Hopp til innhold

- - - - -

Fant endelig en bra enhånds for underhåndskasting

• Du kan ikke svare på denne tråden
4 svar i denne tråden

#1 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 03. Sep 2011 - 21:30

Ja nå er jeg lettere forbauset men allikevel lykkelig.

Siden jeg føler jeg er i mål når det gjelder tohåndstenger og klumptilpasninger så begynte jeg i fjor for alvor å lage meg et oppsett for ei bra enhåndstang som virkelig duger for underhåndskasting. Hadde fra før endel stenger som jeg tenke kunne fungere deriblant GL Lecie 10'#7 og en LPXe 10'#8 samt en Loomis IMX10'#8. Prøvde med flere oppsett for det meste med kappede DTliner som ble kalkulert, veid, målt og testet men fikk liksom ikke helt store klaffen for å si det sånn slik som speygutta gjør det på film. Ett eller annet vesentlig manglet og jeg funderte stadig på hva dette kunne være.
Så handlet jeg ved en tilfeldighet en Climax Floating shooting ST10F. Denne ble veid og målt til 19 gram og 9,1 meter og hadde ferdige løkker i begge ender og fin baktapering. Tenkte at en slik klump i vertfall burde passe en Lecie 10'#7 som speyklump men det viste seg at heller ikke denne stemte optimalt. I vår lot jeg derfor hele greiene ligge i påvente av høst og ny testing. Ønsker jo ikke å bruke beste fisketiden til tilpasning av klumper, til det er sommertiden alt for dyrebar som vi så altfor godt vet.
Så i forrige uke begynte jeg påen igjen. Lecien sparket ikke ut Climax klumpen slikt jeg mente den burde når man underhåndskaster. I slike stunder begynner man jo å tvile på sine egne evner og gikk i tenkeboksen. Etter hvert kom jeg frem til at stanga kanskje var for stiv i forhold til klumpvekt og tenkte med en gang at jeg måtte lage meg en langt tyngre klump å teste ut videre.
Så ved en tilfeldighet observerte jeg min snart 25 år gamle selvbygde Kingfisher 10'#6 som stod i garasjen med sin Cortland 444 DT6F oppspolet på ei Pflueger Medalist snelle av god gammel årgang. Husket at stanga var myk og hadde aksjon helt nedi håndtaket men kastet allikevel bra typiske DT6 Liner for 15 - 20 år siden. Stanga ble med andre ord tatt frem fra glemselen og ribbet for snelle med dertil tøm. Snella med Climax klumpen ble påsatt og ut i elva bar det. Tenkte allerede på vei til elva at nå kunne ivertfall ikke klumpen være for lett og spenningen var stor da klumpen føk utover vannflaten.
For å gjøre en lang historie kort, det ble kasting en halvtimes tid før jeg satte meg ned ned og funderte. Nevnte stang av god gammel årgang gikk aldeles grusomt godt sammen med Climaxklumpen som før ikke hadde fungert tilnærmelsesvis optimalt på andre stenger. Det var rett og slett ikke til å tro. Her hadde jeg altså en ypperlig gammel stang stående rett foran nesa uten å forstå at nettopp denne var den ultimate stanga for nettopp den klumpen som jeg hadde brukt så mye tid på å kaste med på andre langt mere profilerte stenger.
Det er virkelig gøy å kunne gå kveld etter kveld og endelig underhåndskaste med ei enhåndstang som jeg føler fungerer slik jeg liker det og at ei slik stang hadde slikt potensiale sammen med Climaxklumpen hadde jeg ALDRI trodd hadde jeg ikke ved tilfeldighet erfart dette selv.

Salaren

Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 04. Sep 2011 - 07:18

Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#2 Ken Guru

• Medlem
  • 195 Innlegg:
  • Interesser:Liv og leven, folk og fisk!
  • Favorittfiske:Natriumhypokloritt skrått medstrøms!!!

Skrevet 10. Sep 2011 - 19:46

KulT! Gleder meg selv til å teste en 9-1/2-10 fot #8 Vangen "switch" som jeg arvet. Er bygget i Rathkes gate av Vangen familien selv og er en av de første karbonseriene fra rundt 79-81.
-Også klarte dama å få tak i en Hardy St. John MkII, (7-8-9 + ca100m) som det sitter en gammel ukjent DT-line på. Tror ikke snella eller snøret er brukt noe særlig og er i topp stand. Kom i nydelig blå og beige skonnetui med kraftig glidelås og fløyelspute inni. Så for 150,-kr tror jeg den kan vise seg å være et lite varp. (Men herrejemini for et spetakkkel den lager! (Dobbel klikk-brems med en snål justerbar fjærbelastning.) Likevel er det ei lett og pen snelle, med ganske stor spole så den vil nok passe godt til mine mer moderne stenger også.

Må forøvrig slå et slag for LPXe-stengene altså, men man godt legge på littt ekstra vekt for vannkastene.

#3 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering

Skrevet 10. Sep 2011 - 20:39

Gamle Vangen stenger er fine ja. Har selv ei Vangen Dream 690 i glass. Denne er 9 1/2 fot og med løs fightinbut. Stanga er Gul og klassifisert 9/10. Husker jeg brukte WF9 longbelly sinktipsnører på stanga og den kastet den gangen godt. Det er vel ennå den stangen jeg definitivt har tatt flest SØ med og stanga har naturlig nok stor affeksjonsverdi for meg.
Den stanga du nevner er den grafitt..? Husker nemlig Vangen hadde noen stenger som jeg skulle mene de kalte Vangen 90 eller no slikt fordi klingen hadde 90% grafitt i rullinga og resten bestod i glassfiber ble det sagt. Slik stang fikk jeg aldri råd til og da jeg fikk råd var de stengene ikke lengre å få tak i. Men mye har skjedd siden den gangen.
Vel, det jeg prøver å si er at gamle litt "slaskete" stenger faktisk kan duge brukbart for nettopp enhånds underhåndskasting og det var det jeg fant ut her og som jeg synes var så artig at jeg beskrev det på forumet.
Det er og litt rart å tenke på at jeg for 20-25 år siden faktisk kastet underhånds uten at jeg selv helt var klart over hva jeg holdt på med. Slik kasting inntraff helt tilfeldig da jeg uheldighvis på en lengre fisketur fikk med meg feil snøre på ei tifotssekserstang. Snøret som jeg da ble tvunget til å bruke ei ukes tid var et WF10F Cortlandsnøre. Fant fort og smertelig ut at overhåndskast omtrent var farlig men fant og ut at ved å endre på kasteteknikken så gikk snøret greit og brukbart ut alikevel. Så jeg utførte med andre ord enhånds underhåndskasting lenge før jeg var klar over hva dette egentlig gikk ut på.
Ellers, typiske gamle 9,5 til 10 fots stenger i klassene 6/7/8 med slik god helaksjon kan nettopp ha de egenskapene som man søker etter vedr. underhåndskasting og det er jo bare å prøve en 19-20 grams klump så kjenner man fort hvordan de oppfører seg. Hovedpoenget er jo at det er artig og dessuten utrolig lærerikt.

Salaren

Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 10. Sep 2011 - 21:01

Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#4 moby

• Medlem
  • 1904 Innlegg:

Skrevet 11. Sep 2011 - 11:19

Har en Kingfisher Black Habit 10' #8 fra 80 tallet som funker den dag i dag. Selvbygd og kjøpt fra Karpens Flugfiske for de som husker dem. Forløper til Loop? Hadde et himla strev med å få den inn i landet pga at opprinnelseslandet var Taiwan.
"The mind is like a parachute. It doesn't work unless it's open"

Når jeg har fått det jeg skal ha, og vel så det,
og du har fått det du skal ha, og knapt nok det,
da er jeg fornøyd.

Her slutter internett

#5 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 11. Sep 2011 - 12:20

Vis innleggmoby, 11. Sep 2011 - 11:19, skrev:

Har en Kingfisher Black Habit 10' #8 fra 80 tallet som funker den dag i dag. Selvbygd og kjøpt fra Karpens Flugfiske for de som husker dem. Forløper til Loop? Hadde et himla strev med å få den inn i landet pga at opprinnelseslandet var Taiwan.

Så du kjøpte Kingfisher fra utlandet forstår jeg. Kjøpte selv 2 Kingfisher byggesett men skulle mene leveringen ble gjort fra Norge. Norsport eller noe slikt tror jeg var navnet på butikken og det var postordre.
Husker jeg handlet først en 3-delt 11,5 fot #8 med slik lang fightingbut og ble så fornøyd at jeg litt senere dro til med en 2-delt 10fot #6. Tror dette må ha vært i 1987 eller no slikt.
Men jeg ser og skjønner at stengene duger ennå. Bruker av og til 11,5 foteren med en WF9F line og den jager jammen fluene bra ut i elva den dag i dag og akkurat slike ting gleder meg mer og mer.

Dessuten er slike stenger med skikkelig helaksjon helt nedi håntaket nydelige å kjøre finere fisk på. Har en egen teori på at slike stenger suger kreftene ut av fisken bedre enn dagens stive kjepper. Akkurat her tror jeg Jan Johanson er enig med meg såvel etter som han beskriver det samme i flere av sine utsøkte bokverk.

Salaren

Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 11. Sep 2011 - 17:05

Salaren

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere