Hopp til innhold

- - - - -

Hvilken snøreklasse og type?

• Du kan ikke svare på denne tråden
3 svar i denne tråden

#1 forbygninga

• Medlem
  • 32 Innlegg:

Skrevet 06. Jun 2011 - 07:57

Hei, skal kjøpe nytt snøre idag.
Men det er så mange å velge mellom, så sitter fast.
Må kunne brukes til spey å ikke være altfor vanskelig for en nybegynner på tohånds.

Flyte eller synk, er ikke sikker. Må ha noe som kan fungere på mye og lite vann.

Har hørt at noen går opp en snøreklasse for og gjøre kastingen litt lettere?
Snøret som er på nå er et flytesnøre som jeg synes blir litt for lett.
Tenkte at det kansje kunne gå en klasse over det som egentlig skal være.

Men hvis jeg kjøper synkeline, eller intermediate som jeg ikke er sikker på hva er, lurer jeg på om det holder med den klassen stangen er.
Skal nesten bare ta spey cast.

Altså:
Flytesnøre=En klasse opp
Synkesnøre=Stangklassen lina er lagd for??

Eller kan jeg gå opp hvis jeg skulle valgt en synkeline, akkurat som hvis jeg går opp i flyteline? Postet bilde

Som dere ser er jeg forvirret, men tips hadde vert fint! Postet bilde

#2 ktautra

• Medlem
  • 286 Innlegg:
  • Interesser:Litt av hvert, bl.a fiske, stangbygging, politikk, teknikk og vitenskap.

Skrevet 06. Jun 2011 - 08:56

Det er vel klumper du er ute etter? Siden du skal bruke snøret både til flyt- og synkelinefiske, så bør du gå for klumper med utbyttbare spisser. Jeg vil ikke anbefale noen siden jeg mekker mine egne, men både LOOP og Guideline har slike klumper. Sikkert andre også. En litt overvektig og kort klump er enklere dersom du er dårlig til å kaste.

Knut
Knut Forseth Tautra

#3 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 06. Jun 2011 - 09:46

Vis innleggforbygninga, 06. Jun 2011 - 07:57, skrev:

Altså:
Flytesnøre=En klasse opp
Synkesnøre=Stangklassen lina er lagd for??

Eller kan jeg gå opp hvis jeg skulle valgt en synkeline, akkurat som hvis jeg går opp i flyteline? Postet bilde

Du trenger ikke variere vekta av linene, den kan være den samme uansett synk/flyt liner. Jeg gjetter på at denne stangen vil måtte ha en line på 45 gram, men jeg vet ikke. Kjøper du f eks en Guideline Connect slik Knut nevner, vil du ikke kunne gjøre lina kortere enn 12,5 meter, og det er vel langt nok i din situasjon.
Jeg ville aller først ha undersøkt hos butikken hvor du kjøpte stanga hva som er anbefalt linevekt, og tatt det derfra.

Dette innlegget har blitt endret av svensvik: 06. Jun 2011 - 09:47

#4 sørlandslaks

• Medlem
  • 8 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks & sjøørret

Skrevet 28. Jul 2011 - 10:16

Jeg ville sett på hva som anbefales på stanga og lånt med meg to like snører av samme type, foreksempel flyt i den anbefalte klassen og ett makan i en klasse opp og forsøk hva som kaster best.

OG Husk å ha på den fortommen i type og lengde du tenker å bruke på klumpen når du prøver ut dette!!!!! Den kan endre hele karakteren på kastet og ikke minst en polyleader tilføyer 4-8 gram ekstra vekt til klumpen din og kan i stor grad endre hvordan stangen føles!

SÅ kommer dette med lengden inn osv...

Og man kan justere etterhvert og etter som kastingen blir bedre, og hvor og under hvilke forhold du ønsker å kaste (smale elver = kortere klumper- store elver laaange klumper osv.)

Dette innlegget har blitt endret av sørlandslaks: 28. Jul 2011 - 11:20

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere