Eg skal ein tur til området rundt Holsbru (her: http://kart.gulesider.no/m/aWHoZ ) og lurer på om nokon har tips til plassar som bør prøvast med flugestang. Har fått tips om området oppover mot Mjødokka og deromkring, men kunne tenkt meg litt meir info. Vi har bil, så turar lenger innover/i området er også mulig.
Er og på utkikk etter tips for å fiske i Lågen (flue) etter Ørrett - er det nokre plassar som utmerkar seg for ein som ikkje er lokalkjent i området?
Gausdal: Holsbru + Lågen-tips?
Startet av haavard.eide, Jul 18 2011 11:23
4 svar i denne tråden
Skrevet 18. Jul 2011 - 11:23
Skrevet 18. Jul 2011 - 23:01
haavard.eide, 18. Jul 2011 - 11:23, skrev:
Eg skal ein tur til området rundt Holsbru (her: http://kart.gulesider.no/m/aWHoZ ) og lurer på om nokon har tips til plassar som bør prøvast med flugestang. Har fått tips om området oppover mot Mjødokka og deromkring, men kunne tenkt meg litt meir info. Vi har bil, så turar lenger innover/i området er også mulig.
Er og på utkikk etter tips for å fiske i Lågen (flue) etter Ørrett - er det nokre plassar som utmerkar seg for ein som ikkje er lokalkjent i området?
Lågen: Parker ved brua ved Gausaosen(der hvor Gausa renner ut i Lågen) og fisk fra der Gausa renner ut og 200-300 m nedover.
Ikke baksleng så du bør beherske spey for å fiske nogenlunde effektivt. Fin plass men ofte en del folk.
Skrevet 21. Jul 2011 - 00:30
Mja, tja. Området rundt Holsbru er fint det. Naturmessig. Men mye folk der på denne tida og utover etter min erfaring. Prøv vassdraget oppover mot Mjødokka om du vil på fjellet ja, eller nedover til Dokksfløydammen. Fint i utoset der. Meste fisken i Dokkfløydammen er likevel settefisk etter kraftutbygginga, ikke alle som synes det er kult å fiske på. Gausaosen er en kjent plass, men er ikke akkurat tørrflue etter ørret der da. Vet ikke helt hva du er ute etter. Hunderørretfiske med store tubefluer og gjerne tohåndsstang ala laksefiske er gjengs der. Tørrflua snapper stort sett harren. Lågen er forøvig ei nydelig harrelv. SKAL du fiske ørret på tørt i Lågen-området for første gang, hadde jeg reist til Tretten og stryka der Losna slutter. Om du tenker på storørretfisket, er nevnte Gausaosen en lett tilgjengelig plass.
Tight Lines!
Skrevet 21. Jul 2011 - 08:34
Takk for tips!
Vegard: har sett på kartet oppover mot Mjødokka og har absolutt tenkt meg oppover den retninga - har sett nokre bilder derfra og det ser ut til å være veldig fint område
Vegard: har sett på kartet oppover mot Mjødokka og har absolutt tenkt meg oppover den retninga - har sett nokre bilder derfra og det ser ut til å være veldig fint område
Skrevet 22. Jul 2011 - 11:56
Heisann.
Har vært mye i dette området. Har fisket alle stumper med rennende vann fra Dokkfløy til Kringlonen.En kort oppsummering:
+Fantastisk flott natur
+Kjempefin elv med blanding av strømelv, loner/kanaler og stille vann.
-En god del folk, spesielt rundt disse #!/&%#!& "villmarkscampene", styr unna disse.
+Går du mer enn 400 m fra veien er du stort sett alene
-Ikke forvent å få så altfor mange fisker over 600-700 gram
+Flott "steikefisk" på 300-500 g er vanlig
Sikt deg inn på de mange innosene til stille vann, har hatt mange gode flueopplevelser her!
God tur
Har vært mye i dette området. Har fisket alle stumper med rennende vann fra Dokkfløy til Kringlonen.En kort oppsummering:
+Fantastisk flott natur
+Kjempefin elv med blanding av strømelv, loner/kanaler og stille vann.
-En god del folk, spesielt rundt disse #!/&%#!& "villmarkscampene", styr unna disse.
+Går du mer enn 400 m fra veien er du stort sett alene
-Ikke forvent å få så altfor mange fisker over 600-700 gram
+Flott "steikefisk" på 300-500 g er vanlig
Sikt deg inn på de mange innosene til stille vann, har hatt mange gode flueopplevelser her!
God tur
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere