Ny stang og jeg har masse kastefeil!
Skrevet 28. Sep 2011 - 21:44
Jeg startet med en 7 stang, å jeg kaster temmelig bra med overhode kast, fine bukter å får ut masse lengde uden så mye vas..å for presentert flua temmelig bra..
Så kjøpte jeg meg en Fario stang fra guideline så jeg vil kun ha til ørret fiske, en 5 stang.. Stangen føles fantastisk..menne jeg aner ikke hva som har skjedd,, lina treffer ofte stanga, eller krysser seg selv mens jeg kaster..
Da tenker jeg enten, ikke rett linje, at jeg vrir mens jeg bruker dobbeltraget, eller jeg starter baksleng for fort.. Men jeg er ingen ekspert å trenger deres tips å råd.
Jeg hadde ikke disse probleme men med min litt kraftigere stang, å tror selv at denne lette nye stangen er bare generelt mer sårbar for "kastefeil", vingling etc..
Jeg legger med et par filmer, disse er filmet etter en del selvkroking å div!
http://s1135.photobu...nt=MOV00047.mp4
http://s1135.photobu...nt=MOV00048.mp4
mvh Rune
Skrevet 28. Sep 2011 - 22:04
Skrevet 28. Sep 2011 - 22:19
Skrevet 28. Sep 2011 - 22:21
Uansett, det virker feil for meg og blindkaste i det uendelige, man går liksom i metning på en måte og da subber det bare nedpå og rytmen forstyrres slik at kastet havarerer lenge før det er ferdig.
Husk, flua fisker bare i vannet, ikke i luften
Salaren
Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 28. Sep 2011 - 22:27
Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.
Skrevet 28. Sep 2011 - 23:30
Som nevnt tidligere er det noe som skiller seg ut som "feil" i kastingen din. Nå er kasting helt individuelt slik at det blir vanskelig å peke på hva som er det "rette"..
Men, det du viser på filmen sier at du bør tenke på kraften når du kaster. Ideelt sett så er maks(ifølge de lærde) akkurat motsatt av når du begynner(
Et lite tips: Prøv å se hvor lite kraft som trengs for å kaste..........
Samtidig, et dobbeltrekk er for å øke hastigheten på lina. Akkurat som med hånden må dette times, og, som nevnt tidligere så er du meget tidlig ute med dobbeltrekket ditt. Her har du også noe du kan øve mer på.
Igjen, kast og finn ut hvor lite som trengs av kraft og hastighet.....og husk jeeevn kasting. Starte smått-øke jevnt til maks ved stopp.
Lykke til!
Skrevet 29. Sep 2011 - 02:53
Føler om jeg ikke gir på så får jeg ikke strukket lina sikkelig.
Skal ute å øve, samt fiske senere i dag. Å skal få laget 2 -3 nye filmer straks, men litt bedre vinkling, så kan dere se enda lettere hva som er galt etc..
mvh Rune
Skrevet 29. Sep 2011 - 04:12
Lykke til!
Jan.
MYHRE fluefiske kasteakademiet - Vestby, Akershus
Skrevet 29. Sep 2011 - 15:41
kan det stemme?
Dette innlegget har blitt endret av Fishey: 29. Sep 2011 - 15:42
Skrevet 29. Sep 2011 - 19:54
Ser på filmen din at du begynner med dobbelttrekket før du begynner framkastet, prøv å tilpass det paralelt, så du begynner trekket samtidig som du begynner på framkastet. husk at det er stanga som skal jobbe, dobbeltrakket er der fordi du skal få fart på snøret.
Ellers ser jo ting egentlig ganske bra ut til å kun ha kasta i 1,5 mnd
Ser fram til fleire filmer med framgang i kastinga
Mvh
Lasse
Skrevet 01. Oct 2011 - 14:54
Pass på at trekket ikke avsluttes for tidlig.Det er det du gjør her.
Når du starter trekket har mindre betydning,så lenge du ikke avslutter det for tidlig.
Kast litt roligere og trekk lengre og roligere.
Hvis du slipper for tidlig så begynner stangtuppen å rette seg ut igjen.
Tom.
Albert Einstein.
Skrevet 01. Oct 2011 - 16:49
Skrevet 02. Oct 2011 - 12:12
Grattis med fin ørret.
Tom.
Albert Einstein.
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere