Jeg har gått mye med stanga ei ukes tid i Stjørdalselva nå, både som enhånds og tohånds. Det første som skjedde var at jeg mistet en ca 5'er. Et par dager senere skjedde jammen det samme - på samme stedet.

Det var godt det ikke var min sløve, manglende fiskeovervåkenhet som var årsaken, men selvsagt stanga!
(Den ene tok rett etter flua landet i skummet, den andre rett nedstrøms.
Da er stanga frikjent.)
Jeg synes 18 gram var for lett for stanga, Boye synes det samme. Boye kaster knallgodt, behersket og bruker venstrebutten til fart på snøre (skyver overhode ikke med høyrearmen). Jeg kaster ikke riktig så godt som Boye, men bruker samme teknikk, men teknikken er så bra at jeg kjenner hvordan stang og snøre arbeider, mener jeg nå sjøl da.
Jeg gikk opp til Zpey-line på 21 gram og fikk en helt annen opplevelse. Da ble det langt, langt bedre og det var dette jeg fisket med.

Zpey-linene er for øvrig kanonliner. Det er trøkk i linene, de slår fint over og de er hyperpraktiske med polyleadersystemet. Vi har kjøpt flere av disse klumpene, og jeg har knapt brukt annet i sommer. Virkelig gode liner!
Så var det det håndtaket. Jeg blir ikke helt fortrolig med det. Jeg vet man skal holde tommeltotten der bøyen er, men jeg holder heller ikke slik på andre stenger. Jeg holder egentlig ikke, dvs. jeg tar ikke gripetak i stanga. Jeg holder med tommeltott og pekefinger i en sirkel og lar stanga sirkle, pendle i dette grepet. Dette får jeg ikke til med Zpey-stanga, for den er heller ikke tenkt slik. Så det er nok ikke stanga det er noe gær'n med, det er hva jeg er vandt med - og det er annerledes enn det Zpey har tenkt.
Aksjonen i stanga er god, synes jeg. Kjente virkelig godt 5'erne, så var det bare synd jeg ikke fikk opp en av dem. Det er virkelig en fin serie Hr. Mortensen virker til å ha laget, ut fra den jeg har brukt og jeg hører andre snakker om serien i andre klasser. Finishen er upåklagelig.

Men det smakte med trøstefisken nest siste dag på valdet: 9,3 kg på GASS 12' #6. Det var moro - og for en flott fisk!
Stanga skal i aksjonen igjen i Fossen i Forra om ei drøy uke.

Der blir det bomberfiske og riffling.
Anne J. Backsæther – Fluefiske.net
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly
Facebook:
Facebook.com/fluefiskenet
Twitter:
@fluefiskenet
'Alle dessa dagarna som kom och gick, inte visste jag at det var livet'
Stig Johansson, svensk poet
Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg
Laksens Gang