste guidene jobber freelance i tilegg til oppdrag fra lodgene. De aller fleste har BF guiding som en tilleggsinntekt avhengig av sesongen.
Ang fluer: Tan, Cream, Olive fluer i str 10-4, med hovedvekt på 8&6 med litt forskjellig fortyngning og gjerne gummibein gjør susen. Bruk så lang fortom som du er komfortabel med å kaste. Presentasjon er nøkkelen..
Anbefaler å leie hus og bil, vet der er mulig å få tak i utleiehus til en ok penge.
I tilegg til Bonefish stang vil jeg anbefale en tier med flyt/int. til cuda, hai, større snappers, jacks osv, osv..

Jeg har selv fisket ca 150dager ulike årstider på naboøya Abaco, sklulle jeg valgt en favoritt sesong så måtte det bli våren, pga stabilt bra vær.
Men at det er fint å komme seg ut av Norge vinterstid er selvfølgelig et tungtveiende argument:-)
Kan forøvrig nevne at jeg arrangerer all inclusive turer til Abaco..
Mvh.

Johan

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere