Hopp til innhold

- - - - -

Fisketur i Vestfjella Aremark

• Du kan ikke svare på denne tråden
10 svar i denne tråden

#1 Kjexx

• Medlem
  • 2 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret, makrell.

Skrevet 16. Aug 2011 - 15:49

Jeg var en tur i vestfjella her om dagen og fikk en kilos ørret. :)
Vedlagt fil  bilde.JPG   63.23K   21 Antall nedlasninger

Det kan vel nevnes at jeg er 25år fra halden og ny i gamet. Meldt meg inn i forumet for å skaffe meg tips og dele fiske erfaringer med andre. Mest interessert i ørret fiske.
Jeg har gått til innkjøp av dette utstyret:

-Fenwick world class V.2
-Vangen 4 delt xtp
-Rio fast intermediate
-Daiwa 2 delt
-Ron thompson neopren vadere
-Scierra vadejakke.

Alt er da av typen 7#

Dette innlegget har blitt endret av Kjexx: 16. Aug 2011 - 15:51

Patrick

#2 Snorre96

• Medlem
  • 4 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fluefiske.
  • Favorittfiske:Når det lugger i stanga.

Skrevet 16. Aug 2011 - 18:33

Gratulerer! Nydelig fisk. Får vel ta meg en tur opp til vetsfjella jeg og snart.. Når det gjelder utstyret ser det greit ut det.. Klasse 7# er litt drøyt, de fleste bruker 4-5, evt. klasse 6#. Du har derimot flott utstyr til Sjøørreten i iddefjorden som du bør prøve deg på! Er ikke lenge til den sesongen starter nå..

#3 Kjexx

• Medlem
  • 2 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret, makrell.

Skrevet 16. Aug 2011 - 20:11

Akkurat hvordan utstyr man har er vel mere opp til hver og en vel. Det er mye forskjellige meninger om dette skal jeg si deg. :) Vestfjella er fint, kommer definitivt til å dra opp flere turer.

Det blir nok en del sjø-ørret fiske fra september og ut. :) Vet du om noen bra spotter?
Patrick

#4 Frederik Chr Debes

• Medlem
  • 23 Innlegg:
  • Favorittfiske:Sjøørret, Havabbor, Ørret

Skrevet 04. Sep 2011 - 22:29

Grattis med fin fisk.. :clapping:

Har selv vurdert å utforske Vestfjella litt, men har ikke fått kommet igang :(. Er det et fint område eller? Hvor langt er det i bil fra Halden før man kan parkere og begynne å gå til vannene?

Har skaffet meg et hefte som heter "Fiske i Vestfjella". Forteller litt om mulightene og nevner 20 vann blant annet. Virker som et spennende området og morsomt å kunne ha muligheten til å fiske på brunørret uten å måtte dra så langt. Bor selv i Moss og det er ikke akkurat lange avstanden. Får se og få ut fingeren og få tatt en tur.

Det er muligheter for å ta dette på tørt eller? Det er snakk om typiske skogvann?

Mye spørsmål her nå, men blir litt gira. Noen anbefalinger til fluer man bør ha i boksen når man tar turen?

#5 lars p

• Medlem
  • 1148 Innlegg:
  • Interesser:Fisking , fotball og foto
  • Favorittfiske:Oppstrøms nymfe eller tørrflue på stor ørret/røye

Skrevet 05. Sep 2011 - 17:39

Hei . Er vel ca 4-5 mil fra Halden til enden av veien i Vestfjella. Er fint oppi skogen der ja og ett bra alternativ tidlig på året siden sesongen starter tidlig der.
Er typiske skogsvann ja , så myggfiske tidlig og seint på sesongen, første døgnfluene tidlig i mai og maur rett etter med flaks.
Finnes ei hytte man kan leie inni der også
http://www.finn.no/r...146&type=ADVERT

Men fra Moss blir det jo rundt 10-12 mil og da kan du jo like gjerne kjøre til Nordmarka i Oslo liksom .
Lars P

Only an extraordinary person would risk being outsmarted by a creature often less than twelve inches long, over and over again

#6 Frederik Chr Debes

• Medlem
  • 23 Innlegg:

Skrevet 05. Sep 2011 - 20:12

Interessant..

Ja det er jo et stykke som du sier. Tenkte det kunne være morro å prøve dette siden jeg hadde skaffet denne boka om vannene. Tanken var litt på muligheten i forhold til dagsturer, men det blir kanskje noe langt.. Hmmm. Ikke lett. Det er kanskje lurt å satse på overnattinger når man først drar. Takk for tips av hytte. Artig..

Hvordan vil du sammenligne området med Nordmarka da? Er Nordmarka mye bedre siden du hinter til at det er like så greit å dra dit. Har stort sett fisket i sjøen jeg etter Sjøørret, men etter å ha testet tørrfluefiske må jeg si at det var vanskelig å glemme. Det var virkelig noe helt spesielt. Har lyst til å ta det lenger etterhvert med elvefiske og sånt og, men tenkte det kunne være greit å se på mulighetene man har i nærheten av der man bor og. Alltid ålreit det.

Setter pris på alle tips. Har veldig lyst til å komme ordentlig igang. Noen ganger så er det det som er det verste. Bare det å komme igang og utforske litt. Alt kan fort virke så stort og umulig.

Nå er det kanskje ikke så mye igjen av denne sesongen, men greit å lade opp til neste :biggrin:

#7 lars p

• Medlem
  • 1148 Innlegg:
  • Interesser:Fisking , fotball og foto
  • Favorittfiske:Oppstrøms nymfe eller tørrflue på stor ørret/røye

Skrevet 05. Sep 2011 - 20:37

Hei . Test det ut , og området har jo mange vann. Jeg har sjøl kun fisket der noen ganger tidlig mens isen enda ligger på vanna jeg fisker mest i, og jeg har fått fin fisk og sett stor.
Ville helt klart satset på overnattinger, spesielt under fjærmyggfiske så er det viktig og være ved vannet til enhver tid. Det kan feks blåse hele jævla dagen med plutselig kl 24 løyer vinden totalt og fisken vaker som idioter i 30 min når vinden starter igjen. Surt å sitte i bilen på vei hjem akkurat da :huh:
Når døgnfluene begynner er det litt enklere , klekkingene er stort sett alltid fra kl 10-15. Noen fine stille kvelder så blir det spinnerfall av ferdigparrede døgnfluer og fisken vaker på kvelden også

Siden du er i starten kan det være greit og prøve der, mulig du treffer andre lokale som fisker der og gir deg tips, og plutselig blir læringskurven din mye brattere :biggrin:

Sammenligne med Nordmarka er vannskelig , Nordmarka er mye større og har vann på mange høyder og ikke minst veldig forskjellig størrelser på vann.
Men også vanskeligere å bli kjent der, og stort sett ikke mulig å nå med bil.
Lars P

Only an extraordinary person would risk being outsmarted by a creature often less than twelve inches long, over and over again

#8 Frederik Chr Debes

• Medlem
  • 23 Innlegg:

Skrevet 06. Sep 2011 - 18:25

Takker masse for info.

Jeg ser sammenligningen din med Nordmarka. Kanskje ikke så lett å sammenligne de to sånn sett. Jeg tror jeg har lyst til å prøve begge delene etterhvert jeg, rett og slett. Tror nok kanskje det er lettere å komme inn i hjertet av Vestfjella sånn i forhold til bil blant annet så kan teste dette litt først. Nordmarka er STORT. Krever kanskje litt mer trasking og tid. Men er definitivt noe jeg vil teste.

Kan hende jeg kontakter deg nærmere hvis det skulle være noe jeg lurer på. Håper det går greit. Det blir kanskje ikke så mye tørrflue nå denne høsten, men da kan jeg sette igang så fort det lar seg gjøre til våren 2012. Nesten så man gleder seg litt allerede :biggrin: .

#9 Hermansen

• Medlem
  • 3315 Innlegg:
  • Interesser:Piker, øl og sang
  • Favorittfiske:Sånne våte

Skrevet 06. Sep 2011 - 19:16

Du kan fiske inntil Rakkestadfjella og tømborg feks. Man må ikke til Aremark for å finne fin settefisk i Østfold.

Dette innlegget er sendt via Tapatalk, og inneholder derfor korte setninger og rare skrivefeil.

Dette innlegget har blitt endret av Hermansen: 06. Sep 2011 - 19:16

Hermansen.se - en blogg om fluefiske og annet moro.
Twitter - Fiskerapporter, føreforhold etc

#10 Frederik Chr Debes

• Medlem
  • 23 Innlegg:

Skrevet 06. Sep 2011 - 22:42

Snakker vi i området til høyre for alle merkene på linken her nå? Ser det er voldsomt mye vann der hvertfall..

Du kan evt sende PM om jeg toucher innpå hemmelige saker nå :msn-wink:

#11 Hermansen

• Medlem
  • 3315 Innlegg:
  • Interesser:Piker, øl og sang
  • Favorittfiske:Sånne våte

Skrevet 07. Sep 2011 - 09:23

Kan jeg sjekke når jeg er tilbake fra fiskeferie. Ingen hemmelige plasser der i området for min del.

Dette innlegget er sendt via Tapatalk, og inneholder derfor korte setninger og rare skrivefeil.
Hermansen.se - en blogg om fluefiske og annet moro.
Twitter - Fiskerapporter, føreforhold etc

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere