ingebrigt, 22. Jun 2011 - 08:42, skrev:
Hei!
Når jeg kaster små fluer henger fortommen seg opp i skjøten. Dette er veldig frustrerende. Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å kvitte meg med problemet?? Trenger hjelp!
Tror det er noe jeg gjør feil under kastet..
Tusen takk på forhånd!

Hei
Beste tipset er vel å bort flua....

Men regner med at det er uaktuelt!
Kan være flere moment som forårsaker dette.
Dårlig akselrasjon , feil stopppkt eller ikke-rettlinjet bevegelser.
Tror du skal begynne med rettlinjet bevegelse i stangtoppen og få bedre krafttilførsel (akselrasjon) i kastebevegelsen. Hvis toppen din ikke følger en rett bane vil du får dårlig oppspenning av stanga. Dette vil du sannsynligvis kompensere med mer kraft noe som igjen fører til forstyrrelser i snøret (Du "peiser" på i starten av kastebevegelsen). Hvis du overholder dette kan du faktisk bruke MINDRE kraft og få en linebukt med mindre/ingen forstyrrelser. Neste steg er stoppkt som er det pkt i bevegelsen du utløser energien ladet i stanga. Hvis dette skjer på riktig tidspkt i frem/bak bevegelse vil du få en tight fin linebukt.
Neste gang du er ute med stanga kan du huske
RAS for å overholde dette.
R - ettlinjet bevegelse - Konsentrerer all energi inn i kasteretningen - Ved avvik vil snøret få lav fart (og sideveis bevegelse) og energien du tilfører vil delvis forsvinne ut til sidene.
A - kselrasjon - Start med liten kraft i bevegelsen og øk (akselrer). Dette vil føre til at du får spent opp stanga mer - Ved avvik vil stanga spenne seg opp for tidlig i bevegelen og i stopppunkt vil stanga mistet mye av energien du har tilført iom at du "rykket" igang bevegelsen. Dette ser du ofte ved at snøret har mye forstyrrelser.
S - toppunkt - Prøv deg frem med tidlig stopppunkt, men det avhenger av at du overholder de to første momentene. Dess tidligere stoppkt dess trangere bukt, men du bør passere kl 12 over deg! Ved for sent tidspkt vil snørebukta åpne seg.
God luck!
MC
Dette innlegget har blitt endret av Mc Intyre: 22. Jun 2011 - 09:51