Hopp til innhold

- - - - -

RIO WINDCUTTER II WWF SPEY FLY LINE

32 svar i denne tråden

#1 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 16. Jan 2012 - 10:49

Noen her med Rio erfaring..?
Det kan være vanskelig å bestemme seg spesielt når man av natur er "nødt" til å vite mest mulig om produktet før man går til det skritt å anskaffe. Når man i tillegg opp igjennom årene har gjort mange feilkjøp av snører og klumper så føles det godt å kunne lufte sine tanker her på forumet før man strider til verket.
Men etter å nå ha sett alle 3 speyfilmene fra Rio så er jeg nok blitt en smule frelst gitt på Rio sine prdukter.

Det må derfor bli en RIO WINDCUTTER II WWF SPEY FLY LINE som har en samlet klumpelengde på 16,5 meter. Tenkte at denne lengden kunne være gei å begynne med for en som har mest erfaring med vanlige shooting heads på 12-13 meter. Er vel ikke vits i å gape over for mye samt at lina og er tiltenkt praktisk fiske og ikke bare risping.

Web siden til Rio http://www.rioproducts.com/#/leaders har jeg ikke besøkt før nå i det siste. Egentlig en imponerende side med fine verktøy for line og klumpkonfigurering. Dessuten har siden en aktiv stang/line konfigureringsapplikasjon som er lett å bruke og svært mange av de vanlige stangprodusentene er spesifikt nevt der og de som ikke ligger der er listet opp på egne downloadbare PDF lister. Prøv dere som ikke har vært der, anbefales.

LPXe stengene ligger der og og en 14 foter er anbefalt med RIO WINDCUTTER II WWF SPEY FLY LINE 8/9/10 eller 9/10/11.

Nå leser jeg og på diverse engelske fluefiske og speyforum at LPXe stenger og brukes til speyliner i UK men forstår fra disse forumene det er en gjengs oppfatning at LPXe stenger er underklassifisert med tanke på vekter. Dette kan jeg og bekrefte da jeg helst liker å bruke 40-42 grams shooting heads på12-13 meters lengde på en slik nevnt 9/10 stang selv om GL anbefaler max 38 gram.

Så da burde man vel gå for en RIO WINDCUTTER II WWF SPEY FLY LINE 9/10/11 eller burde man kanskje heller gå for en 10/11/12..?

Alternativt har jeg og en Nolimits 14'6" #10/11 med dypere aksjon som bruker samme klumvekter som LPXe 14 som og kan prøves med en slik RIO WINDCUTTER II WWF SPEY FLY LINE om LPXe stanga ikke får "treff". Men hvilken lineklassifisering bør man velge når det gjelder RIO WINDCUTTER II WWF SPEY FLY LINE..?
Nevner til slutt at LPXe 13' og 15' og står i stallen og kan i skade av feilkjøp og brukes.
Ser forøvrig at SA Mastery Atlantic Salmon Spey #10/11 veier 48 gram(750gr) og er 16 meter lang. Rio sin WINDCUTTER II WWF SPEY FLY LINE i 10/11/12 er jo like tung og omtrent samme lengde men merket 10/11/12. Blir ikke helt klok på dette greiene her og trenger all den hjelp jeg kan få.

Salaren

Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 16. Jan 2012 - 11:05

Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#2 MariusN

• Medlem
  • 913 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks/SØ

Skrevet 16. Jan 2012 - 18:36

Ikke at jeg kjenner stanga di godt men testet windcutteren i helgen opp i mot mitt vector snøre og vil si at det var stor forskjell på disse to snørene og er ikke i tvil om at jeg hadde valgt vector igjen! Rulla mye bedre over og mye mer lettkastet. Vet ikke om du tenkte på multitipen i så fall er vector ikke et alternativ da dette er rent flyt. Du får dette på snakeriver outfitters.

Jeg har klasse 9/10 på min 14 fot sage TCX

#3 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering

Skrevet 16. Jan 2012 - 18:49

Hei du og takk for kommentar.
Så du mener det ja, at Rio er undelegen Vector. Studerer nemlig fælt nå og sammenligner Rio opp imot SA. Hovedproblemet er at jeg ikke blir enig med meg selv om jeg kan stole på vektklassekalkulatoren av Rio. Når man ser på SA så er SA linene tyngre sammenlignet med Rio i samme klasser og lengde.

Men jeg får se litt på Vector. Du som kjenner Vector, hvordan ligger vektene på en 16/17 meters speyline fra Vector sammenlignet med Rio eller SA..?
Orker nemlig ikke et nytt feilkjøp på ei line til tusenlappen og vil vite mest mulig. Men det er LPXe 14 #9/10 stanga som i utgangspunktet var tiltenkt speyline men har og andre alternativ skulle det bli helt feil.

Salaren
Salaren
Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#4 buddy

• Støttemedlem
  • 157 Innlegg:
  • Skype-ID:buddy
  • Favorittfiske:laks,ørret

Skrevet 16. Jan 2012 - 19:45

Hei igjen,ja var ute og testet litt med Marius og kan bekrefte hva han sier,men så kom jeg til å tenke på noe,Hva om den veritip en som jeg hadde på var for lett?i forhold til stanga.Snøret heter WF 9/10/11 Tips Head Lenght 55f og 42,1 gr .Stanga er GL 13,6f,dumt vi ikke bytta snører og stenger Marius uten at dette hjelper Salaren så mye,sorry

#5 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 16. Jan 2012 - 20:00

Gjorde det veil ikke helt klart kanskje men jeg tenkte i utgangspunktet å kjøpe meg en ren flyt og med den klumplengden som vel går under fellesbetegnelsen midspey. Så vidt jeg forstår så ligger disse bodylengdene på 16-17 meter og det tror jeg skulle passe greit i begynnelsen.

Salaren
Salaren

#6 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 16. Jan 2012 - 20:31

Dette er en side jeg av og til ser på. Hopper en over Rio-reklamen, får en litt konkret og grei info. Her får du også rede på den trippelmerkingen du undrer deg over.
http://redshedflysho...nlines.html.pdf

#7 MariusN

• Medlem
  • 913 Innlegg:

Skrevet 16. Jan 2012 - 20:34

Hvis jeg ikke husker feil så er Vector lina 42,1192915 eller 650 grains og 18,28 meter :clapping: Som sagt så kjenner ikke jeg din stang men min TCX tar normalt 36 grams klumper og funker bra med det. Trenger ikke 40 gram for at den skal funke. Så det kan kanskje hende at du bør ha en tyngre line til LPXe'en din?

Ja det er litt dumt vi bytta snøre Buddy da hadde vi hatt litt flere referansepunkter på om Windcuttern var så anderledes som den virket. For meg virket den bedre på 15 fotern din Buddy men vet ikke jeg as...

Her er linken til vector linene Salaren:

http://www.shop.snak...0&categoryId=27

#8 Black Rat

• Medlem
  • 156 Innlegg:
  • Interesser:Flyfishing and hunting!!
  • Favorittfiske:Laks og ørret

Skrevet 16. Jan 2012 - 20:45

Har en kompis som har Guideline Lpxe 14' #9/10 og han kjøpte Windcutter med utskiftbare mellomdel og spisser i 9/10/11. Han bruker bare dette settet til stanga.
Tror at settet i 8/9/10 også kan brukes, men hvis du vil ha litt tyngde så kan settet over være ok. Blir for tungt med 10/11/12 til Lpxe 14 foter.

#9 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 16. Jan 2012 - 20:47

Vis innleggMariusN, 16. Jan 2012 - 20:34, skrev:

Hvis jeg ikke husker feil så er Vector lina 42,1192915 eller 650 grains og 18,28 meter :clapping: Som sagt så kjenner ikke jeg din stang men min TCX tar normalt 36 grams klumper og funker bra med det. Trenger ikke 40 gram for at den skal funke. Så det kan kanskje hende at du bør ha en tyngre line til LPXe'en din?

Ja det er litt dumt vi bytta snøre Buddy da hadde vi hatt litt flere referansepunkter på om Windcuttern var så anderledes som den virket. For meg virket den bedre på 15 fotern din Buddy men vet ikke jeg as...

Her er linken til vector linene Salaren:

http://www.shop.snak...0&categoryId=27

Takker så meget for fyldige informative svar. Satt forresten og og kikka akkurat på den siden da svaret ditt tikka inn. Ser da at om jeg går for en 740 grains line(10/11) så er headlength oppgitt til 63 fot altså ytterligere 3 fot lengre enn de 9/10 linene dere referer til. Da taler vi altså om over 19 meter headlengde. Er ikke dette voldsomt da for en som stort sett har sin erfaring med shooting heads på 12-13 meter..?

Salaren
Salaren

#10 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 16. Jan 2012 - 20:52

Vis innleggBlack Rat, 16. Jan 2012 - 20:45, skrev:

Har en kompis som har Guideline Lpxe 14' #9/10 og han kjøpte Windcutter med utskiftbare mellomdel og spisser i 9/10/11. Han bruker bare dette settet til stanga.
Tror at settet i 8/9/10 også kan brukes, men hvis du vil ha litt tyngde så kan settet over være ok. Blir for tungt med 10/11/12 til Lpxe 14 foter.

Ja iflge Rios calculator så kan og 8/9/10 brukes. Men LPXe er stive saker og siden jeg liker vekt på shootingheads så er det vel lurest å gå for 9/10/11 som har en headweight på 42 gram. Liker nemlig lengden på headen hos Rio og innbiller meg at en headlengde på 16,5 meter er bedre å starte med enn snører om har headlengder på oppimot 20 meter. Men kanskje jeg der og tar feil..

Salaren

Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 16. Jan 2012 - 20:54

Salaren

#11 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 16. Jan 2012 - 21:05

Vis innleggsvensvik, 16. Jan 2012 - 20:31, skrev:

Dette er en side jeg av og til ser på. Hopper en over Rio-reklamen, får en litt konkret og grei info. Her får du også rede på den trippelmerkingen du undrer deg over.
http://redshedflysho...nlines.html.pdf

Tydeligvis ikke bare jeg som finner fine saker når man googler. Den var fin Svensvik, takker. Skummet bare over fort nå men ser her er mye god lesning, dette blir sengelektyre, må bare få fyr på printeren.

Salaren
Salaren

#12 Tommy...

• Medlem
  • 487 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks, sjøørret og ørret...

Skrevet 16. Jan 2012 - 21:13

Hi...

Marius sine betraktninger av Vector linene, stemmer bra med mine egne.

Ang Rio windcutter, så har jeg ikke prøvd det. Det jeg har prøvd er SA sin 16,5 meter Atlantic salmon spey og den er veldig bra, lettkastet og fin.

For ordens skyld, jeg er tilknyttet Lee på snakeriveroutfitters.com og hans liner express og vector.

Mvh Tommy

#13 MariusN

• Medlem
  • 913 Innlegg:

Skrevet 16. Jan 2012 - 21:32

Vis innleggSalaren, 16. Jan 2012 - 20:47, skrev:

Takker så meget for fyldige informative svar. Satt forresten og og kikka akkurat på den siden da svaret ditt tikka inn. Ser da at om jeg går for en 740 grains line(10/11) så er headlength oppgitt til 63 fot altså ytterligere 3 fot lengre enn de 9/10 linene dere referer til. Da taler vi altså om over 19 meter headlengde. Er ikke dette voldsomt da for en som stort sett har sin erfaring med shooting heads på 12-13 meter..?

Salaren

Det trodde jeg også og det var sykt vanskelig men nå siste turen gikk det bedre og bedre. og tror ikke den metern har så mye å si... Fokus på lengre og roligere bevegelser har hjulpet meg mye... Hvor bor du Salaren? du kunne jo testa snøret mitt hvos du bor her på østlandet..

#14 Tommy...

• Medlem
  • 487 Innlegg:

Skrevet 16. Jan 2012 - 21:41

Hi...

Jeg har Vector demo liner hvis noen ønsker å prøve.

Ta kontakt på pm.

Tommy

#15 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 16. Jan 2012 - 21:41

Vis innleggMariusN, 16. Jan 2012 - 21:32, skrev:

Det trodde jeg også og det var sykt vanskelig men nå siste turen gikk det bedre og bedre. og tror ikke den metern har så mye å si... Fokus på lengre og roligere bevegelser har hjulpet meg mye... Hvor bor du Salaren? du kunne jo testa snøret mitt hvos du bor her på østlandet..
Du har PM
Salaren

#16 Nobody

• Medlem
  • 1407 Innlegg:
  • Favorittfiske:Reke og rykkefiske etter laks

Skrevet 16. Jan 2012 - 21:49

Vis innleggTommy..., 16. Jan 2012 - 21:41, skrev:

Hi...

Jeg har Vector demo liner hvis noen ønsker å prøve.

Ta kontakt på pm.

Tommy

Har du isfrie havner også?

Vis innleggSalaren, 16. Jan 2012 - 21:05, skrev:

Tydeligvis ikke bare jeg som finner fine saker når man googler. Den var fin Svensvik, takker. Skummet bare over fort nå men ser her er mye god lesning, dette blir sengelektyre, må bare få fyr på printeren.

Salaren

Nextcast liner fungerer jo brukbart. WA 8/9 55' 42 gram, løkket på 15' for utskiftbare spisser. Ellers så kan du jo forsøke å lete opp en CND 8/9 70' og 44 gram. Løkket på 20' for utskiftbare spisser. Men for å stille spørsmålet; er LPXe ei egnet langline stang? Personlig har jeg et knippe GLX stenger, men syntes ikke disse er noe for langline.

#17 Tommy...

• Medlem
  • 487 Innlegg:

Skrevet 16. Jan 2012 - 21:55

Vis innleggNobody, 16. Jan 2012 - 21:49, skrev:

Har du isfrie havner også?

Nextcast liner fungerer jo brukbart. WA 8/9 55' 42 gram, løkket på 15' for utskiftbare spisser. Ellers så kan du jo forsøke å lete opp en CND 8/9 70' og 44 gram. Løkket på 20' for utskiftbare spisser. Men for å stille spørsmålet; er LPXe ei egnet langline stang? Personlig har jeg et knippe GLX stenger, men syntes ikke disse er noe for langline.

Hi Oscar...

I horten er det alltid isfritt :P

Ang Lpxe og litt lengre liner, så går nok det bra med Vector lina. Prøvde Marius sin Sage tcx m vector 9/10 og det gikk ihvertfall noe helt vilt bra og den har ikke utpreget "spey" aksjon.

Ellers så er Cnd og nextcast sine liner meget bra...

Tommy

#18 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 16. Jan 2012 - 21:56

Vis innleggNobody, 16. Jan 2012 - 21:49, skrev:

Kanskje ikke LPXe er ideelle men det er det jeg har og jeg har flere av dem fra 12'6, 13, 14 og 15. Men så har jeg og ei Nolimits 14'6" #10-11 som er dypere i aksjonen og kanskje den egner seg bedre, hvem vet..?
Hadde nemlig IKKE tenkt meg enda ei stang bare for speylineformålet men heller prøve å bruke det jeg har. Men hvem vet vel hvor dette kan ende :lol: .

Salaren
Salaren

#19 moby

• Medlem
  • 1904 Innlegg:

Skrevet 16. Jan 2012 - 23:21

GL LPXe 14' - 4 delt, er iflg flugfiske i norden en sprinter, kastkanon med kort slaglengd i huvudsak placerad i øverste 1/3 med stort toleransenivå for liner. 4,5 Mayflies.
Stemmer bra med mitt korte inntrykk av stanga.
"The mind is like a parachute. It doesn't work unless it's open"

Når jeg har fått det jeg skal ha, og vel så det,
og du har fått det du skal ha, og knapt nok det,
da er jeg fornøyd.

Her slutter internett

#20 MariusN

• Medlem
  • 913 Innlegg:

Skrevet 16. Jan 2012 - 23:32

Vis innleggSalaren, 16. Jan 2012 - 21:56, skrev:

Kanskje ikke LPXe er ideelle men det er det jeg har og jeg har flere av dem fra 12'6, 13, 14 og 15. Men så har jeg og ei Nolimits 14'6" #10-11 som er dypere i aksjonen og kanskje den egner seg bedre, hvem vet..?
Hadde nemlig IKKE tenkt meg enda ei stang bare for speylineformålet men heller prøve å bruke det jeg har. Men hvem vet vel hvor dette kan ende :lol: .

Salaren

No limiten er vel samme blanksen som LTS X1 og den vil nok takle lange liner godt men du må nok opp noen gram, vil tro liner på 18-20 meter 48-52 gram vil spenne denne godt...

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere