Hopp til innhold

- - - - -

Diamondback Classic Trout

8 svar i denne tråden

#1 royken

• Medlem
  • 205 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fluefiske og fluebinding
  • Favorittfiske:Ørret røye og litt laks

Skrevet 05. Jan 2012 - 13:50

Har prøvd meg som stang bygger etter og ha blitt ispirert av flere over lengre tid..
Dette kalles vel egentlig bare for montering men alikevel..
En artig hobby jeg antagelig kommer til og holde på med en del..
Har en del dyre stenger i stallen og kan ikke si at dette første bygget mitt står tilbake for noen av de...
Syntes ikke det var altfor vrient heller, mye hjelp i Youtube og div andre forummedlemmer..
Her laget alt utstyr helt enkelt selv både tørke surre og dreibenk til korkhåntak..
Har selvfolgelig brukt kvalitet hele veien.. Stangen er som sagt en Diamondback Classic Trout 8" #5/6. Ringer fra Snakebrand linefører og tupp fra H&H og snellefeste er et Struble U27 nikkel sølv. Surretråd er hoved farge heter rust og pyntet ed sort.. Ble ganske mørk vinrød..Bilder er litt underveis og noe ferdig.. Bunndelen får siste støk lakk idag..

Beklager litt dårlige bilder men fotoutstyret er ikke helt på topp..

Vedlagt(e) fil(er)

Dette innlegget har blitt endret av royken: 05. Jan 2012 - 14:03

#2 PetterJ

• Medlem
  • 24 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks / Sjøørret / Sjørøye

Skrevet 05. Jan 2012 - 17:11

Virkelig imponert, dette var flotte greier :)
Har lenge fundert på å prøve dette ut selv, og må jo si at dette i så måte var oppløftende lesing.

Legg gjerne ut mer informasjon ang. fremgangsmåter rundt bygget hvos du føler for det.
Hadde vært interessant lesing

#3 baurhunden

• Medlem
  • 2112 Innlegg:

Skrevet 05. Jan 2012 - 17:15

Kjempeflott! Og eit kult stangemne! Denne stanga blir du nok glad i! :)
Stao no pao!

#4 royken

• Medlem
  • 205 Innlegg:

Skrevet 05. Jan 2012 - 18:11

Greia er vel bare og finne et emne man vil bygge på.. Sjekk ut mudhole.com.. De sender katalog :clapping: Jeg bare elsker kataloger.. De har enorme mengder med blanks både glassfiber og andre fiber.. Alt av utstyr man trenger til stangbygge.. Jeg laget mitt stativ veldig enkelt av en hobbyplate som bunn med div ringer til føring av tråd.. Kjøpte en sånn tensioner til tråden men denne kan enkelt lages selv..
Kan legg ut bilder på hvordan jeg rigger stativet mitt for alle oppgavene litt senere.. Prisen på hele stativet kom vel på ca 200kr +borrmaskin med justerbar hastighet.. Brukes til dreiing av kork, lakkerng av surringer og tørking..

Litt usikker på om jeg blir og beholde denne.. Be litt feil med bestilingen fra et lite firma over pytten.. Skulle egentlig ha en kl 4/5 istedet. Dette blir litt grovt til mitt fiske men en sykt vakker stang.. Sto og kikket på en ny Sage her om dagen og tenkte bare at den ikke var verdt nesten 7000 med de surringene og den lakken.. Kommer til og kjøpe meg en Blank i stedet..

#5 moby

• Medlem
  • 1904 Innlegg:

Skrevet 06. Jan 2012 - 00:21

Veldig bra. Legg gjerne ut bilder av riggen :)
Et lite innspill kanskje, pene surringer men personlig ville jeg hatt kortere avstand mellom starten på surringen og ringfoten. Jeg bruker bare et par mm, nesten bare det jeg trenger for å feste tråden. Lange surringer påvirker aksjonen og blir vel noen gram ekstra med lakk/tråd.
Men som sagt veldig imponert over kvaltieten på surringer og håndverket ellers, jeg hadde neppe klart tilsvarende selv om jeg har montert noen stenger opp gjennom årene. :blush:
"The mind is like a parachute. It doesn't work unless it's open"

Når jeg har fått det jeg skal ha, og vel så det,
og du har fått det du skal ha, og knapt nok det,
da er jeg fornøyd.

Her slutter internett

#6 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 06. Jan 2012 - 00:45

Vis innleggmoby, 06. Jan 2012 - 00:21, skrev:

Veldig bra. Legg gjerne ut bilder av riggen :)

Henger meg på dette. Skulle mer enn gjerne sett bilder av dette.

#7 royken

• Medlem
  • 205 Innlegg:

Skrevet 07. Jan 2012 - 00:30

Her er litt bilder av mitt stativ.. Blir nok ikke dreid så mye mer med denne løsningen da jeg fikk tak i dreiebenk i dag..
Men den funker over all forventning..

Vedlagt fil  DSC02071.jpg   95.67K   43 Antall nedlasninger
Her er min Homemade dreiebenk..
Vedlagt fil  DSC02012.jpg   132.05K   52 Antall nedlasninger
Her er benken satt opp til lakkering og tørke surring
Vedlagt fil  DSC02073.jpg   70.91K   53 Antall nedlasninger
Her er et nytt håndtaksom ikke er helt ferdig.. Kommer med mer.
Vedlagt fil  DSC02075.jpg   56.94K   60 Antall nedlasninger
Her er butt på en stang som er klar for tokomp epoxy og snellefeste.. Legger masleringsteip til snellefestet glir fint av og på men ingen slark..
Vedlagt fil  DSC02077.jpg   50.17K   65 Antall nedlasninger
Godt med epoxy..
Vedlagt fil  DSC02078.JPG   136.3K   47 Antall nedlasninger
Her sitter det som et skudd.. Bruker 5 min epoxy men den setter seg fortere så her ma man vite hvordan det skal stå før man begynner med lim.. Dette er forøvrig en ny stang som ligger til surring.. En Diamonback All American 6" #3

Dette innlegget har blitt endret av royken: 07. Jan 2012 - 00:35

#8 Ken Guru

• Medlem
  • 195 Innlegg:
  • Interesser:Liv og leven, folk og fisk!
  • Favorittfiske:Natriumhypokloritt skrått medstrøms!!!

Skrevet 17. Jan 2012 - 00:03

Hei DU!

Dette var en inspirerende tråd og en fiffig løsning på dreiemotor (Har dessverre ikke noe godt arbeidssted for tiden, men det kommer.)

Har en enkel bok om bygging som kom revidert en gang i slutten av åttiåra tror jeg. (Loomis hadde nettopp lansert emner og stenger i IM6-serien om jeg ikke husker feil). Den beskriver dessverre ikke helt klart angående lakkering av byggsatser....
-Skal man kun lakkere surringene, eller må hele emnet lakkeres i slike byggesett?
Har også lest noe om en finish-lakk som tørker sakte og er litt tykk så den ikke trenger mer enn en kvart omdreining hvert 5-15min, men husker ikke navnet. (Noen ide om lakkvalg, eller kan et kit være en god start?

#9 royken

• Medlem
  • 205 Innlegg:

Skrevet 23. Jan 2012 - 07:54

Vis innleggKen Guru, 17. Jan 2012 - 00:03, skrev:

Hei DU!

Dette var en inspirerende tråd og en fiffig løsning på dreiemotor (Har dessverre ikke noe godt arbeidssted for tiden, men det kommer.)

Har en enkel bok om bygging som kom revidert en gang i slutten av åttiåra tror jeg. (Loomis hadde nettopp lansert emner og stenger i IM6-serien om jeg ikke husker feil). Den beskriver dessverre ikke helt klart angående lakkering av byggsatser....
-Skal man kun lakkere surringene, eller må hele emnet lakkeres i slike byggesett?
Har også lest noe om en finish-lakk som tørker sakte og er litt tykk så den ikke trenger mer enn en kvart omdreining hvert 5-15min, men husker ikke navnet. (Noen ide om lakkvalg, eller kan et kit være en god start?

Jeg bruker Flex Coat epoxy lakk på surringene.. Første strøket lakkerer jeg bare selve surringen og på de neste to så det blir lakk ca 1 mm over på hver side.. Denne lakken tørker sent 4-5 timer.. Må nok ikke surre hele tiden men da vet man ihvertfall at ikke det blir sig..
Sjekk mudhole.com de har veldig mye kit.. Gå også inn på Anglershabitat.com og Anglerspro.com.. Billig frakt herfra.. Betalte 20 dollar i frakt for 2 blanks fra Anglers Pro.. Kjempe service fra alle.. Må ikke glemme J.stockard flyfishing som jeg bestiller mye ringer og lineførere og tråd.. Stengringer er snakebrand universal som har en overlegen kvalitet men er en del dyrere enn Hopkins & Holloway som jeg også bruker en del..

Blir fort veldig mye greier av det her. :huh:

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere