Hopp til innhold

- - - - -

Litt hjelp til ørretfisking

11 svar i denne tråden

#1 Baguett

• Medlem
  • 9 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret

Skrevet 19. Jul 2011 - 17:23

Snart på tide å finne fram fluestanga (hvis jeg finner den, har lett over alt men den vil ikke vise seg) og fiske ørret.

Men er et par ting ang. ørretfiske jeg lurer på:

Hvis jeg fisker i elv, da er det tørrflue det går i, eller? Og våtflue for laksen, er det sånn det foregår?

Og hvis jeg skal fiske i et vann, ca 300 moh, hva slags flue burde jeg bruke? Hørt et eller annet om klekking, men jeg er ikke helt sikker på hva det går ut på. Hadde vært flott hvis noen kunne forklart meg litt mer om insektklekking :)

forresten, hva er en bra flue til ørreten på vann?

Og til sist: Det er ikke så ofte man ser vak i vann, spesielt ikke hvis man er der på et feil tidspunk. Er 0 vak er tegn på at ørreten ikke er mett, eller burde man bare hive ut flua fordeom og satse på at den tar?

#2 thomashalv

• Medlem
  • 291 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fluefiske
  • Favorittfiske:Tørrfluefiske etter ørret

Skrevet 19. Jul 2011 - 18:13

Oi. Dette kan man skrive en lengre avhandling om :scared: .
Tøtta (dattera mi) skal låne pc`en til å se på en film.
Skal skrive litt når hu har lagt seg :thumbup:

#3 Ny-Flue

• Medlem
  • 55 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske, Dykking, Fjell klatring og vandring, ski turer, expedisjoner (Vinterstid), Rødekors Hjelpekorps og ta bilder/fotografier.
    Drømmen er Bonefish fiske.
  • Favorittfiske:Ørret, Laks, Gjedde, Sjø Ørret

Skrevet 20. Jul 2011 - 00:25

Har hu lagt seg eller? hehe Postet bilde er også litt nyskjerrig på svarene som kommer her kjenner jeg. derfor jeg spør Postet bilde

Tom Ivar

#4 thomashalv

• Medlem
  • 291 Innlegg:

Skrevet 20. Jul 2011 - 10:42

Hei
Skulle ha skrevet tidligere. Men here goes.

Elvefiske. Enkelt og greit. Match the hatch. Det som klekker.
Se etter insektaktivitet på vannet og i lufta. Mygg, døgnfluer, vårfluer osv.
Man kan også tyde vakene, og ut i fra det få en indikasjon på hvilket insekt den vakende ørreten har sporet seg inn på. F. eks rolige og fine supvak, head and tail (nisevak) eller kraftige plaskevak.
De rolige kan tyde på mygg, døgnfluer og lignende. Head and tail, så er min erfaring at det stort sett går i døgnfluer, mens kraftige plaskevak så står vårfluer på menyen.

I tillegg så må du ikke glemme terrestials, land insekter som havarerer på vannet. De står også på menyen, og ørreten er en opportunist og tar til seg med mer den ikke har sporet seg inn på et bestemt insekt, gjerne i en bestemt fase. Da kan frustrasjonen ta overhånd, med 70 fluebytter og ditto like mange måter og presentere hver enkelt imitasjon på.
F. eks, hvis du er ved et vann og store mengder russeflue havarerer på vannet, og ørreten sporer seg inn på denne og du ikke har noen imitasjon, da ligger du dårlig an.

Vann over 300 meter, eller elver. Det samme som jeg har skrevet om lengre oppe. Jo høyere opp du kommer, jo senere kan klekkingen foregå.

Når det gjelder insektklekking så er vel døgnflua den mest interessante synes jeg.
Denne konkurrerende nettside har en meget god informasjon om dette:

Hva er bra til ørreten på vann?
Igjen, match the hatch. Hva klekker, hva står på menyen :msn-wink:
Hvis det ikke vaker, så er det absolutt ingen grunn til å gå hjem.
Stort sett så tar ørreten til seg føden fra bunnsjiktet, nymfer, larver, snegler, marfo og lignende.
Det den tar i vakene som du ser, er bare en liten del av det den spiser. Åpne en ørretmage så vil du se :P

Håper dette hjalp litt :blush:

#5 Baguett

• Medlem
  • 9 Innlegg:

Skrevet 20. Jul 2011 - 11:15

Hjertelig takk for svaret, føler jeg ble mye klokere nå :wink:

Da håper jeg at den nye "informasjonen" vil gi resultater i vannet :biggrin:

#6 thomashalv

• Medlem
  • 291 Innlegg:

Skrevet 20. Jul 2011 - 13:04

Flott :clapping: .

Kom gjerne med en tilbakemelding, spent på og høre hvordan det gikk.
Hvis det er noe mer du lurer på, så er det bare og kjøre på.
Skal ut og reise senere i dag, men det finnes mange hjelpsomme fluefiskende petribrødre her inne :lol:

#7 Daniel-n

• Medlem
  • 21 Innlegg:

Skrevet 20. Jul 2011 - 13:39

For det første: Hva har du i boksen din? Og hvor i landet skal du fiske?

Sånn ellers er det å lese innleggene over her, lære deg litt om hvordan de forskjellige insektene ser ut, sette deg ved vannet og se om du greier å se noen insekter.

Hvis det ikke vaker prøver du noen nymfer, pupper, marflo osv..

En flue jeg alltid anbefaler til nybegynnere er "Superpuppan", krok 10, 12 og 14, med gul bakkropp. Det er en flue som egentlig skal etterligne en vårfluepuppe som svømmer, men den fungerer utmerket som attraktor ogå, og har gitt meg mange fine fisker! Selv i svarteste døgnfluehavet, hvor fisken nektet å ta mine imitasjoner i over en time, ga den meg til slutt en fin kilosfisk som hadde føkka med meg i den ovennevnte timen :)

Så den drar jeg aldri uten. Da legger jeg heller igjen stanga.

Spent på å høre hvordan det går. Grav i forumene, det er der du får mest lærdom.

Ps: Å fortelle hvor du er kan gjøre det lettere for folk å fortelle litt om hva som kanskje er aktuelt der du skal

Dette innlegget har blitt endret av Daniel-n: 20. Jul 2011 - 13:41

#8 Baguett

• Medlem
  • 9 Innlegg:

Skrevet 20. Jul 2011 - 14:57

Takk for enda et bra svar :)

Glemte å nevne at jeg skal fiske i nord troms området, litt forskjellige plasser.

For å være ærlig vet jeg ikke hva fluene i boksen min heter, men har litt av hvert, en larve og så tror jeg det er en vulgata, ikke sikker.

Har planer om å dra på kvænangsvidda, som er like ved siden av finnmarksvidda å fiske der sent i juli/begynnelsen av august, og der er det nok av vann å prøve seg på :)

Skal komme med en oppdatering når jeg evt. har vært på kvænangsvidda ;)

#9 Baguett

• Medlem
  • 9 Innlegg:

Skrevet 31. Jul 2011 - 12:12

Vel, dere ville ha en liten oppsummering etter jeg hadde fiska litt.

Var på 2 forskjellige vann imorges, en lite tjern og et større vann. på tjernet (som det var en god del fisk i ifjor) var det ingenting å se eller få.

På det store vannet var det en god del vaking å se, men dessverre ingen napp. sikkert fordi det var knallsol og veldig varmt.

Fikk iallefall lufta fiskestengene :P

Skal dra å fiske sjøørret snart, så dere som er interessert får følge med i "dagens ørret tok en...?" tråden for andre fisketurer =)

#10 thomashalv

• Medlem
  • 291 Innlegg:

Skrevet 03. Aug 2011 - 01:03

Vel, du kom deg ut på tur.
Hvis det vaket og du ikke fikk noe, så knekte du ikke koden.
Det er da morroa starter. Ikke gi deg, kodeknekking er noe av essensen i fluefisket.
Tenk noe så kjedelig om man bare kunne stikke ner til vannet, finne en vakende fisk og kaste et kast og voila der satt den :wink:

#11 Baguett

• Medlem
  • 9 Innlegg:

Skrevet 08. Aug 2011 - 14:16

Vis innleggthomashalv, 03. Aug 2011 - 01:03, skrev:

Vel, du kom deg ut på tur.
Hvis det vaket og du ikke fikk noe, så knekte du ikke koden.
Det er da morroa starter. Ikke gi deg, kodeknekking er noe av essensen i fluefisket.
Tenk noe så kjedelig om man bare kunne stikke ner til vannet, finne en vakende fisk og kaste et kast og voila der satt den :wink:

Tror kanskje det ikke ble napp den dagen fordi sola stekte på vannoverflaten, var sikkert 23 grader i skyggen, noe som er ganske uvanlig her oppe :)

#12 Daniel-n

• Medlem
  • 21 Innlegg:

Skrevet 08. Aug 2011 - 15:52

Da kan det ofte være lurt å vente til kvelden :)
Der nordpå er det vel store sjanser for bibio og vårfluer nå, som kan gi et kanonfiske :) (Når det ikke skjer noe er det første jeg prøver Superpuppan i krok 10 eller 12. Har gitt meg mange fine opplevelser:) )
Eller prøve noe under vann. Marflo eller scuds kan være morsomt :) Evt andre nymfer. Før du vet mer om hva som fins av insekter i vannet kan det være lurt å bare prøve en del forskjellig. Attraktorfluer kan også fiske svært effektivt, både over og under vann. Eller streamere :)

Det viktigste, uansett hva du gjør, er at du er ute der det skjer (eller ikke skjer..) og observerer og lærer :)

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere