Hopp til innhold

- - - - -

Skjøting av flueliner

• Du kan ikke svare på denne tråden
4 svar i denne tråden

#1 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 15. Jan 2012 - 14:40

Ser andre på forumet spekulerer i å sy og skjøte liner i håp om å få til noe brukandes. Selv har jeg og eksperimentert litt med dette men det har gått mest i løkkeskjøter eller sydde skjøter med liming og surretråd. Det fungerer jo forsåvidt greit det men synes det er noe kliss alikevel med aquasure og så må man jo vente på at greiene tørker før man kan gå til verket og teste det ferdige produktet. Har forresten brukt Loon UV glue som er veldig smart med tanke på tørking men i mangel av sol nå på vinteren så er den ikke altid grei å få herdet fort nok den heller ivrig som man er etter å testkaste.

Så jeg kikka litt igjen på det som står på artikkelen her http://www.storoien-...rad-a-tips.html og ser jo at man får til vakre løkker og skjøter. Har såvidt prøvd med svarte krympestrømper og ser jo at dette fungerer.

Men det jeg undres over i den artikkelen er at det er selve coatingen som "skjøtes". Slik jeg forstår dette så smelter man altså bare coatingen sammen med enten en løkke eller annet snøre. Blir dette sterkt nok da..?

Man skulle jo tro at det ville bli bedre om man fikk til en knuteskjøt hvor coren(e) ble trygt forbundet før det hele ble oversmeltet med nevte krympestrømpemetode. Jeg frykter nemlig at hvis ikke man tar med coren så kan coatingen ryke. Det vil sikkert holde under almindelig kjøring av fisk men om man skulle henge fast med flua f.eks i ei grein på motsatt bredd så drar man jo til det sliter i håp om å få flua tilbake. Da blir jo presset enormt. En 040 spiss holder jo tross alt 10kg+. Opplevde nemlig en slik orginal smelteløkke som revnet i et slikt tilfelle nevnt over på en Loop Adaptet klump for ettpar år siden og siden da har jeg vært noe betenkt med slike smelteløkker selv om de er vakre.

Den egentlige grunnen til at jeg spør er forøvrig at jeg har liggende flere klumper samt kortere klumper(WF) med fast coated runningline. Jeg ser nemlig muligheten til å kappe klumpen på et slikt WF-klumpsnøre(LTS) og skjøte inn ca 5 meter lang bit fra en vanlig skyteklump og på den måten lage meg en "langline" med samlet klumplengde ca 17-18 meter og 52-55 gram. Men det var det med skjøtingen da og hvordan få denne sterk og god. Stoler jo ikke på å bare smelte coatingen sammen.

Tips motaes med takk

Salaren

Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 15. Jan 2012 - 14:41

Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#2 Nobody

• Medlem
  • 1407 Innlegg:
  • Favorittfiske:Reke og rykkefiske etter laks

Skrevet 15. Jan 2012 - 17:01

.

Dette innlegget har blitt endret av Nobody: 16. Feb 2012 - 13:59

#3 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering

Skrevet 15. Jan 2012 - 17:44

Vis innleggNobody, 15. Jan 2012 - 17:01, skrev:

Var det slike skjøter du hadde i tankene?

Takker for veldokumentert svar og informative bilder.
Ja det var jo selve skjøtene som er mest intresanne. Løkkene får jeg til såpass at jeg er fornøyd.
Men tilbake til skjøtene. Slik jeg forstår deg så lager du et rett 90 graders kutt på den delen som skal "penetrerest" og så "huler" du ut ca 15mm av denne i senter av coren. Tipper du da bruker en litt kraftig konisk synål. Og så avmantler du den andre biten ca 12mm og trær denne inn i hullet eller senteret av førstnevnte. Var mine antagelser riktige her..? Hvis så bruker du aquasure lim på den korte 12mm coren før du trær den inn..? Så dette mener du holder altså..? Antagelig gjør du det eller så vil ivertfall jeg og finpusse og fylle overgangen med aquasure for på den måten hindre vann å trenge inni snøret.

Du gir vel mere detaljer tenker jeg..

Salaren
Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#4 Nobody

• Medlem
  • 1407 Innlegg:
  • Favorittfiske:Reke og rykkefiske etter laks

Skrevet 15. Jan 2012 - 18:31

.

Dette innlegget har blitt endret av Nobody: 16. Feb 2012 - 13:59

#5 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 15. Jan 2012 - 19:44

Nei, jeg og innser at den metoden jeg nevnte kanskje er noe luguber :biggrin:og dessuten uhyre utfordrende. Men så har jeg heller aldri prøvd metoden heller. Men igjen så forklarer du jo din egentlige metode slik at man forstår hva du mener her og takker for den.

Da har jeg noe å arbeide med når jeg snart får noen klumper i hendene.

Salaren
Salaren

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere