velvet, 08. Sep 2011 - 14:07, skrev:
Hver sin smak, men for en helårsfisker er ikke flyt snøret. Vi som også fisker om natta fks vinterstid, eller i høy sjø og mange andre spesielle forhold kan ikke bruke flyt......Det er ikke smak, men erfaring. Du får flere napp med synkende liner jevnt over.
Fluer som IKKE er fortynget går bedre i vannet og du MÅ ha synkeline for å få de ned dypt nok til å kunne fiske de fort nok. Synkeline argumentet er nemlig for å kunne fiske flua fort nok uten å stripe.
Sjøørretfiske på sørlandet året gjennom er nok ganske så forskjellig fra det dere driver med i Trømsøområdet..
Jeg kjenner ikke sjøørretfiske på sørlandet, men jeg har vanskelig for å tro at det er så veldig forskjellig. Jeg antar at vi bruker reke/krillimitasjon, lodde/sil eller marflo i en eller annen form som de vanligste fluene etter sjøørret. Selv fisker jeg fra februar til september, men fisket i sjøen etter SØ pågår frem til ca midten av juni.
Min erfaring er at et flytsnøre vil skape et ekstra drag eller variasjon i inntrekksfarta når du fisker i bølger. Har ofte opplevd at SØ tar akkurat i bølgene.
Når man studerer marflo eller krill i vannet ser man ofte at de svømmer stigende og hviler synkende i vannet. Ei fortynga flue vil synke raskere mellom inntrekkene, spesielt dersom du fisker med moderat hastighet i inntrekket (ca 30-40 cm hvert sekund). Fluas "svømming" imiterer forbildet riktigere.
Høy inntrekkshastighet bruker jeg bare når jeg opplever V-formet bølge bak flua, uten noe hugg. Når man da øker inntrekkshastigheta, trigges SØ til hugg. At moderat hastighet er tilstrekkelig kan selvsagt ha sammenheng med lav vanntemperatur på vinter/vår-fisket.
På en av vårens siste turer tok jeg 4 SØ og 2 sjørøyer, derav ny pers på SØ 3,1 kg. I tillegg var vi i kontakt med ytterligere 20-30 fisk. I ei slik setting trenger man ikke flere napp.
Johannes evangelium, 21. kapittel, 3. vers.
Simon Peter sier til dem: Jeg går avsted for å fiske. De sier til ham: Vi går også med deg. De gikk avsted og steg i båten; men den natt fikk de intet.
Etter inspirasjon av Izaak Walton, The Compleat Angler.
Asbj.R.