Hopp til innhold

- - - - -

Rapport fra Skredderudtjernet, Nittedal.

• Du kan ikke svare på denne tråden
13 svar i denne tråden

#1 Barramundi

• Medlem
  • 25 Innlegg:
  • Interesser:Fiske, natur, data.

Skrevet 22. Apr 2004 - 11:03

Tok en rask titt på forumet for nøyaktig ett år siden og der var det mange fine rapporter om tilstanden i forskjellige vann i Nordmarka.
Jeg begynte fiske i skredderudtjernet(256 moh.) ca. 11.00 i går(22.04) vekselsvis med mark og fluestang. Prøvde bånnmeite og mark og dupp, tørrfluer, superpuppa, døgnfluelarve etc. uten hell. Fisket meg igjennom hele NV siden av vannet og konsentrerte meg mest om inn og utløp. Isen har i stor grad forsvunnet fra begge disse plassene, og isen lenger utpå vannet er pillråtten og brekker opp hele tiden(hører knirkelyder og knas rett som det er).

Jeg fortsatte avfiskingen i 8 timer og så ikke et eneste vak, ikke så mye som et napp var å registrere. Grunnet den tilsynelatende døde tilstanden i dette vannet begynte jeg å lete etter insekter for å bedre kunne utstyre flustange med noe som kunne friste fisken. I en liten vik fant jeg 50 - 60 par med padder som var i full gang med parring, og innimellom siv/gress fant jeg også 2-3 1,5 cm. store rumpetroll. 1.stk døgnfluelarve under en råtten planke ble funnet og ca 5 vårfluer ble observert, 2 av disse "stripet" overflaten(surrret egentlig mye rundt og rundt). I tillegg så jeg en "dobbeltdekker" flue som jeg ikke aner hva er men stripet rundt på vannet i innløpet en god stund før det karret seg opp i noen busker og forsvant... som sagt, uten tegn til vak, selv om jeg urørlig satt godt gjemt i buskene og nøt kaffekopp etter kaffekopp menst jeg speidet etter mulig liv.. :o

Jeg har riktignok ikke fisket i dette vannet så tidlig på året før, men jeg har aldri opplevd noe vann så dødt for fisk som skredderudtjernet var i går. Hadde det ikke vært for paddene ville jeg trodd det hadde vært et massivt giftutslipp der oppe.
Er det noen som har tips om fiskevann i nærheten(bor på slattum, 15 min gange fra skredderudtjernet, men har ikke bil) som jeg kan prøve istedenfor? Takker for alle svar samt raporter fra andre vann i Nordmarka.

#2 Barramundi

• Medlem
  • 25 Innlegg:

Skrevet 22. Apr 2004 - 12:59

Jepp, kartet har blitt sjekket ut og jeg har tenkt meg en liten tur til Bleiktjern og de to tjernene rett vest for dette, men disse tjernene ligger 50m. høyere enn skredderudtjernet (heretter ST) og er mest sansynlig mer isdekket enn ST(?), på den annen side er de mye mindre og blir kanskje oppvarmet fortere? Regner med å ta en tur til Ørfiske en gang til uken eller så for å sjekke forholdene også.

jeg har fått fisk i ST før, så jeg vet at det iallefall VAR fisk der, men jeg har aldrig sett det så dødt som nå :cry:
Takk for råd ihvertfall, jeg kommer tilbake med tilstandsrapporter for de andre vannene så fort jeg får tid til å ta meg en tur.

#3 skjoldkrepsen

• Medlem
  • 12 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske

Skrevet 23. Apr 2004 - 08:40

Regner med at det er isfritt på Bleiktjern nå. Gikk forbi der etter en rundtur i mange av vannene i Lillomarka sist søndag. Følgende ble observert.

Romstjern: 100 % isbelagt
Steinbruvann: 98 % isbelagt (Ganske stor råk) Fikk vætet flua i innoset
Stokkvann: 100 % isbelagt.
Aurevann: 99,5 % isbelagt. Fikk vætet flua i ett av innosene.
N. og S. Aurevannsputt: 100 % isbelagt.
Lomtjern: 99.5%
Bleiktjern: 99 %. Noen fisket i en råk.
Lusevasan. 99%.

.....men onsdag var det bare 10% is på Romstjern så det har nok skjedd mye denne uken og jeg regner derfor med at Bleiktjern er helt åpent nå!

Lykke til!

#4 Barramundi

• Medlem
  • 25 Innlegg:

Skrevet 23. Apr 2004 - 12:32

Tuusen takk Skjoldkrepsen! Jeg skal ta meg en tur oppover til ST idag, men vet ikke om jeg får tid til å traske videre til Bleiktjern.. får se om ST er like dødt i dag eller ei, uansett, tusen takk for tilbakemeldingen! :D

#5 dryflyfool

• Medlem
  • 1211 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske

Skrevet 23. Apr 2004 - 13:27

Apropos padder/frosk: Blir stadig undrende tilskuer til all denne froskinga på våren, og hvorfor ikke flere aurer er oppe og tar disse. Jeg mener, de spiser jo frosk, gjør de ikke? Og hvorfor det ikke resulterer i en gedigen "vak-fest", da aura burde være rimelig sulten på denne tiden....????
"Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming: "Wow! -What a Ride!!!""

#6 brasma

• Medlem
  • 192 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:fluefiske, foppall ++
  • Favorittfiske:ørret og harr

Skrevet 23. Apr 2004 - 18:02

Sitat

Regner med å ta en tur til Ørfiske en gang til uken eller så for å sjekke forholdene også.

har du fisket mye i ørfiske før? hvordan er det der?

#7 Diablo

• Medlem
  • 138 Innlegg:

Skrevet 24. Apr 2004 - 09:16

Hallo Barramundi ser at du er fra Slattum, har du prøve Ovann? det er ca 3 km fra Kirka og bortover Rauerskauveien ta av til høyre ved det lille sagbruket og gå op til toppen av åsen der er det masse Ørret og Abbor har ikke hvert der i år men ifjor var grise bra der skal ta meg en tur nest uke tenker jeg. 8)

#8 Barramundi

• Medlem
  • 25 Innlegg:

Skrevet 24. Apr 2004 - 13:12

Okidok, hyggelig med masse svar og tips. Først av alt Skredderud rapporten: "Same shit different day" som de sier i Australia. Vannstanden hadde forresten sunket ca 20-30 cm siden sist jeg skrev her, og noe småyngel(muligens ørekyte) holdt til imellom gress/kort siv som lå under vann i nærheten av innløpet til ST. En vårfluelarve ble observert igjen men intet vak og ikke så mye som antydning til fiskeliv over 5 cm. Tror nok det er for tidlig med tanke på klekking av insekter etc. Men i dag har sola stått på en del så det er mulig det har satt fart i noe klekking der oppe.
Så til tilbakemeldingene:

1)Dryflyfool, Jeg regner med at de paddene jeg observerte der oppe er litt i største laget for de fiskene som er å finne i ST. De er på størrelse med en sigarettpakke. En annen ting som jeg tror har vel så mye for seg er at paddene(familien Bufonidae) har giftkjertler som kan forårsake ubehag og såvel død i eventuelle predatorer. Bufus Marinus (Cane toad) i Australia er et kjempeeksempel på padder som får gå så og si ifred selv om de fins overalt og ikke engang gidder å gjemme seg for "fiender".

2)Brasma, nope, aldrig fisket i ørfiske før, men har tittet på fangstrapporter etc og syns det ser interesant ut.

3) Hola Diablo! Kjempetakk for tipset, men jeg regner med du mener Ovatna i nærheten av Sagbråtan på østsiden av Nitelva(305 og 308 Moh)? Movatn ligger rett sør for ørfiske på vestsiden av Nitelva(ihvertfall i følge OFA's kart). Tror jeg ska følge ditt råd og dra opp til Ovatna nå (hvis dama gidder å kjøre), og prøve lykken der.

Hvis noen av dere har noen tips til hvilke fluer etc. jeg burde satse på nå så hadde det vært kjempefint. Jeg hadde tenkt å kjøpe meg noen vårfluer, mygg immitasjoner og kankje (huttetu.. ) en rumpetrollimitasjon.. har dere flere forslag tas de imot med stoor takk! :D. Jeg er en nybegynner når det gjelder fluefiske så jeg trenger de tipsene jeg kan få.

EDIT:
Glemte å si at ST er så og si isfritt nå, bare litt råtten is i vika NØ, og Sør i vannet. + et par hvite ender :lol:

#9 Diablo

• Medlem
  • 138 Innlegg:

Skrevet 24. Apr 2004 - 16:22

Ja jeg mente Ovatna hehe :oops: men det er et helvete å gå opp fra sagbruket veldig bratt så man bør ha god kondis noe jeg ikke har men det går alikevel ta med gummistøvler da det er mye myr rund vannet og det ligger et vann til 10 minuters gange fra nord enden på det første vannet.

#10 SyrDarya

• Medlem
  • 175 Innlegg:

Skrevet 24. Apr 2004 - 17:32

Skredderudtjern er ikke rare fiskevannet, det er alt for mye fisk der. Abbor og ørret, kompisen som pilker fikk i hvert fall fisk der for noen uker sida.
akkurat i isløsninga blir vannet veldig kaldt ( som noe drikke med isbiter i) Slapp av dette retter seg. Vanligvis er Bleiktjern og Stokkevann de tidligste i Lillomarka. på Steinbruvannet kan isen gå før, men det tar litt lenger tid å varme opp bassenget der.

#11 Barramundi

• Medlem
  • 25 Innlegg:

Skrevet 24. Apr 2004 - 19:23

Jau skredderudtjernet er ikke rare fiskevannet, det er jeg helt enig i, men jeg syns det kjempekos å kunne ta en rask tur opp dit etter jobb og få væta snøre. MEN, nå spørs det om jeg kommer til å dra dit så ofte mer, Ovatna er heretter min drømmeplass! Tusen takk for tipset Diablo! Jeg kom dit akkurat litt for sent tror jeg, for når jeg kom opp var det masse herlige late vak overalt hvor jeg tittet, og dette så ut til å være fisk med litt tyngde bak seg., 3-4 av vakene var ikke mer enn 3-4 meter unna myrkanten heller!
Til tross for dette fikk jeg ikke så mye som et lite napp så jeg tror nok det er fiskekunnskapene mine som må finpusses før jeg begynner å fable om fiskedød på Skredderud. Eller muligens at jeg må komme meg opp dit litt tidligere. Jeg var på plass klokken 15.00 da det var en god del sol og for det meste blikkstille vann, ca 16.00 forsvant vakene fra der jeg sto og de kom ikke tilbake. Det eneste som holdt meg selskap var bikkja og en padde som svømte et par meter fra der jeg stod.
Uansett, hvis jeg drar opp en kveld og fisker i solnedgangen og i morgengryet tror jeg sjansene er store for at selv denne begredelige fiskeren får noe og putte i ABU-røken.
Siden jeg er fryktelig fersk innen fluefiske aner jeg ikke hva det var som klekket der oppe, men det var flust av små fluer som danset på vann overflaten, samt noen større fluer som jeg tror var vårfluer. Det eneste innsektet jeg fikk tak i så ut til å være en diger og bekksvart mygg av en type jeg aldrig har sett før.

Som Diablo sier så er det bratt opp dit, og det er absolutt en fordel å pakke sammen stanga og trene litt kustus på bikkja før man tar turen. For min del ble det en del banning når bikkja sto tvinna rundt en tørrgran og stengene hadde hekta seg fast i noe kvistkvas akkurat utenfor rekkevidde av hendene mine. Naturen ved Ovatna virker svært uberørt og det er en fryd bare å sitte og titte.

Tusen takk atter en gang Diablo, du ser meg nok der oppe skulle du ta deg en tur, jeg er han som banner inne i krattet der fiskestenger og en storførnøyd terrier titter ut. :D

#12 Diablo

• Medlem
  • 138 Innlegg:

Skrevet 25. Apr 2004 - 09:13

LOL ja Barramundi mye buskas og greier der fikk en Ørret på 900 gram der i fjor som største men jeg vet det er større der og en abbor på 750 gram og da fisket jeg med mark har akkurat begynt med fluefiske selv så jeg skal prøve det i år og når du hører noen banne høylytt så er det bare meg som mister en fisk som alltid hehe
I det andre vannet vet jeg ikke om det er Ørret men skal finne ut av det de nærmeste dagene og det vannet er jo litt større også og det renner en bekk ut i det vannet på andre siden...kanskje en gytebekk :P

#13 Barramundi

• Medlem
  • 25 Innlegg:

Skrevet 30. Apr 2004 - 10:49

Har vært oppe på Skredderud et par ganger siden sist jeg skrev noe her og det var to flotte "BlOoump" vak 5 meter fra der jeg stod på Tirsdag. Siden den gang har det bare vært vak fra ørekyte og en 2-3 ungdommer som hyllet naturen med en ølkasse eller to, høylytte vræl og brøl samt gammel AC/DC og Øystein Sunde på full guffe over vannspeilet :evil: .. sukk..
Sommeren har tydeligvis kommet tidlig på Skredderud i år, så det spørs om jeg kommer til å være der oppe noe særlig mer utover året.

#14 Nittedalsfiskern

• Medlem
  • 1 Innlegg:
  • Favorittfiske:Ørret

Skrevet 10. Oct 2010 - 20:38

Jeg har fisket en del i Skredderudtjern noen sene sommerkvelder, og observert masse vak.
Men det har ikke blitt mye fisk gitt.
Fikk en fin en på 750 gram som var knall rød i kjøttet.
Men resten smått mellom 100 - 250 gram.
Har fulgt utløpet av vannet å nedover langs bekken å observert en god del ørret.
Jeg har også fisket ett stykke opp i bekken bak slattum skole å fått 6 - 7 ørret på en kveld. den største 350 gram utrolig nok.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere