Siden jeg føler jeg er i mål når det gjelder tohåndstenger og klumptilpasninger så begynte jeg i fjor for alvor å lage meg et oppsett for ei bra enhåndstang som virkelig duger for underhåndskasting. Hadde fra før endel stenger som jeg tenke kunne fungere deriblant GL Lecie 10'#7 og en LPXe 10'#8 samt en Loomis IMX10'#8. Prøvde med flere oppsett for det meste med kappede DTliner som ble kalkulert, veid, målt og testet men fikk liksom ikke helt store klaffen for å si det sånn slik som speygutta gjør det på film. Ett eller annet vesentlig manglet og jeg funderte stadig på hva dette kunne være.
Så handlet jeg ved en tilfeldighet en Climax Floating shooting ST10F. Denne ble veid og målt til 19 gram og 9,1 meter og hadde ferdige løkker i begge ender og fin baktapering. Tenkte at en slik klump i vertfall burde passe en Lecie 10'#7 som speyklump men det viste seg at heller ikke denne stemte optimalt. I vår lot jeg derfor hele greiene ligge i påvente av høst og ny testing. Ønsker jo ikke å bruke beste fisketiden til tilpasning av klumper, til det er sommertiden alt for dyrebar som vi så altfor godt vet.
Så i forrige uke begynte jeg påen igjen. Lecien sparket ikke ut Climax klumpen slikt jeg mente den burde når man underhåndskaster. I slike stunder begynner man jo å tvile på sine egne evner og gikk i tenkeboksen. Etter hvert kom jeg frem til at stanga kanskje var for stiv i forhold til klumpvekt og tenkte med en gang at jeg måtte lage meg en langt tyngre klump å teste ut videre.
Så ved en tilfeldighet observerte jeg min snart 25 år gamle selvbygde Kingfisher 10'#6 som stod i garasjen med sin Cortland 444 DT6F oppspolet på ei Pflueger Medalist snelle av god gammel årgang. Husket at stanga var myk og hadde aksjon helt nedi håndtaket men kastet allikevel bra typiske DT6 Liner for 15 - 20 år siden. Stanga ble med andre ord tatt frem fra glemselen og ribbet for snelle med dertil tøm. Snella med Climax klumpen ble påsatt og ut i elva bar det. Tenkte allerede på vei til elva at nå kunne ivertfall ikke klumpen være for lett og spenningen var stor da klumpen føk utover vannflaten.
For å gjøre en lang historie kort, det ble kasting en halvtimes tid før jeg satte meg ned ned og funderte. Nevnte stang av god gammel årgang gikk aldeles grusomt godt sammen med Climaxklumpen som før ikke hadde fungert tilnærmelsesvis optimalt på andre stenger. Det var rett og slett ikke til å tro. Her hadde jeg altså en ypperlig gammel stang stående rett foran nesa uten å forstå at nettopp denne var den ultimate stanga for nettopp den klumpen som jeg hadde brukt så mye tid på å kaste med på andre langt mere profilerte stenger.
Det er virkelig gøy å kunne gå kveld etter kveld og endelig underhåndskaste med ei enhåndstang som jeg føler fungerer slik jeg liker det og at ei slik stang hadde slikt potensiale sammen med Climaxklumpen hadde jeg ALDRI trodd hadde jeg ikke ved tilfeldighet erfart dette selv.
Salaren
Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 04. Sep 2011 - 07:18