Hopp til innhold

- - - - -

Bruk av Skagit-liner og Skagit kastestil i Norge

32 svar i denne tråden

#1 rseehuus

• Medlem
  • 210 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks, ørret

Skrevet 18. Oct 2011 - 13:33

Har lest litt om dette på nettet og forstår det slik at denne formen for fiske med tohåndsstenger nå er nær sagt dominerene "over there", jeg finner svært lite informasjon om personer som benytter denne stilen/utstyret i Norge. Noen som har noen tanker rundt hvorfor, vil ikke dette være verdt å prøve?

#2 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 18. Oct 2011 - 15:12

Vis innleggrseehuus, 18. Oct 2011 - 13:33, skrev:

Noen som har noen tanker rundt hvorfor, vil ikke dette være verdt å prøve?
Skagit har kanskje for mange fellesnevnere med skandinavisk spey - underhåndskast? Gikk ellers sammen med en T-snap-kastende kar i Gaula denne sommeren. Jeg fikk ingenting denne dagen og kvelden, og i ettertid laster jeg selvfølgelig denne bråkende kastestilen for det (skulle bare mangle). Det plasker og risper noe fælt.

#3 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 18. Oct 2011 - 15:17

Hei du
Jeg skaffet meg ettpar skagitklumper fra Junaiten tidligere i høst og har hatt utrolig mye gøy med å kaste slik yankeene gjør. Bruker en LPXe 12'6" "7-8 stang og 30 grams klump på 10,1 meter ferdig loopet i begge ender. Skikkelig artig måte å kaste på og jeg vil tro man utvikler sin kasteteknikk i positiv retning for oss som i utgangspunktet kaster såkalt "modern scandinavian style".
Anbefaler deg å skaffe en slik klump så vil du sikkert som meg oppleve en litt annen måte å kaste på.

Inspirasjonen fikk jeg etter å ha sett denne filmen her

Har sett den mange ganger og lærer noe nytt hver gang jeg er ute i elva for tiden.
Ellers enig med Svensvik, det river vannhinne og plasker kanskje litt men det fungerer samt er morro.

Salaren

Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 20. Oct 2011 - 14:14

Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#4 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:

Skrevet 18. Oct 2011 - 17:18

Det er vel slik at Skagit casting ble utviklet fra tradisjonelle Speycasting prinsipper i Skagit River-området i løpet av tidlig 1990-tallet. Begrepet "Skagit casting"ble skapt for å skille denne avleggeren av klassisk spey kasting fra andre typer spey kasting. Åpenbare kjennetegn er korte liner og ganske lange synkespisser. Kastingen er tilpasset behovene ved små og/eller bratte elver og andre vanskelige forhold som sterk vind. For den som liker å "forske ut" og holder til i slike omgivelser, er det ingen grunn til å la være å prøve.
Men flere av kastene er veldig like de kjente vannkastene med korte liner slik vi ser dem i elvene i Norge.

#5 joelg

• Medlem
  • 189 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske, fluefiske og store hunder ( Newfoundlender / Leonberger ) + div. lesing .
  • Favorittfiske:Laks / SØ

Skrevet 18. Oct 2011 - 18:55

Fikk fem laks på slikt utstyr i sommer. Perfekt der det er trangt og stri strøm. Funket også bra i Surna på såkalt " makkflom ". Egentlig en ganske avslappet kastestil, har god tid på seg.Plasker ikke noe mer enn mellomkast på ordinære vannkast. Suvernt når det gjelder å få tunge synkefortommer opp fra dødvann , bakevjer o.l.Om det skulle skje noe plasking her , har vel egentlig ikke noen praktisk betydning . Kan også tenke meg at dette må være en grei inngang på vannkast for nybegynnere.
" You don`t need a weatherman to tell you where the wind blows " Bob Dylan

#6 Petrovic

• Medlem
  • 94 Innlegg:
  • Skype-ID:Nesa Petrovic
  • Favorittfiske:ørret

Skrevet 19. Oct 2011 - 16:56

En morsomt lesning fra Speypages :

The Skagit "Style"

During several fly casting courses of Göran Andersson in Canada (mainly Skycomish) the Canadians came in contact with the Underhand Technique, too. A former student of him recognized that the Underhand Technique can be of great use for salmon and steelhead fishing with heavy sinking lines, too, especially where very limitted back space is available. He shortened the heads according to his needs and just gave the cast a new name - Skagit. By using very short heads, big and heavy flies can be cast easily and the thin running line does not speed them up so fast. The ultra short heads can be even cast from very little niches. The short shooting heads do not need to be lifted from the water but are just waved forth and back (figure 8th movement) so that the fly is pulled into the upper water layer and finally cast by using the traditional underhand movement. So if you look at it from the biomechanical point of view Skagit cannot be regarded as a style. It is only a variation of the Underhand Technique. Nevertheless the use of the Underhand Technique with this very short heads and heavy flies shows its extreme versatility.

#7 rseehuus

• Medlem
  • 210 Innlegg:

Skrevet 19. Oct 2011 - 17:26

Merker jeg er lysten på å kjøpe en klump for testing

#8 tjt

• Medlem
  • 57 Innlegg:

Skrevet 19. Oct 2011 - 22:14

Har satt opp mine tohånds og switch'er med skagitklumper, og har et rikt utvalg sinktiper i forskjellig tyngde og lengde. Meget fleksibelt, og det beste systemet for de riktig store og tunge fluene.
Kritiseres ofte for bråking og plasking, men det er nok mest utøveren det kommer an på. Dessuten skjønner jeg ikke det argumentet i forhold til de som har opptil flere hjelpekast og vinkler seg ut med 2 singlespey når de kjører synk. Da plasker de rundt der fisken er, med skagit er ankringen rett rundt beina på deg.
En kastefilm jeg har sett sammenlignet skagit med "18-wheeler" og scandi med "ferrari" :-) Da skjønner du sikekrt hva som er best til stort og tungt og fordrer en rolig og avslappet stil, og hva som er litt kjappere og ikke har den samme kapasiteten på å lempe de store og tunge tinga.

#9 Myhre Fluefiske

Myhre Fluefiske

• Medlem
  • 211 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks, sjøørret, ørret

Skrevet 20. Oct 2011 - 06:09

Bra innlegg av tjt her. Det er jo nettopp dette linen er laget for. Den skal kunne jobbe med og tørne over store fluer, da ligge igjen (moment), og mye brukte teknikker er følgelig SNAP og POKE. I øvrighet velger en selvsagt utstyr og teknikk i forhold til situasjon og avstanden en skal fiske på. Det er opplagt. Under de forholdene denne videoen viser representerer ankringene ikke noe problem spør du meg. De vet hva de holder på med, fisk får de og. Forørig også en ganske god beskrivelse den der med "18-wheeler", selv om skandinavisk også kan utføres svææært seeeigt og rooolig med god effekt når du er teknisk riktig og utstyret er riktig sammensatt.

Jan.
Instruktør og veileder
MYHRE fluefiske kasteakademiet - Vestby, Akershus

#10 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering

Skrevet 20. Oct 2011 - 07:30

Selv bruker jeg foreløpig kunn flytklumper og ca 5 meter lang fortøm hvor rotenden i 060 utgjør halvparten av fortomslengden. Sikrer dermed god ankring og dette fungerer for meg. Skagitklupen i flyt som jeg har er på 10,1 meter(33fot) og 30 gram(450 grains) og bruker denne på ei LPXe 12'6" #7-8

Men jeg leser og ser at det brukes ST og rene synkklumper såvel og det er vel og slike liner som er det vanligste å andvende under senvinter og tidlig vårfiske etter Steelhead i elvene på Amerikas og Canadas Veskyst. Elvevannet er jo utvilsomt kaldt.
Nå kan man sikkert lese seg til hva som burde være vanlige lengder og vekter på denslags klumper og fortommsoppsett men spør nå alikevel hva andre synes fungerer for dem når det gjelder synk, ST og skagitklumper..? Spesifisert altså..

Salaren
Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#11 tjt

• Medlem
  • 57 Innlegg:

Skrevet 20. Oct 2011 - 13:31

Kan legge til at metoden ikke er begrenset til store og tunge fluer, snarere er den mye mer allsidig og fleksibel enn mange som ikke kjenner Skagit stilen gir den kred for. Fleksibiliteten ligger mye i hvilken tupp du setter på. Det er vanlig med 10-15 fot hurtigsynk (3-4,5m av f.eks Rio's T-8, T-11, T-14). Festes i klumpen med løkkekobling slik man kjenner fra andre versitip-liner. Rio selger f.eks ferdige sinktiper i T-8, T-11, T-14, T-17 eller det siste som vel er T-21. Tallet angir vekten i grains per fot. Altså har de forskjellig vekt pr lengde, men de synker ca like raskt alle sammen, så du fisker i praksis ikke så mye dypere med en T-17 vs en T-8. Forskjellen er at enT-17 kan slå over lina med de tyngste "kyllingene" du setter på fortommen. De kan selvsagt også benyttes til små fluer, med det blir et brutalt overslag, og mangler litt på pen presentasjon kan man si. Derfor er det mer fornuftig å kjøre på en T-8 om du setter på en krokstørrelse10.

Rio selger også MOW-tip'er, 10 fot lange med variende lengde T-materiale og flyt. Det gir en utrolig bra kontroll på dybden du fisker, og du får flua rett ned på ønsket dyp. Rio selger også "vanlig 15 fot sintiper i intermediate, type-3 (synk 3) osv som kan være fine å bruke. Man kan også hekte på "big-boy" sinktiper som er 20 fot og mer, og vekt som en murstein. For å kunne kaste det må man huske på å holde sinktip'en lettere enn flyteklumpen.

Fordelen med Skagit vs skandinavisk synkeline er kontrollen du får. Mye lettere å mende og holde kontroll på utfiskingen av kastet. Og om du gjør det rett er det utrolig hvor lite jobb det er å få ut snøret. Som den ferskingen jeg er på dette synes jeg det går lett og fint med 3m sinktiper, men sliter litt med 4,5m T-14 og T-17.

#12 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 20. Oct 2011 - 16:40

Når man studerer utførelsen av kastet ref.film 09:05 så er det utrolig elegant å se på. Det jeg lurer på er om det brukes kortere klump enn 10 meter her..?
Fordi når jeg prøver slikt så føler jeg ubehag med at snøre og dertil flue kommer farlig nærme mitt legeme. Kan dette skyldes noe lang klump eller kanskje mer sansynlig, min ennå dårlige kasteteknikk når det kommer til denslags kasting..?

Bruker de rene synkeliner forresten eller er det ST..? Noen som har bedre øyne enn meg og klarer å se slikt..

Salaren
Salaren

#13 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:

Skrevet 20. Oct 2011 - 17:02

Ikke at jeg har fordypet meg i Skajit, greier meg fint med de enkelt tilgjengelige liner og kast. Men linene baserer seg vel på en tykk flytedel som det påsettes ulike varianter av synkespisser, 3 - 4,5 m lange.
Har likevel eksperimentert med å endre eller også erstatte synkespissen på vanlige f/s pt'ere. Byttet siste sommer ut en tre m lengde på en f/s 3 med en lengde av Rio T-17. Ikke akkurat en suksess kastemessig, men likevel effektiv i sterk vind og med stor messingtube. Tror avgjort det er noe å lære når det gjelder bruk av synkespisser, i alle fall på disse traktene.

#14 Nobody

• Medlem
  • 1407 Innlegg:
  • Favorittfiske:Reke og rykkefiske etter laks

Skrevet 20. Oct 2011 - 20:24

Vis innleggtjt, 20. Oct 2011 - 13:31, skrev:

Kan legge til at metoden ikke er begrenset til store og tunge fluer, snarere er den mye mer allsidig og fleksibel enn mange som ikke kjenner Skagit stilen gir den kred for. Fleksibiliteten ligger mye i hvilken tupp du setter på. Det er vanlig med 10-15 fot hurtigsynk (3-4,5m av f.eks Rio's T-8, T-11, T-14). Festes i klumpen med løkkekobling slik man kjenner fra andre versitip-liner. Rio selger f.eks ferdige sinktiper i T-8, T-11, T-14, T-17 eller det siste som vel er T-21. Tallet angir vekten i grains per fot. Altså har de forskjellig vekt pr lengde, men de synker ca like raskt alle sammen, så du fisker i praksis ikke så mye dypere med en T-17 vs en T-8. Forskjellen er at enT-17 kan slå over lina med de tyngste "kyllingene" du setter på fortommen. De kan selvsagt også benyttes til små fluer, med det blir et brutalt overslag, og mangler litt på pen presentasjon kan man si. Derfor er det mer fornuftig å kjøre på en T-8 om du setter på en krokstørrelse10.

Rio selger også MOW-tip'er, 10 fot lange med variende lengde T-materiale og flyt. Det gir en utrolig bra kontroll på dybden du fisker, og du får flua rett ned på ønsket dyp. Rio selger også "vanlig 15 fot sintiper i intermediate, type-3 (synk 3) osv som kan være fine å bruke. Man kan også hekte på "big-boy" sinktiper som er 20 fot og mer, og vekt som en murstein. For å kunne kaste det må man huske på å holde sinktip'en lettere enn flyteklumpen.

Fordelen med Skagit vs skandinavisk synkeline er kontrollen du får. Mye lettere å mende og holde kontroll på utfiskingen av kastet. Og om du gjør det rett er det utrolig hvor lite jobb det er å få ut snøret. Som den ferskingen jeg er på dette synes jeg det går lett og fint med 3m sinktiper, men sliter litt med 4,5m T-14 og T-17.

Riktig som du skriver at det er mye å velge i, men poenget er at man vet hva man skal velge for å få flua ned til ønsket fiskedybde. Riktig også at forskjell i synkehastighet for en T-11 og T-17 heller ikke er spesielt stor, hvilket beror på forskjellen i diameter. For å få en rask synkehastighet er det viktig at en finner riktig materiale til sine sink-tips. Ikke bestandig en har behov for en tupp med bruddstyrke 24lbs eller mer. Ved bruk av tynne tunge line-tips er det langt mer behagelig og heller å øke lengden på disse for å kompensere for vektforskjellen pr lengdeenhet. Selvfølgelig avhenger dette også av flua man har i enden av fortommen. Slettes ikke godt med en lang tynn synketupp og en papegøye på fortommen. Det er vel egentlig derfor man som oftest velger litt kraftigere stenger og tyngre liner for å kaste slike store fluer. Synkehastighet beror jo også på vannhastighet og vanntemperatur. For å få større fiskedybde, må man naturlig nok justere lengden på synketuppen. For meg fungerer et slikt linesystem med utskiftbare tupper utmerket, men noe såkalt Skagit kasting med spinnfiske liner benytter jeg ytterst sjelden. Mine liner til tungt fiske (#10-12…) består av en basisline på 11-12m, denne har jeg i flyt, intermediate, synk1, synk2 og synk2/3. Line-tip i ønsket synkegrad og lengde tilpasset fiskesituasjonen. Ofte benytter jeg en 4,5m T-12 (level), som jeg skjøter på med en polyleader ESFS kappet i ønsket lengde. Er det en skikkelig stor flue som skal ”sjøsettes” og fiskes dypt, benytter jeg ofte en bit T-17, da som oftest i kombinasjon med ei hovedline jeg har tilpasset av en S2/S3 line. Her har man med litt kreativitet alle muligheter til å lage sitt eget komplette linesystem. Jeg kaster ikke Skagit, det går aldeles utmerket å kaste single spey, double spey , snakeroll og overhead kast uten mellomlegg med en slik linekombinasjon. Selvfølgelig må man jo rulle opp snøre og flue før man setter sakene i bevegelse.

#15 joelg

• Medlem
  • 189 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske, fluefiske og store hunder ( Newfoundlender / Leonberger ) + div. lesing .

Skrevet 20. Oct 2011 - 20:28

Brukte følgende i sommer : Stang - St. Croix Ultra Legend 13` # 7 / 8 rigget med med skagit klump på 7, 4 m ( ca 34 g / 530 grain ) + 2,5 m T11 og en tilpasset PT klump flyt /int ( kappet både bak og i front ) . Brukte ca. 1, 5 m T 14 tip på dette. Har også hatt de samme opplevlelsene som tjt har hatt m.h.t.utfisking og enkelheten i selve kastet.
Som jeg kunne se , var den flotte videoen ovenfor tatt opp i en forholdsvis stor elv med jevn , tung strøm. Men ettersom jeg erfarte i sommer er dette også en metode for flomstore / strie småelver. T - tippene skjærer gjennom strømlokket og med flytedelen styrer man lett unna hindringer. Har noen år bak meg i "hjemmelva ", men fikk faktisk laks med dette utstyret på to steder der jeg aldri har fått laks før. Så til neste sesong rigger jeg alle laksestengene mine med Skagit - klumper og full pakke MOW - tips ( T8 , T T 11 og T 14 )

#16 rseehuus

• Medlem
  • 210 Innlegg:

Skrevet 20. Oct 2011 - 21:34

Er det slik at stenger som Sage z-axis egentlig er designet for skagit kasting? Føler selv at jeg må bruke høyrehånda mer aktivt ved spey casting med Sage stenger (som jeg forøvrig er veldig glade i).

#17 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:

Skrevet 21. Oct 2011 - 12:41

Vis innleggjoelg, 20. Oct 2011 - 20:28, skrev:

Som jeg kunne se , var den flotte videoen ovenfor tatt opp i en forholdsvis stor elv med jevn , tung strøm. Men ettersom jeg erfarte i sommer er dette også en metode for flomstore / strie småelver. T - tippene skjærer gjennom strømlokket
Mener å fått med meg gjennom vintrenes lesing at en av bakgrunnsfaktorene for Skajit var bratte elver. Altså at en fiskemulighet/kulp ble avløst av hvit strøm ned til neste fiskemulighet/kulp. En fisker gjerne lenge i en kulp før en går eller kjører til neste. Slike elver er det en del av i dette landet. Å ta i bruk teknikken/deler av denne kan altså åpne for flere fiskemuligheter som kan være verdt å prøve ut.

#18 rseehuus

• Medlem
  • 210 Innlegg:

Skrevet 21. Oct 2011 - 17:32

Brukes dette primært på lette stenger som f.eks min #7 - 13'4 eller på tyngre stenger?

#19 joelg

• Medlem
  • 189 Innlegg:

Skrevet 21. Oct 2011 - 20:58

Kan vel brukes på " all slags " stenger til laksefiske. RIO sine skagit - klumper finnes fra 275 - 750 grain ( 17 - 48 g). Men slik jeg oppfatter det , er noe av poenget med dette å fiske " tungt " med lett utsyr. Når det gjelder klumpvekt til en bestemt stang , må man legge seg noe i overkant i forhold til ordinære vannkast. Eks. Vekten på skagit - klumpen på min 13 ` 7/ 8 er 34g. På ordinære vannkast bruker jeg fra 27 - 30 g. På RIO sine hjemmesider finner man anbefalte vekter til de mest kjente stangmerkene.

#20 tjt

• Medlem
  • 57 Innlegg:

Skrevet 21. Oct 2011 - 21:10

Så er det også sånn at de som har utviklet denne kastestilen stort sett fisker etter steelhead, og de regnbueørretene der er halve størrelsen av laksen vår. Derfor benyttes stort sett lettere utstyr, hovedsakelig klasse 6-8.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere