som vanlig lokket fiske da jeg sto opp om morgenen, og det var bare og pakke utstyret og hive seg en rask tur på sykkelen ned til elven. somvanlig har jeg med meg min faste fluestan, en guideline i klasse 5, med 0,25mm fortom. ikke akkurat utstyr skreddersydd for laksefiske, men men...
allerede på det første kastet, i ei liten kulp, beit laksen. det var noe voldelige utras og hopp fra en 5 kilos hannlaks, før jeg stolt kunne ta den i spolen,og hiv den på land. etter en rask foto shoot, var den tilbake i elva igjen. ikke lenge etterpå, ca. 100 meter lenger opp, beit det på igjen. denne gangen en sprek hannlaks i 4 kilo klassen, som tynte utstyret mitt til briste punktet...og forbi...... med et gjorde laksen et utras nedover elven, mens snøret var tvindt rundt sveiva på snella.. glassfiber alle veier. stanga brakk 20cm ovenfor kjøyten på midten. laksen fikk jeg opp, men ble ingen fotoshoot denne gangen, bare rett tilbake i elva. jeg tok delene sammen, og sykklet hjem
siden dette var min eneste fluestang nå (hadde bestilt en i klasse 6/7 som var påvei), måtte jeg gjøre noe. tatt i betrakning at det var en billig stang, prøvde jeg en pettersmart løsning. etter endel måling og vurdering, kappet jeg bort begge de flisete endene, og fikk trykkt den tynneste delen ned i den tykkeste, helt til ringen stoppet i åpningen. allerede på dette punktet satt delene ganske godt sammen. jeg bøyde ringen ned mot stangen, og begynte å surre rundt delene med mange lag sytråd og lakk. 2 timer senere var stangen klar igjen
jeg tok utstyret og syklet atter en gang ned til elva for å prøve. etter 2 minutter satt en ny 4 kilos hannfisk på kroken, og stangen så ut til å tåle påkjenningen den fikk ganske bra. jeg gliste over at løsningen hold mens jeg kjørte fisken. ikke lenge etterpå var denne også på land. etter en kort fotoshoot var den tilbake i sitt rette element.
på dette punktet var det en døperiode. noen små halvkilos ørreter ble dratt opp, men ingen laks.
2 timer etter siste laks, beit det på igjen. denne gangen enda en laks på 4 kilos grensa
det ble noen fine turer selv om stanga knakk, og hadde 4 fisker å vise til den dagen'!