Hopp til innhold

- - - - -

Vekt på snelle, har det noe å si? (tohånds)

2 svar i denne tråden

#1 MariusN

• Medlem
  • 913 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:laks/SØ

Skrevet 27. Nov 2011 - 18:11

Sitter nå med to ytterpunkter på 13 foterne mine, en opti speedrunner og en classic. Det skiller nok 200 gram mellom de to med line på. Personlig føler jeg vil at classicen "hjelper" meg mest med underhåndsteknikken men usikker på om jeg tror dette siden det virker logisk. Leste nylig om en som anbefalte tyngre sneller til tohåndsstenger men dette var ikke en "kjent" type.

Noen her inne som har synspunkter?

#2 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 27. Nov 2011 - 19:49

Hei
Har siste årene brukt ei Vision GT 9-11 til min 13 fots LPXe og dette har fungert fremifra og gitt en hel naturlig balanse som jeg egentlig ikke har tenkt mere på. Men forettpar uker siden så festet jeg en Bringsen Black Shadow Salmon 10-12 til stanga og dro for å prøvekaste en ny klump samt prøvekjøre snella. Jeg merket fort at snella gjorde en forskjell og sånt sett kanske forstyrret den kasterytme som jeg fra før er vant med og at dette nok skyldes den økte vekt som BS snella har i forhold til Vision. Vanskelig å forklare men jeg erfarte en mere pendlende kraft og bevegelse som ikke opplevdes som gunstig. Men siden BS snella alikevel ikke er tenkt brukt på 13 foteren så ble det med dette.

Så når jeg leste innlegget dit så fant jeg fram gramvekta og veide begge snellene inkl. backing, runningline og klump og fikk følgende vekter:
BS 420 GRAM, Vision 300 gram.
Altså 120 gram i forskjell og det er nok betydelig når man tenker seg slike sneller på en 13 foter som jo i utgangspunktet er ei lett og smekker stang.

Så LPXe'n blir nok fortsatt utstyrt med Vision. Liker nemlig de Vision GT snellene så bra at jeg skaffet meg en til i vår. Da kunne nemlig en LPXe 12'6"#7-8 og få et slikt smykke i snellefestet :biggrin:

Salaren
Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#3 MariusN

• Medlem
  • 913 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks/SØ

Skrevet 27. Nov 2011 - 20:01

Akkurat det jeg merket, nå skal det sies at det er 13,7 fotere det er snakk om her i klasse 9 men jeg føler at tyngden på snella har innvirkning på "takten". Hadde vært spennende om noen av kastefantomene kunne uttalt seg?

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere