Hopp til innhold

- - - - -

Fluefiske etter gyteaurer

• Du kan ikke svare på denne tråden
2 svar i denne tråden

#1 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 12. Oct 2011 - 20:41

Har i det siste sånn bare for morro daglig gått og fisket i mindre bekker og åer der hvor de enten løper inn eller ut fra en innsjø. Dette er noe jeg har gjort på denne tiden av året lenge for å si det sånn og konsentrasjonen av fisk kan ofte være stor. Og aggresive kan de og være. Spesielt er Muddler bra nå da den ser ut til å tirre fisken ekstra nå som den er i ekstase midt i gytetiden. Og melken renner jo ut av gattet på aurene jeg får. Som regel mindre ørret på 3-4 hg men og en og annen større på 5-6hg. Men morro er det på ei #5 stang og de får jo friheten tilbake, slimete og brune som de er.
Mulig det har vært slik før og men nå på senhøsten har jeg spesielt lagt merke til at jeg omtrent kun får hannfisk på flua. Bare på siste turen i dag fikk jeg 8 aurer og de var alle fine hannfisker.
Nå må ingen tro at at jeg liker og forstyrre auren på gytebekkene men vannene jeg fisker i er overbefolkede og trenger egentlig sårt utfisking så jeg utgjør neppe noen trussel mot aurebestanden
Har andre her på forumet og slike erfaringer eller er det bare tilfeldighetene som spiller meg et puss vedr. det med hannfisk som tar best nå..?

Salaren

Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 12. Oct 2011 - 20:46

Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#2 Vetle Kjærstad

• Medlem
  • 26 Innlegg:
  • Skype-ID:v.kjaerstad
  • Favorittfiske:Ørret, sjøørret og laks

Skrevet 12. Oct 2011 - 21:39

Jeg har også drevet litt med kultiveringsfiske. Har opplevd det samme som deg, kun hannfisk. Det er selvfølgelig en og annen hofisk som smeller på en gang i blant, men oftest hannfisk. Akkurat hvorfor vet jeg ikke, men en mulighet er at hannfisken er mer aggressiv og villig til å beskytte sitt revir enn det hofisken er?

#3 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 12. Oct 2011 - 21:45

Det kan nok sikkert være der det ligger ja. Og en ruskete Muddler ser og ut til å være det lille ekstra som får hannaurene til å bli sprø av sinne når den kommer over revirene dems. For når de tar så er det med drap for øye. Skikkelig brutalt og med mye bevegelse i huggøyeblikket, skikkelig morro.

Salaren
Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere