Hva gjør jeg feil?
Startet av Snorre96, Aug 13 2011 17:59
8 svar i denne tråden
Skrevet 13. Aug 2011 - 17:59
Får til noen meget greie kast når det gjelder lengde, men har et problem. De siste meterne på fluesnøret strekker seg aldri helt ut... Dette er bra plagsomt under tørrfluefiske på vak og lignende... Har prøvd flere ting for å løse dette, men klarer liksom ikke å finne ut hvor feilen ligger. Noen som har noe å komme med?
Skrevet 13. Aug 2011 - 19:52
Stopp høyt og kontant!
-It's better to burn out than to fade away-
Skrevet 13. Aug 2011 - 23:24
Krøller fortommen seg eller?
Har du mulighet til og filme kastinga di? Blir vanskelig og sitte bak en PC og gjette hva du gjør feil. Men mest sannsynlig vrir du håndleddet i framslengen. Om bare snøret krøller seg di siste meterne så har du for mye snøre i luften i forhold til dine kasteferdigheter. Men som sagt så hadde det aller beste vært og sedt hvordan du kaster..
Har du mulighet til og filme kastinga di? Blir vanskelig og sitte bak en PC og gjette hva du gjør feil. Men mest sannsynlig vrir du håndleddet i framslengen. Om bare snøret krøller seg di siste meterne så har du for mye snøre i luften i forhold til dine kasteferdigheter. Men som sagt så hadde det aller beste vært og sedt hvordan du kaster..
Skrevet 14. Aug 2011 - 11:27
Det kan hende at det hjelper å kutte spissen på fluesnøret med en halv meter først, dersom framtaperingen på snøret er lang så har det invirkning på kastet..
Skrevet 15. Aug 2011 - 09:06
sandychrimp, 14. Aug 2011 - 11:27, skrev:
Det kan hende at det hjelper å kutte spissen på fluesnøret med en halv meter først, dersom framtaperingen på snøret er lang så har det invirkning på kastet..
Jeg ville vært veldig forsiktig med å følge dette rådet! Kapper du en halvmeter av snøret i tuppen tar du ikke bare level-delen i tuppen men også noe av fronttaperingen. Sannsynlige følger av det kan være at snøret slår for kraftig samt at det lander tyngre på vannet (når du har kappet deg forbi den tynne spissen og inn på tykkere deler). Når du først har tatt fram saksen og klippet er det også for sent å angre seg........
Når snøret ikke strekker seg helt i framkastet, kan man grovt sett si at enten skyldes det feil i utstyrssammensetningen eller kasteteknikken. Når du ikke skriver mer enn det du gjør er det nesten umulig å kunne hjelpe. Om du klarer å beskrive sammensetningen mer nøye og kan filme deg selv mens du kaster så vil det hjelpe mye. Det beste er om du kan kontakte en erfaren fluefisker og kasteinstruktør og be han eller henne se på deg.
Når fluesnøret ikke strekker seg de siste meterne, skyldes det ofte griserumper. Jeg har ingen forutsetning for å si at det er ditt problem, men dette er kanskje det vanligste kasteproblemet blant fluefiskere og det vil bl.a. medføre at lina ikke strekker seg helt.
Dette innlegget har blitt endret av Tom Larsen: 15. Aug 2011 - 09:08
Skrevet 15. Aug 2011 - 10:40
Takker for raske svar her nå.. Kan vel si at det ikke skyldes griserumper.. Er litt vanskelig å forklare det, men snøret strekker seg helt ut helt til de siste meterne, hvor de ytterste delene av snøret krøller seg.. Det samme gjelder fortommen, men her krøller hele fortommen seg, og flua kan ofte lande midt i haug av fortommen.. Har desverre ikke mulighet til å filme kastinga mi, men jeg skal prøve å ha et høyere stopppunkt og se om det hjelper.. Mulig jeg har for mye snøre i lufta i forhold til kasteferdighetene mine også, og da antar jeg at man bare kan trene mer med litt kortere snøre?
Skrevet 15. Aug 2011 - 11:14
Bruker du ferdig tappert fortom og fortomsstrekker??
Jeg slet med det her jeg og til man fikk skikkelig fortom og fikk strekt den!!
Jeg slet med det her jeg og til man fikk skikkelig fortom og fikk strekt den!!
Skrevet 15. Aug 2011 - 15:17
Bruker ingen av delene jeg...
Kan jo teste det da.. Takker for svar!
Skrevet 15. Aug 2011 - 21:31
Hvordan tapering bruker du på fortommen din, og hvilken type fortom?
Hvor lang er den, og skjøter du evt på en ekstra spiss del og hvor lang er evt denne?
Ofte så kan problemer som dette føres tilbake til fortommen din og hvordan du rigger denne?
Kan du legge inn informasjon om fortomsoppsettet ditt?
Hvor lang er den, og skjøter du evt på en ekstra spiss del og hvor lang er evt denne?
Ofte så kan problemer som dette føres tilbake til fortommen din og hvordan du rigger denne?
Kan du legge inn informasjon om fortomsoppsettet ditt?
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere