Hopp til innhold

* * * * * 1 Stemmer

Kan en bruke flytesnøre?

Sjøørett

• Du kan ikke svare på denne tråden
16 svar i denne tråden

#1 Hansizz

• Medlem
  • 4 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fiske, jakt, foto, fluebinding.
  • Favorittfiske:Bekkaure, fjellaure, laks. Tørrfluefiske!

Skrevet 28. Jul 2011 - 17:51

Er ganske ny innen saltvannfiske med flue og har fått med meg at de fleste anbefaler et intermidiate snøre til sjøørett og makrell. Men kan en bruke flytesnøre eller er det helt håpløst? :P
Takk for svar :)

Dette innlegget har blitt endret av Hansizz: 28. Jul 2011 - 17:58

#2 Filip

Teknisk ansvarlig | Fluefiske.net

• Fluefiske.net
  • 815 Innlegg:
  • Skype-ID:Filipbl
  • Interesser:Fiske, foto og musikk
  • Favorittfiske:Anadromt

Skrevet 28. Jul 2011 - 18:02

Klart det, bruker både flyt og intermediate alt etter hvor og når jeg fisker. På flytesnøret pleier jeg bruke int. polyleader for at ikke flua skal stripe, men har du fortynget flue er ikke det noe problem. Ren flyt uten polyleader og ufortynga fluer er det vel nokså sjeldent jeg bruker til sjøørret.

Sommerstid ville jeg kanskje valgt intermediate og økt hastigheten på inntrekket. Da vil verken flua eller snøret stripe dersom det er rolig vannoverflate. Til makrell kan du nok bruke mer synk også.
Filip Blaauw - Fluefiske.net
Facebook: facebook.com/fluefiskenet
Twitter: @fluefiskenet

#3 s0und

• Medlem
  • 66 Innlegg:
  • Favorittfiske:Sjøørret

Skrevet 13. Aug 2011 - 10:39

Kan faktisk være veldig effektivt å bruke flytesnøre nettop for å stripe flua. Dette gjelder særlig på natta, og kan vel nesten sammenliknes med popper-fiske, utrolig artig! Sett på en diger mudler e.l. flue, smør den inne med flyt-dressing og strip i vei!
Ørretten har en iq på under 0,5... klarer du å overliste den?

Martin J. Hagen

#4 Sam

• Medlem
  • 261 Innlegg:
  • Favorittfiske:Fluefiske

Skrevet 29. Aug 2011 - 18:58

I går brukte jeg sink-tip, men kunne like gjerne brukt flyt - da makrellen tok like under vannskorpen.

#5 Hermansen

• Medlem
  • 3315 Innlegg:
  • Interesser:Piker, øl og sang
  • Favorittfiske:Sånne våte

Skrevet 29. Aug 2011 - 20:25

Flyt fungerer helt ok til sjøørretfiske det, fisket med flytesnøre i mange mange år.

Men jeg bruker selv nå bare intermediate snører, og ikke fått mer eller mindre fisk av den grunn.
Hermansen.se - en blogg om fluefiske og annet moro.
Twitter - Fiskerapporter, føreforhold etc

#6 velvet

• Medlem
  • 559 Innlegg:
  • Skype-ID:velvet
  • Favorittfiske:ørret laks røye abbor osv

Skrevet 30. Aug 2011 - 22:41

Flyt er vel egentlig ikke å anbefale til noen annet enn nettopp stripefiske. Intermediate er mest for å ikke stripe, men skal man fiske dypere av betydning som gir mer fisk så er s3 meget effektivt.

#7 Asbj.R.

• Medlem
  • 324 Innlegg:
  • Interesser:Gitarer og studio i tillegg til fluefiske
  • Favorittfiske:Sjørøye, sjøørret, laks

Skrevet 07. Sep 2011 - 09:11

Bruker utelukkende flytsnører, og fortynger heller fluene.
Flytsnører er mere allsidige siden du da har muligheter for å fiske tørt også. I tillegg er det enklere å regulere dybden på flua gjennom fluevekt og inntrekkshastighet. I mitt nærområde tar alle sjøørretene flua høyt i sjøen, som oftest rett under overflata.
Jeg ser at snøreskygge og snørestriping kan være en utfordring i grunt, stille vann og med sola høyt på himmelen. Heldigvis er vi ikke så ofte plaget med dette været her i nord. 8)
Tydelig at vi har forskjellige erfaringer om snørevalg. Dette er nå mine erfaringer, så får hver enkelt vurdere hva de vil satse på.
Johannes evangelium, 21. kapittel, 3. vers.
Simon Peter sier til dem: Jeg går avsted for å fiske. De sier til ham: Vi går også med deg. De gikk avsted og steg i båten; men den natt fikk de intet.
Etter inspirasjon av Izaak Walton, The Compleat Angler.

Asbj.R.

#8 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 07. Sep 2011 - 09:31

Det synes å være en tendens i dette forumet å hevde at sjøørret skal fiskes med intermediate. Det er sikkert sant hvis en ønsker å ha bare en line til dette fisket.
Bra at det her pekes på en større allsidighet som igjen hentyder til variasjon i linebruken i samsvar med forholdene, bl a tiden av året fisket foregår på. Og at det også trekkes inn tilleggsteknikker som fortynging av fluer. Fisket blir mer komplisert og mer interessant.

#9 velvet

• Medlem
  • 559 Innlegg:

Skrevet 08. Sep 2011 - 14:07

Hver sin smak, men for en helårsfisker er ikke flyt snøret. Vi som også fisker om natta fks vinterstid, eller i høy sjø og mange andre spesielle forhold kan ikke bruke flyt......Det er ikke smak, men erfaring. Du får flere napp med synkende liner jevnt over.

Fluer som IKKE er fortynget går bedre i vannet og du MÅ ha synkeline for å få de ned dypt nok til å kunne fiske de fort nok. Synkeline argumentet er nemlig for å kunne fiske flua fort nok uten å stripe.

Sjøørretfiske på sørlandet året gjennom er nok ganske så forskjellig fra det dere driver med i Trømsøområdet..

#10 Asbj.R.

• Medlem
  • 324 Innlegg:
  • Interesser:Gitarer og studio i tillegg til fluefiske
  • Favorittfiske:Sjørøye, sjøørret, laks

Skrevet 09. Sep 2011 - 08:50

Vis innleggvelvet, 08. Sep 2011 - 14:07, skrev:

Hver sin smak, men for en helårsfisker er ikke flyt snøret. Vi som også fisker om natta fks vinterstid, eller i høy sjø og mange andre spesielle forhold kan ikke bruke flyt......Det er ikke smak, men erfaring. Du får flere napp med synkende liner jevnt over.

Fluer som IKKE er fortynget går bedre i vannet og du MÅ ha synkeline for å få de ned dypt nok til å kunne fiske de fort nok. Synkeline argumentet er nemlig for å kunne fiske flua fort nok uten å stripe.

Sjøørretfiske på sørlandet året gjennom er nok ganske så forskjellig fra det dere driver med i Trømsøområdet..

Jeg kjenner ikke sjøørretfiske på sørlandet, men jeg har vanskelig for å tro at det er så veldig forskjellig. Jeg antar at vi bruker reke/krillimitasjon, lodde/sil eller marflo i en eller annen form som de vanligste fluene etter sjøørret. Selv fisker jeg fra februar til september, men fisket i sjøen etter SØ pågår frem til ca midten av juni.

Min erfaring er at et flytsnøre vil skape et ekstra drag eller variasjon i inntrekksfarta når du fisker i bølger. Har ofte opplevd at SØ tar akkurat i bølgene.

Når man studerer marflo eller krill i vannet ser man ofte at de svømmer stigende og hviler synkende i vannet. Ei fortynga flue vil synke raskere mellom inntrekkene, spesielt dersom du fisker med moderat hastighet i inntrekket (ca 30-40 cm hvert sekund). Fluas "svømming" imiterer forbildet riktigere.
Høy inntrekkshastighet bruker jeg bare når jeg opplever V-formet bølge bak flua, uten noe hugg. Når man da øker inntrekkshastigheta, trigges SØ til hugg. At moderat hastighet er tilstrekkelig kan selvsagt ha sammenheng med lav vanntemperatur på vinter/vår-fisket.

På en av vårens siste turer tok jeg 4 SØ og 2 sjørøyer, derav ny pers på SØ 3,1 kg. I tillegg var vi i kontakt med ytterligere 20-30 fisk. I ei slik setting trenger man ikke flere napp. :msn-wink:
Johannes evangelium, 21. kapittel, 3. vers.
Simon Peter sier til dem: Jeg går avsted for å fiske. De sier til ham: Vi går også med deg. De gikk avsted og steg i båten; men den natt fikk de intet.
Etter inspirasjon av Izaak Walton, The Compleat Angler.

Asbj.R.

#11 Backclash

• Medlem
  • 6 Innlegg:

Skrevet 12. Sep 2011 - 19:33

Vis innleggvelvet, 08. Sep 2011 - 14:07, skrev:

Jeg erfart at fluer med med coneheads osv. fisker best ved vind, men ufortynget fisker best på vindstille dager. flyt eller ikke flyt.

#12 velvet

• Medlem
  • 559 Innlegg:

Skrevet 01. Oct 2011 - 17:56

Jeg har veldig mange timer etter sjøørret på samvittigheten og synk er langt bedre enn flyt i en allround situsajon. Kresent fiske med små tanglopper osv er veldig moro, men skal du ha mest mulig fisk så er synk aller best.

Men det kommer aller mest ann på hvor flink man er som fisker.....Og da er det mange faktorer som spiller inn...

Synk har den fordelen at du lokker opp fisk som står dypere, på marbakker, fdu fanger fisk som ikke er helt villig til å ta i overflaten, du slipper å vente på at fluer skal synke, du trenger ikke vektbelasta fluer som er verre å kaste med, du får fisket livlige lettkasta fluer dypt........Og det er kanoneffektivt. man kan trekke så fort man vil å ha flue på huggdypet..........Man kan ta en pause og snøret drar flua med seg ned på en lokkende måte.......Man kan også fiske på vak..........som regel tar fisken ganske umiddelbart altså er ikke flyt nødvendig.......Og så kaster det enormt bra i vind....Jeg fisker også endel i bølger og da er det utrolig effektivt å få flua snorrett gjennom vannet. Med flyt blir flua for påvirket.

Flyt er moro og gir veldig kule fiskeopplevelser, mer opprinnelig på en måte........Men så er ikke sjøørretfiske helt det samme som tørrfluefiske på klart vann.........

Tror nok at en som kun har fisket sjøørret i nord med reker og flyteline ville rivt seg i håret om de skulle prøvd sørlandfisket.....Jeg har fisket endel i Finnmark og generelt er fisken litt mer overflateaktiv der oppe. Laksen tar tørt. sjørøya liker smått. På sørlandet er det mer tobis og brsiling......

Kanonfangster da;) Sjørøye i sjøen er tøft!!!!

#13 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 01. Oct 2011 - 19:55

Nå skal det sies at fluefiske i sjøvann ikke er det jeg har mest erfaring med. Dette er andre sesongen hvor jeg aktivt har fisket i saltvann med flue og har i løpet av siste par måneder intensivert ganske kraftig med nesten daglige turer. Har med andre ord for alvor fått opp øynene for dette og ser og at fluefiske i sjøen gir helt andre kvaliteter og opplevelser sammenlignet med sluk.
Vedr. snøre så har jeg kun brukt intermediate. Fikk nemlig tak i en DT9I av den gode gamle saktesynkende typen. Kappet denne i 2 og laget meg 2 skyteklumper, en til elv og en til sjø. Sydde disse permanent til en HT lignende runningline med 30lbs styrke. Dette går langt, strekker fint en 4 meters fortom og fungerer dessuten greit i vind.
Nå blir det mest makrell for tiden men og lyr, sei og SØ. Nå kan jeg ikke sammenligne med flytsnøre, men bekrefte kan jeg trygt at Intermediate av den saktesynkende typen ivertfall for meg fungerer veldig tilfredstillende og innfrir det jeg er ute etter. Fisker man på en marbakke så venter jeg bare noen sekunder før jeg begynner trekkingen og sikrer da at flua kommer ned der jeg vil ha den. Merker godt forskjell på hvordan fisken vil ha flua servert men det varierer i fra dag til dag om den liker flua i overflaten i raskt intrekkstempo eller dypt og litt sakte.
Lyren mener jeg liker dyp flue og med raske inntrekk men den kan og ta helt i overflaten. Lyr på ettpar kilo er rene dynamitten synes jeg og ber alltid i mitt stille sinn om at det skal være en abbor som har tatt men har ikke knekt abborkoden ennå.

Salaren
Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#14 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 02. Oct 2011 - 09:53

Lyr kan med fordel fiskes fra svaberg og på dypt vann. La lina synke godt ned før innhaling. Så her er det rasktsynkende liner som er aktuelle. En stor lyr kan sidestilles med hvilken som helst annen norsk "sportsfisk." I alle fall til å begynne med.

#15 MariusN

• Medlem
  • 912 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks/SØ

Skrevet 02. Oct 2011 - 15:45

Vis innleggvelvet, 01. Oct 2011 - 17:56, skrev:

Jeg har veldig mange timer etter sjøørret på samvittigheten og synk er langt bedre enn flyt i en allround situsajon. Kresent fiske med små tanglopper osv er veldig moro, men skal du ha mest mulig fisk så er synk aller best.

Hva legger du i synk velvet? I 1,2,3,4 eller 5? Eller bytter du ifht forholda? Hva bruker du mest? Jeg bruker selv fast I mye men har trua på at synk 3 fint kan være et godt allround snøre og da særlig når man fisker av marbakker. I grunnere viker er vanlig I mitt førstevalg!

#16 Vetle Kjærstad

• Medlem
  • 26 Innlegg:
  • Skype-ID:v.kjaerstad
  • Favorittfiske:Ørret, sjøørret og laks

Skrevet 02. Oct 2011 - 18:05

Jeg bruker stort sett synk3 eller fast intermediate i sjøen fordi det har fungert bedre enn flyt. Det er min erfaring.

#17 Erlend H

• Medlem
  • 230 Innlegg:
  • Favorittfiske:ørret, sjøørret++

Skrevet 06. Oct 2011 - 23:06

For å gjøre det enkelt: Bruk flyt hvis det er det du har! Skitt fiske :clapping:

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere