Hopp til innhold

* * * * * 1 Stemmer

Trenger råd til fiske med flue og dupp.

ørret røye fisk flue dupp

• Du kan ikke svare på denne tråden
7 svar i denne tråden

#1 olaola

• Medlem
  • 4 Innlegg:

Skrevet 24. Jul 2011 - 02:33

Hei. Jeg har ganske nylig begynt å fiske mye i ferskvann. Har hatt veldig lite resultat med sluk og spinner, mens jeg hører om mange som får mye fisk med flue og dupp.

Hvordan funker egentlig dette? Vet at fluene festes i "løkker" foran duppen, men hvor store skal disse løkkene være? Kan fluene henge rett ved senen, eller skal de være noen centimeter ifra?

Hvordan binder man på fluene?

I hvilket tempo er best å dra inn i? Noen spesielle bevegelser som er viktige?

Noen tips til gode fluer? (Fisker etter ørret og røye)

Beklager det noe upresise språket, men kan ikke så mange fagord på dette området.

Dette innlegget har blitt endret av olaola: 24. Jul 2011 - 02:34

#2 Elveplayboy

• Medlem
  • 239 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske, fluebinding, fotball
  • Favorittfiske:Laks og ørret og de....

Skrevet 24. Jul 2011 - 10:53

Hei!
Ser du skriver om løkker foran duppen, og regner med at du kan knytte slike løkker dersom det er nødvendig. Når du knytter på fluene, så la de henge et par tre cm fra senen.
Dersom du ikke får til dette, så går det greitt å ha fluene slepende etter duppen også.

Når det gjelder innsveiving, så er det litt vanskelig å si noe om dette. Variasjon er vel mer løsningen her. Sveiv litt, ta noen små stopp av og til.

Mange gode fluer å bruke på denne måten, f.eks Zulu silver, Heggeli, Pålsbu, ViMenn-flua og mange flere.

Du må prøve deg litt fram, så vil du nok få resultater.

Etter hvert finner du forhåpentligvis ut at du vil ha deg en fluestang, det er da moroa virkelig starter!

Når det gjelder løkkene, og hvordan disse bindes, forsøk å søke på flueoppheng / flue oppheng m.m. på nettet.

Lykke til!

#3 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 24. Jul 2011 - 13:00

Flue og dupp ja, egentlig lettvinn og grei redskap spesielt i større vann typisk på fjellet men og gjerne i stilleflytende deler av lakse og SØ elver. Men jeg liker det jo ikke for det plasker så fælt :biggrin: .

Her i Sør var det rimelig populært å fiske flue og dupp etter noe som ble kalt Ognametoden. Husker selv jeg så dette første gang på 80 tallet da vi dro til Ogna på Jæren for å fiske smålaks(jærsild)
Metoden gikk enkelt ut på en relativ tung dupp oftest hvit i enden og deretter ca 1,5 meter opp til første flua og deretter 1 m til neste og 1 m til neste igjen.
Karene der borte fisket altså med 3 fluer og brukte helst 11 til 12 fots haspelstenger med dertil haspelsneller. Breddene rundt nedre del av Ogna er omtrent som plenen hjemme så når kastet ble klargjort ble duppen lagt fysisk ned på bakken godt bak med sena ca 45-60 grader vinklet og så strammet man rolig opp til sena mellom dupp og toppring var stramm og dro til. Kastene ble kolossalt lange, sikkert opptil 60-70 kanskje 80 meter meter og det var ikke uvanlig at man kastet over til tørre landet på andre siden. Og dette var effektivt såvel da det ble fanget mye laks ivertfall den gangen og sikkert nå og. Ser ikke bort ifra at lignende metode vil kunne la seg effektivt andvende i større sjøer og.

Men orntlig fluefiske er det jo ikke, selv om karene der borte på Jæren hevdet dette. Fluefiske blir det først når det er snøret som bringer flua ut.

Salaren
Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#4 Stiga79

• Støttemedlem
  • 33 Innlegg:
  • Interesser:Laksefiske og fiske generelt, kampsport, MC
  • Favorittfiske:Laksefiske, Ørretfiske

Skrevet 24. Jul 2011 - 13:17

Har fisket veldig mye med flue og dupp, og gjør det enda også når jeg fisker på fjellvann og små tjern.
Duppen ytterst, og et par - tre fluer hengende fra sena med ca 40cm mellomrom.
Henger 15-20cm fra sena når jeg binder det opp. Men igrunn er det vel unødvendig da fluene uansett vil dra seg inn mot sena når jeg veiver.
Jeg veiver sakte inn uten noe stopp. Har tatt veldig mye fin ørret på dette :)

Fiske etter laks er det vel best å fiske med flua helt ytterst etter duppen.

#5 olaola

• Medlem
  • 4 Innlegg:

Skrevet 24. Jul 2011 - 14:35

Takk for svarene!

Jeg fisker som regel på Jæren, og her blåser det veldig ofte. Er det effektivt å fiske med flue og dupp når det blåser veldig mye? Og hvordan fungerer dette når det er helt vindstille?

I tillegg, egner det seg å fiske med flue og dupp på natten?

Dette innlegget har blitt endret av olaola: 24. Jul 2011 - 14:42

#6 Joe Dry

• Medlem
  • 2 Innlegg:
  • Interesser:Skateboard,snowboard, Hiphop produksjon, og Fluefiske!
  • Favorittfiske:Ørret

Skrevet 27. Nov 2011 - 00:53

Kjøp deg fluestang=) my morsomere. Vært mye med en kompis i marka som fisker med dupp og flue. Resultat messig så er det fluestanga som alltid drar mest fisk!

#7 yardbird

• Medlem
  • 349 Innlegg:

Skrevet 01. Dec 2011 - 15:14

Jeg fisket mye med flue og dupp før, men etter at jeg ble fluefiskefrelst skjer det veldig sjelden. Men som svar på det du spør om: Jada, det funker på natta og. Og det funker når det blåser kraftig.

Selv om jeg omtrent aldri fisker med flue og dupp lenger, hender det at jeg savner den redskapen når jeg står ved et stort vann og ser fisk vake langt utafor min rekkevidde med fluestang, for med riktig avpasset flue/dupp-utstyr kan du kaste stygglangt.

#8 Hablahikmach

• Medlem
  • 8 Innlegg:
  • Favorittfiske:Røye, Ørret

Skrevet 06. Dec 2011 - 19:55

Mange bruker kastedupp av typeb ørretbombe, med flua bak duppen. Flue og dupp kan være veldig effektivt. Du skriver at du ikke har fått noe særlig på sluk. Hvis så er tilfelle må du ha gjort noe alvorlig galt. Slukfiske er dødseffektivt.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere