Helhetlig verneplan for Oslofjorden og Drammensfjorden
Buskerud Venstre ønsker å verne Drammensfjorden og Oslofjorden mer systematisk og helhetlig. Det er viktig med hensyn til fjordenes helsetilstand, det biologiske mangfoldet og truslene som overfiske, økt bruk, trafikk og nedbygging av strandsonen medfører.
Venstre vil:
• opprette flere marine verneområder i indre og ytre Oslofjord samt i Drammensfjorden.
• beskytte utsatte fiskearter gjennom fangstrestriksjoner og økt kontroll slik at vi får en økning av fisk i fjordene og opprettholder bærekraftige fiskestammer. Fritidsaktiviteter og kontrollert fiske må fortsatt være tillatt.
Dette er veldig nær den Friluftsfjorden vi har snakket om de siste årene, og hvis du er enig i at dette er det du vil ha så send gjerne er mail til rebekka@venstre.no
Friluftsfjorden!!
Friluftsfjorden.Takk til Norges peneste fylkesleder
Startet av salar, Aug 21 2011 13:43
7 svar i denne tråden
Skrevet 21. Aug 2011 - 13:43
En fisk på kroken er bedre enn..................
Skrevet 21. Aug 2011 - 13:47
Veldig bra, veldig bra retning, men hvor stor oppslutning og gjennomslagskraft har Venstre i Buskerud?
Anne J. Backsæther – Fluefiske.net
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly
Facebook: Facebook.com/fluefiskenet
Twitter: @fluefiskenet
'Alle dessa dagarna som kom och gick, inte visste jag at det var livet'
Stig Johansson, svensk poet
Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg
Laksens Gang
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly
Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg
Laksens Gang
Skrevet 21. Aug 2011 - 14:58
Oppslutningen er vel rundt landsgjennomsnittet, og det er rundt 5%. Men de er tross alt de eneste med et så utmerket utspill. Så får vi håpe andre kommer etter. Vedtak om vern i Tvedestrands skjærgård var tverrpolitisk. Derfor er det håp i andre enden av snøret. Håper du har sendt en mail Anne.
Jeg har ikke stemt siden 1993 og aldri på Venstre så dette dreier seg ikke om politikk hvis noen skulle tro det.
Er man fullstendig uenig kan man jo skrive om det her..
Friluftsfjorden!!
Jeg har ikke stemt siden 1993 og aldri på Venstre så dette dreier seg ikke om politikk hvis noen skulle tro det.
Er man fullstendig uenig kan man jo skrive om det her..
Friluftsfjorden!!
Skrevet 21. Aug 2011 - 16:41
PS: Venstre-utspillet er bra!
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly
Laksens Gang
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly
Laksens Gang
Skrevet 21. Aug 2011 - 19:49
Venstre vil:
• opprette flere marine verneområder i indre og ytre Oslofjord samt i Drammensfjorden.
• beskytte utsatte fiskearter gjennom fangstrestriksjoner og økt kontroll slik at vi får en økning av fisk i fjordene og opprettholder bærekraftige fiskestammer. Fritidsaktiviteter og kontrollert fiske må fortsatt være tillatt.
Hva er forskjellen på dagens situasjon mtp. punkt to? Er det i dag et ukontrollert fiske i Oslofjorden?
Punkt en er jeg enig i er et bra tiltak... punkt to er etter min mening den definisjon som i dag gjelder for Oslofjorden! Økt kontroll?! Venstre er vel ikke de som ønsker å spytte mest midler til eksempelvis kystvakt og politi!?
Hva er forskjellen på dagens situasjon mtp. punkt to? Er det i dag et ukontrollert fiske i Oslofjorden?
Punkt en er jeg enig i er et bra tiltak... punkt to er etter min mening den definisjon som i dag gjelder for Oslofjorden! Økt kontroll?! Venstre er vel ikke de som ønsker å spytte mest midler til eksempelvis kystvakt og politi!?
Skrevet 21. Aug 2011 - 21:50
Fiske i den delen av fjorden det er snakk om, ut til Slagentangen/Larkollen har svært liten økonomisk verdi. og derfor er kontrollen deretter. Selv lysfiske etter sild og brisling som faktisk er det som betyr noe økonomisk er regulert mellom fiskere og hermetikkfabrikkene. Det og resten av forvaltningen går under begrepet bærekraftig utvikling, men i deler av fjorden er det bærekraftig avvikling. Når fiske kun skal foregå med håndsnøre eller stang sier det seg selv at oppsynet blir enklere. Flere vil fiske i fjorden noe som vil føre til mere selvkontroll. Den eneste på Tinget som til nå har gjort noe for fjorden er Steinar Gullvåg,AP og han har i leserinnlegg skrevet at det kanskje også er mer økonomisk lønnsomt å la de nærmere to mill rundt fjorden høste den. Det vi snakker om er det som kan bli et fantastisk fiskevann. Vi synes de som bor rundt de to fjordene fortjener det og ikke minst det biologiske mangfoldet.
Jeg klager svært lite fordi når det kommer til praktisk politikk er forskjellene svært små. Vi er alle sosialdemokrater sa Einar Førde og han hadde veldig mye rett i det. Det betyr ikke at man ikke kan komme med forslag til forandring av samfunnet uten å måtte melde seg inn i noe parti. Man står derimot mye friere. Jeg er trolig mere politisk aktiv enn Hvermannsen.
PS ØstfoldJFF stillte spørsmålet, er det rett at noen få skal få ødelegge for så mange. Man kan jo prøve å svare skriftlig på det.
Friluftsfjorden!!
Jeg klager svært lite fordi når det kommer til praktisk politikk er forskjellene svært små. Vi er alle sosialdemokrater sa Einar Førde og han hadde veldig mye rett i det. Det betyr ikke at man ikke kan komme med forslag til forandring av samfunnet uten å måtte melde seg inn i noe parti. Man står derimot mye friere. Jeg er trolig mere politisk aktiv enn Hvermannsen.
PS ØstfoldJFF stillte spørsmålet, er det rett at noen få skal få ødelegge for så mange. Man kan jo prøve å svare skriftlig på det.
Friluftsfjorden!!
Skrevet 21. Aug 2011 - 22:24
salar, 21. Aug 2011 - 21:50, skrev:
Det betyr ikke at man ikke kan komme med forslag til forandring av samfunnet uten å måtte melde seg inn i noe parti.
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly
Laksens Gang
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly
Laksens Gang
Skrevet 22. Aug 2011 - 09:59
Jeg er 62 år gammel og dermed gammel nok, jeg har vært medlem av et parti og vet at det, for meg, ikke passer.
Nok om valg eller ikke valg.
Det jeg tror mange ikke tenker over er at ressursene i havet tilhører samfunnet og ikke nødvendigvis skal utnyttes likt overalt. Her har vi lik forvaltning fra Svenskegrensa til Stord. Det er, slik jeg ser det, like genialt som å ha samme fartsgrense på hovedveien på samme strekning. Vern kan i tillegg til å verne biologisk mangfold også være økonomisk lønnsomt. Friluftsfjorden er et Kinderegg med langt fler enn bare tre spennende ting på en gang.
Friluftsfjorden!!
Nok om valg eller ikke valg.
Det jeg tror mange ikke tenker over er at ressursene i havet tilhører samfunnet og ikke nødvendigvis skal utnyttes likt overalt. Her har vi lik forvaltning fra Svenskegrensa til Stord. Det er, slik jeg ser det, like genialt som å ha samme fartsgrense på hovedveien på samme strekning. Vern kan i tillegg til å verne biologisk mangfold også være økonomisk lønnsomt. Friluftsfjorden er et Kinderegg med langt fler enn bare tre spennende ting på en gang.
Friluftsfjorden!!
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere