Hopp til innhold

- - - - -

Bruk av Skagit-liner og Skagit kastestil i Norge

32 svar i denne tråden

#21 Puma

• Medlem
  • 231 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Laks!

Skrevet 21. Oct 2011 - 21:31

Jeg tror de to siste her har et poeng; mindre fisk som likevel krever fluer som fisker dypt. Til normalt sommerfiske i Norge ser ikke jeg noen store fordeler med Skagit-teknikker ift "vanlig" speykasting. Men nå liker ikke jeg heller de tyngste synkesnørene, i mine elver holder F/S3 og kanskje en messing-tube fint.
-It's better to burn out than to fade away-

#22 joelg

• Medlem
  • 189 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske, fluefiske og store hunder ( Newfoundlender / Leonberger ) + div. lesing .
  • Favorittfiske:Laks / SØ

Skrevet 21. Oct 2011 - 21:48

Vis innleggtjt, 21. Oct 2011 - 21:10, skrev:

Så er det også sånn at de som har utviklet denne kastestilen stort sett fisker etter steelhead, og de regnbueørretene der er halve størrelsen av laksen vår. Derfor benyttes stort sett lettere utstyr, hovedsakelig klasse 6-8.
Ja, det har du rett i. Men å få brukbar laks på lettere utsyr er jo litt gøy da. Fikk en på 6 - 7 kg på nær 100 kubikk vannføring i Surna i sommer . Brukte ikke lenger tid på å få den opp enn at den var i god form da jeg satte den ut igjen.Tror ikke jeg hadde brukt noe kortere tid om jeg f.eks hadde brukt 15`#10/11.
" You don`t need a weatherman to tell you where the wind blows " Bob Dylan

#23 Puma

• Medlem
  • 231 Innlegg:

Skrevet 21. Oct 2011 - 22:05

Klart at lett utsyr som kan brukes på stor elv er kult. På flomelv hvor fisken går nærme land bruker jeg ofte enhånds uansett, da kastene er korte, og med en vanlig 13-14 fots tohånds med F/S3 med fortyngede tuber i bakhånd er jeg dekket i elvene jeg fisker.

Når&hvor i Surna var det? Jeg fisker 3-4 uker i Surna hver sommer

Dette innlegget har blitt endret av Puma: 21. Oct 2011 - 22:12

#24 joelg

• Medlem
  • 189 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske, fluefiske og store hunder ( Newfoundlender / Leonberger ) + div. lesing .

Skrevet 21. Oct 2011 - 22:09

Vis innleggPuma, 21. Oct 2011 - 22:05, skrev:

Når&hvor i Surna var det?? Beklager avsporing....
Uke 32 . Advokaten

#25 Puma

• Medlem
  • 231 Innlegg:

Skrevet 21. Oct 2011 - 22:14

AAh, nice. Hos Janne?

#26 joelg

• Medlem
  • 189 Innlegg:

Skrevet 21. Oct 2011 - 22:49

Nei , valdet ovenfor . Nygård Lodge. Koselig der.

#27 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 23. Oct 2011 - 15:53

Men et av de kastene som jeg synes går greiere med Skagitliner er SnapT. Jeg synes denne kasteteknikken er lettest å innøve og jeg merker meg at nå som jeg og kan kaste slik så fungerer dette kastet omtrent like godt med vanlige 12-13 meter lange speyklumper og bruk på f.eks 14 fotere.

Så for min del har anskaffelsen av en Skagitklump på mange måter åpnet en ny dør vedr. kasting, og som jeg uten å tenke over det har dratt med meg under praktisk fiske og kasting med "tradisjonelt" Scandinavian style utstyr.

Salaren

Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 23. Oct 2011 - 15:58

Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#28 anton1

• Medlem
  • 59 Innlegg:
  • Favorittfiske:tohånds laksefiske

Skrevet 04. Mar 2012 - 19:04

Testa ut en skaitklump på en demo i bergen for et par uker sia. Den var rigget med en synketupp (det er jo alle disse klumpene vel) Stanga var en Z -Aksis 13 foot + et eller annet. Kasta kun "vanlig speykast" . (Jeg har ikke tenkt og lære meg disse snapp t eller andre kastene, plasker alt for mye) ! Dette var en veldig fin kombinasjon. Lina tøyt ut av toppringen og det gikk faktisk langt (syns jeg) og klumpen dro med seg synkespissen veldig fint og slo fint over. Vanlig rullekast gikk og veldig bra synes jeg. Men kastebassenget er jo kun max 8-10 cm dypt! Vurdere seriøst og gå til innkjøp av en sånn line til sesongstart, da de har en kort klump og kan kastes med vanlig speykast.

Dette innlegget har blitt endret av anton1: 04. Mar 2012 - 19:06

#29 Rottweiler

• Medlem
  • 52 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske, fluebinding, stangbygging, naturen, venner, familien
  • Favorittfiske:de som tar flua

Skrevet 04. Mar 2012 - 21:52

Vis innleggrseehuus, 18. Oct 2011 - 13:33, skrev:

Har lest litt om dette på nettet og forstår det slik at denne formen for fiske med tohåndsstenger nå er nær sagt dominerene "over there", jeg finner svært lite informasjon om personer som benytter denne stilen/utstyret i Norge. Noen som har noen tanker rundt hvorfor, vil ikke dette være verdt å prøve?

Han her forklarer litt om forskjellen, han er rimlig dreven i 'gamet'
Geir Pettersen

Sekretær Norges FlueFiskeForening

...just fly fishing around..

#30 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 04. Mar 2012 - 21:59

Vis innleggRottweiler, 04. Mar 2012 - 21:52, skrev:

Han her forklarer litt om forskjellen, han er rimlig dreven i 'gamet'

Anbefaler deg absolutt å skaffe ei skagitline å prøve dette ut. Det vil uansett være med på å utvikle ens kasteferdigheter i positiv retning.

Fyren heter jo Steve Rajeff og er definitivt dreven i gamet.

Salaren
Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#31 anton1

• Medlem
  • 59 Innlegg:
  • Favorittfiske:tohånds laksefiske

Skrevet 04. Mar 2012 - 22:35

Fin filmsnutt, Og en grei forklaring på de forskjellige kastestilene. Men det gikk greit og kaste vanlig "skandinavisk spey" med den skagit lina jeg prøvde! Var ikke nødvendig med dette mellom nedlegget, men kansje man kaster lengre med dette nedlegget? Var ikke allverdens tid jeg hadde med denne lina, er det noen andre som har prøvd og "kaste vanlig" med en sånn line.

#32 tjt

• Medlem
  • 57 Innlegg:

Skrevet 05. Mar 2012 - 00:07

Med vanndybde mer enn ti cm og sinktip som synker DYPT med store søkkvåte fluer på så kanskje du vil oppleve det litt annerledes og se litt av fordelene med de kastene som er en del av Skagit-stilen. De har en funksjon om du skjønner.
Klart du kan kaste slik du er vant med singelspey og snakeroll, men da bør du vurdere å gå for mye lettere klumper enn det som er vanlig anbefalt mtp Skagit. Med 9'er stanga mi hiver jeg lett og greit en linekombinasjon på 50-60g klump og sinktip sammenlagt. Endel tyngre enn du noramlt ville gått for tenker jeg.

#33 Tommy...

• Medlem
  • 487 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks, sjøørret og ørret...

Skrevet 11. Mar 2012 - 23:19

Hi... Her er bitteliten snutt fra et kast jeg har blitt inspirert av fra skagit stilen... Her med 15m klump...

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere