Har hørt litt forskjellig ang. dette.. men skal snøre strekke seg heelt ut i bakslengen før jeg kaster framover. og strekke seg ut i framsleng før baksleng ?
Overhodekast (enhånds)
Startet av bryggster, Jul 30 2011 01:30
8 svar i denne tråden
Skrevet 30. Jul 2011 - 01:30
Skrevet 30. Jul 2011 - 05:47
Hei Bryggster:
Fremslengen begynner vel kanskje for det fleste ørlite grann før snøret har strukket seg helt i bakslengen, men det er bare ørlite også.
Jeg alltid forfektet at den enkleste måten å lære praktisk fluekasting er å lære seg å dra rett imot motstanden i snøret. Du blir kanskje ikke noen konkurransekaster av det, men jeg har hjulpet en del mennesker til å lære å kaste hele fluesnøret med tre baksleng.
Hvis du jobber med å bli mere følsom for når snøret er nok strukket til at det kan spenne stangen skikkelig er mye løst. Du kan naturligvis snu deg etter snøret også, men det å kunne kjenne snøredraget i hånden er etter min mening en bedre indikasjon.
Fremslengen begynner vel kanskje for det fleste ørlite grann før snøret har strukket seg helt i bakslengen, men det er bare ørlite også.
Jeg alltid forfektet at den enkleste måten å lære praktisk fluekasting er å lære seg å dra rett imot motstanden i snøret. Du blir kanskje ikke noen konkurransekaster av det, men jeg har hjulpet en del mennesker til å lære å kaste hele fluesnøret med tre baksleng.
Hvis du jobber med å bli mere følsom for når snøret er nok strukket til at det kan spenne stangen skikkelig er mye løst. Du kan naturligvis snu deg etter snøret også, men det å kunne kjenne snøredraget i hånden er etter min mening en bedre indikasjon.
Dette innlegget har blitt endret av SFTor: 30. Jul 2011 - 05:50
Forget the foolish belief that you and your fellow human beings were born evil.
Skrevet 30. Jul 2011 - 10:35
Litt artig det du nevner der. Når man ferdes langs elver og vann og studerer fluefiskere som kaster så legger man merke til at mange har lagt seg til en personlig stil. Og det med å vri halsen bakover for å se på bakslengen er noe man stadig ser. Man skulle da tro slik kastestil ble veldig slitsomt men det er sikkert en vane eller uvane som kan være vanskelig å bli kvitt når den først er blitt innøvd. Selv kaster jeg aldri slik men føler når fremtrekket skal begynne og fører stangen automatisk fremover som en refleks. Men noen må i tilegg og ha en visuell bekreftelse før fremtrekket begynner. Jeg vil aldri anbefale nybegynnere å se bakover og jeg tror dette spesielt for nybegynnere kan løses med å begynne å kaste med litt for tungt snøre i hht. stangklassifisering. Dette fordi et tungt snøre kjennes bedre og det blir på den måten lettere å time fremslengen. Men her har sikkert mange brukere komentarer.
Salaren
Salaren
Salaren
Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.
Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.
Skrevet 01. Aug 2011 - 00:34
Vell. jeg har begynt hele lære prosessen på nytt igjen. da jeg hadde mange års pause. og jeg ser heller ikke bakover. selv om jeg fikk tips om att dette var det beste. Men husker fra før når jeg kastet så kikket jeg bakover og det irriterte meg masse selv. så NÅ skal jeg ikke gjøre det men rett og slett heller føle litt mer på stangen og dens oppførsel.
som du sier Salaren så er det nok endel som har fordel av litt tyngre snøre klasse enn stangen er klassifisert for. For MIN del så gjør jeg ikke det. Men nå fisket jeg med flue i noen år tidligere også. så tar ikke så lange tiden å komme tilbake igjen.
Til tråd starter.. Etter erfaring så er letteste måten å få knuter på fortommen å begynne fremkast før snøret er stukket ut. Dette gjelder begge veier etter min egen erfaring. men er sikkert også de som ikke har dette problemet.
Masse lykke til ;) Og Dette blir kjempe bra skal du se ;)
Ett lite tips er å få noen til å filme deg mens du kaster så ser du selv feilene du gjør og kan innrette deg selv ;)
Tom Ivar
som du sier Salaren så er det nok endel som har fordel av litt tyngre snøre klasse enn stangen er klassifisert for. For MIN del så gjør jeg ikke det. Men nå fisket jeg med flue i noen år tidligere også. så tar ikke så lange tiden å komme tilbake igjen.
Til tråd starter.. Etter erfaring så er letteste måten å få knuter på fortommen å begynne fremkast før snøret er stukket ut. Dette gjelder begge veier etter min egen erfaring. men er sikkert også de som ikke har dette problemet.
Masse lykke til ;) Og Dette blir kjempe bra skal du se ;)
Ett lite tips er å få noen til å filme deg mens du kaster så ser du selv feilene du gjør og kan innrette deg selv ;)
Tom Ivar
Skrevet 02. Aug 2011 - 04:08
Salaren, 30. Jul 2011 - 10:35, skrev:
Litt artig det du nevner der. Når man ferdes langs elver og vann og studerer fluefiskere som kaster så legger man merke til at mange har lagt seg til en personlig stil. Og det med å vri halsen bakover for å se på bakslengen er noe man stadig ser. Man skulle da tro slik kastestil ble veldig slitsomt men det er sikkert en vane eller uvane som kan være vanskelig å bli kvitt når den først er blitt innøvd. Selv kaster jeg aldri slik men føler når fremtrekket skal begynne og fører stangen automatisk fremover som en refleks. Men noen må i tilegg og ha en visuell bekreftelse før fremtrekket begynner. Jeg vil aldri anbefale nybegynnere å se bakover og jeg tror dette spesielt for nybegynnere kan løses med å begynne å kaste med litt for tungt snøre i hht. stangklassifisering. Dette fordi et tungt snøre kjennes bedre og det blir på den måten lettere å time fremslengen. Men her har sikkert mange brukere komentarer.
Salaren
Salaren
Hei Salaren,
poenget er vel egentlig at vi ikke "timer" fremslengen, men forholder oss til motstanden vi kjenner i stangen, eller hva?
Skrevet 02. Aug 2011 - 05:20
SFTor, 02. Aug 2011 - 04:08, skrev:
Hei Salaren,
poenget er vel egentlig at vi ikke "timer" fremslengen, men forholder oss til motstanden vi kjenner i stangen, eller hva?
Du retter meg og det bra. Ser av formuleringen at dette ikke ble helt riktig. For å feie tvil til side, det jeg prøver å si er at med å bruke et "tungt" snøre så vil såklart dette medføre at man i større grad kjenner de fysiske kreftene som snøret påvirker stangen med. Og disse kreftene er jo og størst akkurat de millisekundene snøret er utstrekt i luften. Og det er jo da fremtrekket settes inn når stanga er bøyd og mest påvirket i endestopposisjon. For en nybegynner helt i startfasen så er ikke det viktigste å holde veldig mye snøre i luften det interesanne, men heller å kjenne, føle og helst forstå fysikken i utstyrshånteringen. Det da jeg mener at et noe tungt snøre er til god hjelp.
Salaren
Salaren
Skrevet 03. Aug 2011 - 07:15
Litt tyngre snøre er bra. Hvis man så trekker rett imot motstanden man kjenner i stangen kan det ikke bli så veldig feil.
Skrevet 03. Aug 2011 - 08:39
Mest fascinerende når jeg var nybegynner var de gangene jeg glapp snøret i ene blindkastet og jeg kasta dobbelt så langt som når jeg ville kaste ut:)
Skrevet 03. Aug 2011 - 13:30
Jeg snur meg aldri etter bakslengen, faren for å vri stanga (altså at du ikke fører i en rett linje) blir da også større. Eller, man skal aldri si aldri, de eneste gangene jeg snur meg etter bakslengen er om jeg har tett skog bak meg, eller må få snøret mellom to trær når jeg kaster. Ellers skal man fint klare å føle i stanga når snøret er strukket ut bak.
Det at du kaster lengere når du glipper snøret og kaster "feil", er at mange har en tendens til å ta ekstra godt i på siste framslengen, man bør vel i utgangspunktet ikke gjøre noe annet enn på et blindkast, bare at du slipper snøret og lar det fly.
Det at du kaster lengere når du glipper snøret og kaster "feil", er at mange har en tendens til å ta ekstra godt i på siste framslengen, man bør vel i utgangspunktet ikke gjøre noe annet enn på et blindkast, bare at du slipper snøret og lar det fly.
Dette innlegget har blitt endret av Hoaas: 03. Aug 2011 - 13:30
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere