Fortomsdetaljer for tohåndstang
Skrevet 24. Jun 2011 - 19:04
Viktigheten av riktig konstruert fortom til spesielt spey/underhåndskasting er stadig nevt av "kasteguruene" som representerer de ulike utstyrsmerkevareleverandørene. Men detaljene rundt dette er ikke så lett å finne og er dessuten ulikt forklart.
Så typisk for en 14 foter med en 12-13 meters flytklump så bruker jeg nesten alltid en synk eller Intermediate tapered coated polyleader på rundtom 10 fot. Deretter skjøtes denne med 1,5 meter 0,40 og deretter 1 meter 0,35 eller 0,30. Fluene jeg da bruker er alt fra dobble åttere og til vanlige tuber påsatt treble eller dobbelkrok.
En slik kombinasjon fungerer for meg men jeg er alikevel ikke overbevist om at dette er optimalt og tenkte jeg fikk lufte her på forumet om andre har kommentarer på hvordan de gjør det.
La oss si at man ikke ønsker å bruke polyleader men forbinder monofil eller fluorcarbon til skyteklumpens endeløkke og vil fiske med fluer som skal gå høyt, hvilke dimensjoner og lengder ville dere da bruke på en 14 foter med flytklump for å sikre god ankring og presentasjon av flua..?
Ser frem til å høre hva andre mener her
Salaren
Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.
Skrevet 24. Jun 2011 - 19:36
Skrevet 24. Jun 2011 - 19:43
Salaren
Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.
Skrevet 24. Jun 2011 - 20:40
Skrevet 28. Jun 2011 - 13:57
Salaren
Skrevet 28. Jun 2011 - 14:21
Salaren, 24. Jun 2011 - 19:04, skrev:
Ser frem til å høre hva andre mener her
Salaren
Det er vel med dette som så mye annet i "anarkiet" fluefiske, det er mye som en gjør det selv og få fasiter finnes.
Jeg deler gjerne inn i to grupper fluer - store og små. Store =/> 6-8 cm vinge. Til disse fluene vil jeg ha en solid buttdel, minst 0.60, gjerne 0.66. Så da blir dette gjerne vanlig monofilament, det er vel slutt på karbon i slike tykkelser. Til disse store og enda større fluene bruker jeg ikke tynnere spiss enn 0.38. Lengdene er ingen vitenskap, som stanglengda (og vel så det) når elva flyter sakte, stanglenga (og knapt det) når elva er raskere.
På små fluer bytter jeg ut spissdelen med tynnere fluorkarbon, f eks 0.35 eller 0.33, avhengig av hva merket leverer.
Det er klassene 9-11 jeg bruker for tiden. Bruker ellers aldri polyleadere, syns ikke de trenges i tillegg til synkespissene på linene som finnes i handelen nå.
Dette innlegget har blitt endret av svensvik: 28. Jun 2011 - 16:01
Skrevet 28. Jun 2011 - 19:58
Skrevet 11. Jul 2011 - 23:54
Skrevet 12. Jul 2011 - 15:33
Jeg bruker forøvrig ferdigtaperte fortommer, og har brukt det i mange år (helt siden jeg ble klar over at det fantes). En får da en jevnere fortom uten knuter, og færre "svake" punkter. var også gjennom en periode hvor jeg limte skjøtene(etter gode råd fra "uvitende", erfaringen ble at det ikke var lurt da limet gjorde monofilen sprø, med knekk til følge, så det sluttet jeg med.
Har en sånn ca regel jeg følger med hensyn til lengde (til flyteline), en stanglengde til store fluer og en og en halv stanglengde til mindre fluer. har også vært oppe i nesten to stanglengder, men det funker greit med en og en halv til det aller meste.
Meget sjelden jeg bruker lavere densitet enn synk1 elelr intermediate, da korter jeg inn fortommen til 2 - 2.5 meter.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Den tid en mann fisker, blir lagt til hans liv.
Egyptiske ordtak
Skrevet 12. Jul 2011 - 18:29
Sitat
Dette har du nok helt rett i Boye, selv fisker jeg mest med synkeliner der jeg sjelden bruker noe mer enn 1,5m med fortom og presentasjon blir der etter. Jeg har ikke alverden av kasteerfaring men helt klart at en riktig dimmensjonert fortom gjør mye med kastet, ankringen blir riktigere og presentasjonen mykere. Om laksen bryr seg nevneverdig kan man sikkert diskutere men at det har en misjon i klare og/eller sommersmå elver kan jeg gå med på men njaaaaa litt usikker... Blir sikkert skutt nå
Skrevet 12. Jul 2011 - 19:25
Flyfisher81, 12. Jul 2011 - 18:29, skrev:
Bruker ellers taperte fortømmer tom f/s3, altså lengder på inntil ca 2,5 meter. Derfra og ned bruker jeg bare et stykke monofilament.
Dette innlegget har blitt endret av svensvik: 12. Jul 2011 - 20:04
Skrevet 12. Jul 2011 - 19:34
Det å knytte egne fortommer og tapere dem ned er det svært mange år siden jeg gjorde. Nå benytter jeg ferdig taperte knuteløse fortommer hvor jeg kun knytter på spissmateriale. Disse har lengder fra 12-17fot + spissmateriale.
Jeg er kresen på mine fortommer, og velger fortommer som er av materiale som er mykest mulig og høyest mulig densitet. Stivheten er mer enn tilstrekkelig når fortommene har en buttdiameter på 0,60-0,70mm, og jeg velger da slettes ikke stivere materiale for kraftoverføring. Det er vekten i materialet jeg er ute etter.
Fortommen alene er ikke svaret på god overrulling. Fortommen må tilpasses til fluestørrelse, fluevekt, og luftmotstand, samt for og ikke glemme den må tilpasses skytelina du har bak kasteklumpen. Det må være balanse mellom disse (flue, fortom, skyteline)
Sier meg mye enig med Hr Lucky Fly. Ved synkelinefiske har jeg kun korte utaperte fortommer.
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere