Harangen mener flåtefiske er ukultur
Skrevet 11. Jan 2012 - 20:42
Les mer
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly
Facebook: Facebook.com/fluefiskenet
Twitter: @fluefiskenet
'Alle dessa dagarna som kom och gick, inte visste jag at det var livet'
Stig Johansson, svensk poet
Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg
Laksens Gang
Skrevet 11. Jan 2012 - 21:35
Når rettighetshavere i de øvre deler av lakseførende del gir F og ikke engasjerer seg, så hvorfor?
Skrevet 11. Jan 2012 - 23:08
Skrevet 12. Jan 2012 - 00:01
Stå på, Morten. Klarer du å gjøre et innhogg i den kulturen skjenker jeg deg ei flaske godt rødt!
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly
Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg
Laksens Gang
Skrevet 12. Jan 2012 - 09:58
Nobody, 11. Jan 2012 - 21:35, skrev:
Når rettighetshavere i de øvre deler av lakseførende del gir F og ikke engasjerer seg, så hvorfor?
Det er viktig å holde debatten i gang, og ikke minst sørge for at den er konstruktiv. Begge parter har skutt fra hofta, og selv om man kan bli forbanna, fører det null og niks positivt med seg. Ang. rettighetshaverne i øvre deler (Lardal) vet ikke jeg hva slags konkrete erfaringer du har, men du har åpenbart engasjert deg adskillig lenger enn det jeg har. Men å hevde at de alle gir f.... er ikke det riktig. Flere av dem engasjerer seg, og flere har vært på banen offentlig med sine synspunkt og forslag, men kommer som regel til kort i såvel forvaltningslaget som hos Fylkesmannen.
Dette innlegget har blitt endret av MortenH: 12. Jan 2012 - 10:06
Skrevet 12. Jan 2012 - 10:08
Jeg ønsker de som fortsatt kjemper en kamp for døve ører alt hell i sine anstrengelser i å lykkes med dette arbeidet. Selv har jeg funnet ”ører” annetsteds jeg heller vil forsøke å rope til.
Dette innlegget har blitt endret av Nobody: 12. Jan 2012 - 10:11
Skrevet 12. Jan 2012 - 15:53
Skrevet 12. Jan 2012 - 18:23
Friluftsfjorden!!
Skrevet 13. Jan 2012 - 12:04
Vi skal ikke så mange år tilbake hvor også fiske med nappegarn var tillatt i denne elva, og bortimot alle rettighetshavere fisket med dette. Vi sportsfiskere leide vald, og rettighetshaverne fisket samme vald med båt og garn. Ja vi måtte sågar stå på land å vente til de hadde drevet forbi med garnet spendt mellom to båter sopende gjennom hele valdet. Fisketiden var for denne redskap var fra mandag kl 18 til fredag kl 18. (ble seinere år redusert fisketid på dette) Dette fisket ble forbudt, men i seinere år er det er gitt ”kulturhistorisk” tillatelse for et par nappegarn en kveld i uka. Mulig det er her skoen trykker for mange sidrumpa ”potetbønder”, de går i den tro at de skal få lov til å fortsette dette fisket en gang i framtiden. –garnet til far og gamlefar henger jo fortsatt på uthusveggen klar til bruk. (jeg har faktisk selv hørt dette uttalt fra et par rettighetshavere)
Det skal også nevnes at N.Lågen ikke er noe elv hvor men kan finne godt sportsfiske fra land eller utvadet gjennom hele sin lakseførende strekning. Dette er en stilleflytende flod som flyter gjennom et landbruksområde (mye potet og gulrot), hvor det finnes noen strekninger som egner seg godt for sportsfiske. Strekningen fra Hvarnes og oppover er vel de mest interessante hva gjelder normalt sportsfiske. Fiske fra båt og stillestående fiske i fossene er mest vanlig nedover.
I Lardal har man et område som heter Kjerra fossepark, dette er en natur og kulturperle i denne elvedalen. http://www.kjaerra.no/ Her finnes et gammelt teinefiske i det ene fosseløpet, nedenfor har man Stubben hvor lakselordene fisket i gamle dager, Hoggtveita med andre gamle fiskeredskaper som gip og mælkast. Om man legger et flåtefiske, samt driving med et nappegarn til dette område, får man samlet alt kulturhistorisk fiske på et område. Dette er et meget publikumsvennlig område, hvor publikum kan bivåne dette kulturhistoriske fisket på nært hold.
Hørte et meget godt argument mot opprettholdelse av kulturhistoriske redskap: I Frankrike hadde man tidligere giljotin som redskap til sitt formål, denne har man klart å avskaffe. Jeg er imidlertid ikke enig i at flåtefiske er i seg selv ukultur, 1 stk flåtefiske er nok for å bevare kulturhistorien. 38 stk, det er ukultur.
Veien å gå er vel å få med seg alle rettighetshavere som er avhengige av sportsfiskerne for å ha inntekt på sin fiskerett, disse burde i antall være langt overlegne næringsfiskerne. Støtte fra lokalbefolkningen, næringsliv og lokalpolitisk velvilje til utvikling av området i elvedalen. Noe må gjøres for å få sportsfiskerne tilbake til denne elvedalen. At det ensidig er næringsfisket som har skylda for dårligere sportsfiske fangster er jeg umiddelbart ikke enig i, men uten dette vil det hjelpe på. Tidligere fisket vi når vi var i elva, nå ringer man til hverandre for å fortelle hvor dårlig det er i stedet. Dagens vannføring tror jeg er faktoren som har størst innvirkning på fangstresultatene til sportsfisket. Tidligere hadde vi normal sommer vannføring på 25-40m3 /sek nå ligger vannføringen sjelden under 110 grunnet eksport av kraft. Personlig ser jeg heller problemet med små fangster på en litt annen måte; fisk burde det være mer av i dag da næringsfisket er betydelig redusert fra hva det var tidligere, vannføringen er større enn tidligere, men flommer er det ikke så mange av lenger. -bortsett fra enkelte av kraftselskapenes selvforskylte utblåsninger. Grunnet høyere vannføring får man heller ikke fisket av gamle kjente strekker slik man gjorde tidligere. Man må lete opp nye som passer dagens vannføring bedre.
Sportsfiskerne i antall og antall effektive fisketimer er ikke på langt nær hva det var tidligere. Husker godt vi kunne gå i tog å fiske med ventende fiskere på land i Brufoss området. Eneste man manglet var hornmusikken. Man får rett og slett ikke pratet fisken på land.
Dette innlegget har blitt endret av Nobody: 13. Jan 2012 - 12:06
Skrevet 13. Jan 2012 - 13:26
Skrevet 13. Jan 2012 - 14:38
Deetuben, 13. Jan 2012 - 13:26, skrev:
Fra Gjone til Hukstrøm bru. Rettighetshavere som på den tiden inngikk i det tidligere Brufoss fisket hadde innsett at dette ville skape konflikter om de fortsatte, og lot derfor dette ligge. Som guttunge var jeg med onkel og fisket på Kallebergøya, dette var før denne inngikk i Brufoss fisket. Bedriften han arbeidet for hadde leid stekningen fra Vabrottet til Hukstrøm bru på åremål. Mener å huske at det den gang ble fisket med nappegarn i Putterudhølen ved noen anledninger.
Skrevet 14. Jan 2012 - 04:45
alle lurer seg selv.
Så sitter vi der alle,
med tiltenkt og faktisk elv.
Myhre.
MYHRE fluefiske kasteakademiet - Vestby, Akershus
Skrevet 16. Jan 2012 - 12:34
400446_361350127214603_100000188571673_1668264_2101368747_n.jpg 163.47K
23 Antall nedlasningerPasser bra med dette leserbrevet!
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly
Laksens Gang
Skrevet 16. Jan 2012 - 22:16
Trist som faen men føler meg litt rådvill med hva man som sportsfisker kan bidra med?
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere