Hopp til innhold

- - - - -

Ny stang og jeg har masse kastefeil!

• Du kan ikke svare på denne tråden
11 svar i denne tråden

#1 Fishey

• Medlem
  • 4 Innlegg:
  • Skype-ID:runerusdal
  • Favorittfiske:Ørret!

Skrevet 28. Sep 2011 - 21:44

Hei, jeg er en veldig nyerfaren fluefisker!, kun holdt på 1 og en halv mnd. Men angrer på at jeg ikke har brukt mine tidligere år på denne fantastiske sporten.
Jeg startet med en 7 stang, å jeg kaster temmelig bra med overhode kast, fine bukter å får ut masse lengde uden så mye vas..å for presentert flua temmelig bra..

Så kjøpte jeg meg en Fario stang fra guideline så jeg vil kun ha til ørret fiske, en 5 stang.. Stangen føles fantastisk..menne jeg aner ikke hva som har skjedd,, lina treffer ofte stanga, eller krysser seg selv mens jeg kaster..
Da tenker jeg enten, ikke rett linje, at jeg vrir mens jeg bruker dobbeltraget, eller jeg starter baksleng for fort.. Men jeg er ingen ekspert å trenger deres tips å råd.
Jeg hadde ikke disse probleme men med min litt kraftigere stang, å tror selv at denne lette nye stangen er bare generelt mer sårbar for "kastefeil", vingling etc..

Jeg legger med et par filmer, disse er filmet etter en del selvkroking å div!

http://s1135.photobu...nt=MOV00047.mp4

http://s1135.photobu...nt=MOV00048.mp4

mvh Rune

#2 MariusN

• Medlem
  • 912 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:laks/SØ

Skrevet 28. Sep 2011 - 22:04

Ikke en ekspert men ser ut for meg at akselerasjonen blir feil, dobbelttrekket kommer noe tidelig slik at kastet dabber av mot slutten slik at spissen av snøret faller. Jobb med litt kortere linelengde, da er det enklere å feilsøke. Sikkert noen andre her inne som kan hjelpe deg!

#3 royken

• Medlem
  • 205 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske og fluebinding
  • Favorittfiske:Ørret røye og litt laks

Skrevet 28. Sep 2011 - 22:19

Ser ut som dobbelttrekket er timet litt feil. Og så føres vel stangen for langt bak slik at den er nesten vannrett og da detter snøret for langt ned og huker seg i snøret i fremslengen. Begynn med mindre line i lufta og kortere vandring på stanga men ikke glem en kontant stopp i frem og baksleng. Man kan kaste temmelig langt men kort vandring og dobbelttrekket. Lykke til.

#4 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 28. Sep 2011 - 22:21

Når man står og blindkaster slik unormalt mange ganger over tid uten å legge snøret så blir det gærnt til slutt for meg og. Prøv å ha som begrensing 2 til 3 blindkast før du legger snøret. Dette betinger jo selvsagt at snøret slynges ut såpass under blindkastene at stanga spennes før endelig skyting og vannkastet legges.

Uansett, det virker feil for meg og blindkaste i det uendelige, man går liksom i metning på en måte og da subber det bare nedpå og rytmen forstyrres slik at kastet havarerer lenge før det er ferdig.

Husk, flua fisker bare i vannet, ikke i luften

Salaren

Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 28. Sep 2011 - 22:27

Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#5 Turboleiv

• Medlem
  • 100 Innlegg:
  • Favorittfiske:ørretttttttttt

Skrevet 28. Sep 2011 - 23:30

Hei Rune!
Som nevnt tidligere er det noe som skiller seg ut som "feil" i kastingen din. Nå er kasting helt individuelt slik at det blir vanskelig å peke på hva som er det "rette"..
Men, det du viser på filmen sier at du bør tenke på kraften når du kaster. Ideelt sett så er maks(ifølge de lærde) akkurat motsatt av når du begynner( :lol: ); det vil si du skal starte et kast med lavest mulig kraft/hastighet- det skal være en jevn akselerasjon-kjappere og kjappere,-helt til du stopper. I filmen din ser man at du bruker unødvendig mye krefter når du kaster, du starter for hardt/fort , slik at oppspenningen av stanga blir ujevn, også er maks hastighet halveis i kastet ditt.
Et lite tips: Prøv å se hvor lite kraft som trengs for å kaste..........

Samtidig, et dobbeltrekk er for å øke hastigheten på lina. Akkurat som med hånden må dette times, og, som nevnt tidligere så er du meget tidlig ute med dobbeltrekket ditt. Her har du også noe du kan øve mer på.
Igjen, kast og finn ut hvor lite som trengs av kraft og hastighet.....og husk jeeevn kasting. Starte smått-øke jevnt til maks ved stopp.
Lykke til!

#6 Fishey

• Medlem
  • 4 Innlegg:

Skrevet 29. Sep 2011 - 02:53

Takk for tips og råd, når bør jeg egentlig da dobbeltrekket, i det lina er i sin fulle lengde? Ser selv jeg bruker mye mer kraft enn nødvendig, følte jeg hadde en mye bedre feel på den 7stangen som igjen er litt mer stiv enn denne myke stangen..
Føler om jeg ikke gir på så får jeg ikke strukket lina sikkelig.
Skal ute å øve, samt fiske senere i dag. Å skal få laget 2 -3 nye filmer straks, men litt bedre vinkling, så kan dere se enda lettere hva som er galt etc..
mvh Rune

#7 Myhre Fluefiske

Myhre Fluefiske

• Medlem
  • 211 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks, sjøørret, ørret

Skrevet 29. Sep 2011 - 04:12

For mye tilsatt kraft i innledningen av kastebevegelsen. Du "tar toppen" som vi sier, isolert sett, og det bare forverrer seg på en mjukere en. Trekk litt på stanga i innledningen (sug litt på karamellen), før du topper akselerasjonen mot slutten. Da gir du stanga tid til å ta ut mer av seg selv. Altså roligere. Eksperimenter med hvor rolig du faktisk kan være. Bare pass på at du holder riktig rytme, og slik sett aldri lar lina rulle totalt ut. Start den andre veien før den nesten er utrullet, og start mykt i gang. Gjør du alt dette riktig, vil du se at stanga jobber bedre for deg, energien i lina opprettholdes, og etterhvert vil du da også observere at du faktisk kan klare deg med minimal kraftinnsats, i tillegg noe mindre arbeidsvei. Når det er sagt, må du muligens ta høyde for noe lengre vei på din femmer enn du gjør på din syver, utfra det du har fortalt oss. Dobbelttrekket ditt kommenterer jeg ikke nå. Tror det vil gå seg til. Men jeg kan jo si at det samme gjelder der i forhold til innsats.

Lykke til!

Jan.
Instruktør og veileder
MYHRE fluefiske kasteakademiet - Vestby, Akershus

#8 Fishey

• Medlem
  • 4 Innlegg:

Skrevet 29. Sep 2011 - 15:41

Jeg har tør trent litt før jeg skal ut å fiske nå i kveld, merker at rolig til rask uten å bruke dobbeltraget, går ganske bra.. uten noen form for at hekting, men når jeg starter med dobbeltraget virker det som jeg enten, bruker mer kraft enn nødvendig og ikke minst begynner å vri stanga på framslengen (at jeg drar stanga ut av rettlinje)
kan det stemme?

Dette innlegget har blitt endret av Fishey: 29. Sep 2011 - 15:42

#9 Lasse Løkkebø

• Medlem
  • 118 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 29. Sep 2011 - 19:54

Kanskje den mest vanlige feilen folk har når dei kaster er at stangtuppen får en vri på framkastet, og da vrir snøret seg, derfor er det viktig at du trener på å har ei bein stangføring. ( dette er et problem som til og med dei aller beste kasterane har i perioder).

Ser på filmen din at du begynner med dobbelttrekket før du begynner framkastet, prøv å tilpass det paralelt, så du begynner trekket samtidig som du begynner på framkastet. husk at det er stanga som skal jobbe, dobbeltrakket er der fordi du skal få fart på snøret.

Ellers ser jo ting egentlig ganske bra ut til å kun ha kasta i 1,5 mnd :)
Ser fram til fleire filmer med framgang i kastinga :)

Mvh
Lasse

#10 Tom Syversen

• Medlem
  • 2784 Innlegg:

Skrevet 01. Oct 2011 - 14:54

Hei Fishey.
Pass på at trekket ikke avsluttes for tidlig.Det er det du gjør her.
Når du starter trekket har mindre betydning,så lenge du ikke avslutter det for tidlig.
Kast litt roligere og trekk lengre og roligere.
Hvis du slipper for tidlig så begynner stangtuppen å rette seg ut igjen.

Tom.

You can never solve a problem on the level on which it was created.
Albert Einstein.

#11 Fishey

• Medlem
  • 4 Innlegg:

Skrevet 01. Oct 2011 - 16:49

Tom, rart du sier det,, jeg har akkurat vært ute på en fisketur, å prøvde å dra lengre, noe jeg begynnte med pga litt jærsk vind. Har sluttet å henge meg opp i mitt egen snøre nå har allerede fått mye mer kontroll. fikk en fin ørret på underkant av 400g=)

#12 Tom Syversen

• Medlem
  • 2784 Innlegg:

Skrevet 02. Oct 2011 - 12:12

Det er bra Fishey.
Grattis med fin ørret.

Tom.
You can never solve a problem on the level on which it was created.
Albert Einstein.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere