Hei
Skulle ha skrevet tidligere. Men here goes.
Elvefiske. Enkelt og greit. Match the hatch. Det som klekker.
Se etter insektaktivitet på vannet og i lufta. Mygg, døgnfluer, vårfluer osv.
Man kan også tyde vakene, og ut i fra det få en indikasjon på hvilket insekt den vakende ørreten har sporet seg inn på. F. eks rolige og fine supvak, head and tail (nisevak) eller kraftige plaskevak.
De rolige kan tyde på mygg, døgnfluer og lignende. Head and tail, så er min erfaring at det stort sett går i døgnfluer, mens kraftige plaskevak så står vårfluer på menyen.
I tillegg så må du ikke glemme terrestials, land insekter som havarerer på vannet. De står også på menyen, og ørreten er en opportunist og tar til seg med mer den ikke har sporet seg inn på et bestemt insekt, gjerne i en bestemt fase. Da kan frustrasjonen ta overhånd, med 70 fluebytter og ditto like mange måter og presentere hver enkelt imitasjon på.
F. eks, hvis du er ved et vann og store mengder
russeflue havarerer på vannet, og ørreten sporer seg inn på denne og du ikke har noen imitasjon, da ligger du dårlig an.
Vann over 300 meter, eller elver. Det samme som jeg har skrevet om lengre oppe. Jo høyere opp du kommer, jo senere kan klekkingen foregå.
Når det gjelder insektklekking så er vel døgnflua den mest interessante synes jeg.
Denne
konkurrerende nettside har en meget god informasjon om dette:
Hva er bra til ørreten på vann?
Igjen, match the hatch. Hva klekker, hva står på menyen

Hvis det ikke vaker, så er det absolutt ingen grunn til å gå hjem.
Stort sett så tar ørreten til seg føden fra bunnsjiktet, nymfer, larver, snegler, marfo og lignende.
Det den tar i vakene som du ser, er bare en liten del av det den spiser. Åpne en ørretmage så vil du se
Håper dette hjalp litt