Hopp til innhold

- - - - -

Hvilket fluesnøre til LeCie?

• Du kan ikke svare på denne tråden
4 svar i denne tråden

#1 Paul West

• Medlem
  • 8 Innlegg:

Skrevet 07. Jul 2011 - 11:46

Hei. Kjøpte meg en brukt Guideline LeCie #5 F. Denne er, som betegnelsen antyder, en toppet stang, og jeg lurer fælt på hva slags snøre jeg skal bruke på den. Leser flere plasser at man bør prøve flere snører for å finne det som passer best til stanga, samt at man ikke nødvendigvis skal gå for et snøre i den klassen stanga er rangert. Dette er sikkert fornuftig nok, men siden jeg ikke er rik, og snører stort sett koster over 500kr pr stk, så frister det ikke akkurat med en slik testrunde... Og hvis man ikke en gang kan gå ut fra at snøreklassen stemmer... da blir det "en del" forskjellige snører å velge mellom gitt! Greit hvis man har vært fluefisker i årevis, og har akkumulert en haug med snører og sneller, men det er altså ikke bare bare for en nybegynner. Sikkert ikke den første med denne frustrasjonen, men folk spør stort sett etter tips om sin egen stang til sitt eget fiske, så jeg startet derfor en ny tråd i samme tradisjon :blush:

Fisket blir relativt variert, og jeg vet ikke helt hva jeg kommer til å gjøre mest av, men det er nå stort sett innlandsørret det er snakk om. Jeg har også en annen stang med merkbart forskjellig aksjon i samme snøreklasse, en Fario 9" #5.. Stengene føles relativt forskjellige, så jeg tenker at de kan brukes i forskjellige situasjoner, men er altså en smule blank på hvilke og med hvilke snører.

Altså: Hva tror dere? Hvilket snøre bør jeg gå for?

Hva ville dere ha gjort i min situasjon?

På forhånd tusen takk for alle svar!

Mvh P.West

#2 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 07. Jul 2011 - 12:06

Jeg hadde vel som vanlig lånt to-tre liner på den butikken jeg handler fast og derfor er hjelpsom med slikt. Ellers er det gjerne venner og bekjente som har tilsvarende utstyr, og de er normalt aldri vanskelig å be i slike sammenhenger.
En bruker gjerne mye penger på "blindkjøp." Jeg vet veldig mye om akkurat det.

#3 MariusN

• Medlem
  • 912 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks/SØ

Skrevet 07. Jul 2011 - 19:04

Har denne stanga selv og jeg liker den best med et 6'er snøre. Synes den var stiv og upersonlig først (det sa kona også:biggrin:) men når jeg fikk på noen ekstra gram ble det en helt ny stang. Masse kastepotensial! Jeg bruker et 4cast klasse 6 i flyt og 40+ I i klasse 6

Marius

#4 Paul West

• Medlem
  • 8 Innlegg:

Skrevet 08. Jul 2011 - 11:36

Takk for godt og konkret svar! Hva mener du med 40+ I? Hvordan oppfører stanga seg med seksersnøre, kontra femmersnøre da? Oppleves aksjonen som dypere? Vil den være tilnærmet lik en medium rask sekserstang?

Og for å snu litt på det; vil en medium rask sekserstang oppleves som en rask femmerstang med et klasse 5-snøre?

I tillegg til å finne et godt snøre til stengene mine prøver jeg å forstå hvordan alt henger sammen...

#5 Ken Guru

• Medlem
  • 195 Innlegg:
  • Interesser:Liv og leven, folk og fisk!
  • Favorittfiske:Natriumhypokloritt skrått medstrøms!!!

Skrevet 08. Jul 2011 - 22:50

Først må jeg tipse deg om å lese det som står på Guideline sine nettsider. Trykk på snørekalkulatoren og sjekk listen over anbefalte klumpvekter. (Mener disse toppmodellene deres er nevnt der).
Tror ikke nødvendigvis et tyngre snøre vil gjøre at stanga blir "dypere", men du vil merke at den lader lettere og på den måten kan bøye seg litt dypere. Tror likevel du må regne med en noe raskere stang og annen rytme. Jeg synes også snører er veldig vanskelig å finne ut av. Heldigvis kan man ofte bytte tilbake dersom en butikkk hjelper deg med å finne snøre og det viste seg å være helt bom. (Også er det jo mange her inne som kanskje kan bytte/kjøpe det av deg for en rimelig penge.) (PS! Om du er på Norbysenteret i Strømstad kan du finne billige klumper og liner. (Under 500, og enkelt klumper til seksere ligger helt ned i hundrelappen. (Riktignok Ron Thomson, men da har
du iallefall anledning til å kjøpe noen forakjellige.)

Driver selv å skaffer snører til en LOOP Multi klasse 8 (17-21gram) Først ut er Zpey Unique 10,5m og 19,5gram. (Håper den duger, ellers er det bare å kjøpe seg en Power Taper DDC-connect pakke, å kappe til noe selv Postet bilde (Egentlig dette jeg ville ha, men fikk ikke tak i det på sparket.)

Og når man snakker om snøreklasser og anbefalinger på stenger: Prøvde en klasse-7 LPXe 9'6" (kanskje 10'??) med en Vision ACE flyteklump på 26gram!!! En drøm å lobbe ut tunge fluer i trange elver. (Utrolig bareevne i den stanga må jeg si!) Mulig jeg skal skaffe meg en ACE flyklump selv, for den lot til å ha en veldig god tapering.

PS! Funket ikke det snøret du bruker på Fario? I det minste vil det vel gi en slags pekepinn på hva du trenger av vekt, selv om taperingen tydeligvis påvirker kasteegenskapene i større grad enn man skulle tro.

Lykke til, og gi oss gjerne tilbakemelding på hvordan du løser saken.

Dette innlegget har blitt endret av Ken Guru: 08. Jul 2011 - 22:53

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere