Det kan være vanskelig å bestemme seg spesielt når man av natur er "nødt" til å vite mest mulig om produktet før man går til det skritt å anskaffe. Når man i tillegg opp igjennom årene har gjort mange feilkjøp av snører og klumper så føles det godt å kunne lufte sine tanker her på forumet før man strider til verket.
Men etter å nå ha sett alle 3 speyfilmene fra Rio så er jeg nok blitt en smule frelst gitt på Rio sine prdukter.
Det må derfor bli en RIO WINDCUTTER II WWF SPEY FLY LINE som har en samlet klumpelengde på 16,5 meter. Tenkte at denne lengden kunne være gei å begynne med for en som har mest erfaring med vanlige shooting heads på 12-13 meter. Er vel ikke vits i å gape over for mye samt at lina og er tiltenkt praktisk fiske og ikke bare risping.
Web siden til Rio http://www.rioproducts.com/#/leaders har jeg ikke besøkt før nå i det siste. Egentlig en imponerende side med fine verktøy for line og klumpkonfigurering. Dessuten har siden en aktiv stang/line konfigureringsapplikasjon som er lett å bruke og svært mange av de vanlige stangprodusentene er spesifikt nevt der og de som ikke ligger der er listet opp på egne downloadbare PDF lister. Prøv dere som ikke har vært der, anbefales.
LPXe stengene ligger der og og en 14 foter er anbefalt med RIO WINDCUTTER II WWF SPEY FLY LINE 8/9/10 eller 9/10/11.
Nå leser jeg og på diverse engelske fluefiske og speyforum at LPXe stenger og brukes til speyliner i UK men forstår fra disse forumene det er en gjengs oppfatning at LPXe stenger er underklassifisert med tanke på vekter. Dette kan jeg og bekrefte da jeg helst liker å bruke 40-42 grams shooting heads på12-13 meters lengde på en slik nevnt 9/10 stang selv om GL anbefaler max 38 gram.
Så da burde man vel gå for en RIO WINDCUTTER II WWF SPEY FLY LINE 9/10/11 eller burde man kanskje heller gå for en 10/11/12..?
Alternativt har jeg og en Nolimits 14'6" #10/11 med dypere aksjon som bruker samme klumvekter som LPXe 14 som og kan prøves med en slik RIO WINDCUTTER II WWF SPEY FLY LINE om LPXe stanga ikke får "treff". Men hvilken lineklassifisering bør man velge når det gjelder RIO WINDCUTTER II WWF SPEY FLY LINE..?
Nevner til slutt at LPXe 13' og 15' og står i stallen og kan i skade av feilkjøp og brukes.
Ser forøvrig at SA Mastery Atlantic Salmon Spey #10/11 veier 48 gram(750gr) og er 16 meter lang. Rio sin WINDCUTTER II WWF SPEY FLY LINE i 10/11/12 er jo like tung og omtrent samme lengde men merket 10/11/12. Blir ikke helt klok på dette greiene her og trenger all den hjelp jeg kan få.
Salaren
Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 16. Jan 2012 - 11:05