Hopp til innhold

- - - - -

RIO WINDCUTTER II WWF SPEY FLY LINE

• Du kan ikke svare på denne tråden
32 svar i denne tråden

#21 Nobody

• Medlem
  • 1407 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Reke og rykkefiske etter laks

Skrevet 17. Jan 2012 - 00:23

Vis innleggTommy..., 16. Jan 2012 - 21:55, skrev:

Hi Oscar...

I horten er det alltid isfritt :P

Ang Lpxe og litt lengre liner, så går nok det bra med Vector lina. Prøvde Marius sin Sage tcx m vector 9/10 og det gikk ihvertfall noe helt vilt bra og den har ikke utpreget "spey" aksjon.

Ellers så er Cnd og nextcast sine liner meget bra...

Tommy

Kanskje jeg skulle lete opp en plass, nå som vinden ser ut til å ha løyet litt.
Disse Vector linene, vet du om det er planlagt noe intermediate versjon av disse?

Vis innleggSalaren, 16. Jan 2012 - 21:56, skrev:

Kanskje ikke LPXe er ideelle men det er det jeg har og jeg har flere av dem fra 12'6, 13, 14 og 15. Men så har jeg og ei Nolimits 14'6" #10-11 som er dypere i aksjonen og kanskje den egner seg bedre, hvem vet..?
Hadde nemlig IKKE tenkt meg enda ei stang bare for speylineformålet men heller prøve å bruke det jeg har. Men hvem vet vel hvor dette kan ende :lol: .

Salaren

Klart det går å kaste en lengre line med den type aksjon det klarer også mine GLX stenger, men det blir liksom ikke samme følese som det blir med ei stang med kraftigere tupp og mykere bunndel. Tenker det blir flere stenger i din garderobe også :lol:

Edit en vesentlig uteglemmelse : ikke

Dette innlegget har blitt endret av Nobody: 17. Jan 2012 - 09:08

#22 Deetuben

• Medlem
  • 325 Innlegg:

Skrevet 17. Jan 2012 - 02:09

Nå er det mulig jeg tråkker i salaten her, men jeg spør allikevel.. I fiskesituasjoner, og særlig i trange posisjoner, blir ikke disse langlinene særdeles upraktiske..? Jeg har sett noen av disse fyrene med langliner langs elva, og med hånda på hjertet så har det ikke vært særlig suksessfult...?
En akevitt skal skylles ned med øl...

#23 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 17. Jan 2012 - 05:32

Vis innleggMariusN, 16. Jan 2012 - 23:32, skrev:

No limiten er vel samme blanksen som LTS X1 og den vil nok takle lange liner godt men du må nok opp noen gram, vil tro liner på 18-20 meter 48-52 gram vil spenne denne godt...

Faktum er at min Nolimits 14'6" # 10/11 bruker samme shootingheads som min LPXe 14' " 9/10. Begge disse stengene går godt med 40-41 grams shootingheads på 13 meter. Men Nolimits stanga er roligere og dypere i aksjon og begynner nå å innbille meg at akkurat den stanga kanskje derfor kan være et vel så godt valg med en speyline istedenfor LPXe. Men på div. speyforum i UK så ser jeg at LPXe stenger brukes med speyliner. De vet vel hva de holder på med der borte og skulle man tro.
Når du sier man skulle anta at man må opp noen gram til de målene du nevner så er jo det godt mulig. Nolimits er jo tross alt klassifisert 10/11 og de orginale skreddersydde Nolimitsklumpene(13Meter,42gram) jeg har med orginal baktapering har jeg derfor holdt saksa langt unna. De passer jo akkurat den stanga veldig bra og det var vel også det som var meningen regner jeg med da Nolimits leverte sine konsepter. Men som jeg har nevt tidligere så er det heller LPXe stanga på 14 fot som jeg mener er underklassifisert. LPXe stanga kaster jo Nolimits 10/11 klumper meget bra den og selv om den er merker 9/10 og det er og derfor jeg blir såpass i tvil med tanke på valg av fremtidig speyline.
Jeg har nemlig tenkt å fiske praktisk med speylina men er ennå i tvil om en slik lang head på oppimot 20 meter virkelig vil være det rette i mitt tilfelle. Sånt sett så føler jeg ennå 16,5 meter hadde vært mere riktig men jeg har jo ennå ikke fått prøvd meg. Så når jeg sier det praktiske elementet er viktig så tenker jeg og slik at en 14 foter tross alt er lettere å fiske lange dager med sammenlignet med 14'5 for ikke å si 15 fotere ivertfall når det kommer til vanlige shooting heads.
Blir artig å prøve da snart.

Salaren

Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 17. Jan 2012 - 05:44

Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#24 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering

Skrevet 17. Jan 2012 - 06:11

Vis innleggDeetuben, 17. Jan 2012 - 02:09, skrev:

Nå er det mulig jeg tråkker i salaten her, men jeg spør allikevel.. I fiskesituasjoner, og særlig i trange posisjoner, blir ikke disse langlinene særdeles upraktiske..? Jeg har sett noen av disse fyrene med langliner langs elva, og med hånda på hjertet så har det ikke vært særlig suksessfult...?

Da har du lagt merke til det samme som meg. Lange speyliner kastes i flge. Rio's flotte speyfilmer mere med det de kaller V-Loop godt bakom der man står og ikke med D-Loop som i Scandistil. Elvene og plassene jeg fisker mest har sjelden optimale forhold med tanke på kasting og sånt sett fungerer det jo kanskje best med shootingheads og Skagitklumer under praktisk skarpt fiske. Jeg opplever i dag sjelden å IKKE få flua ut der jeg ønsker med de metoder, utstyr og teknikk som jeg foreløpig besitter.
Hovedgrunnen til at jeg nå vurderer en Speyline eller skal man heller si en midspeyline er vel heller at man da får muligheten til å utvikle seg videre med tanke på kasteteknikk. Man lærer jo så lenge man lever sies det. å stå langsetter strender i åpent landskap bare for å kaste i timesvis er ikke min greie men for all del, det kan jo fort bli en godartet sykdom det og :clapping: .

Salaren
Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#25 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 17. Jan 2012 - 08:19

Har vel sverget høytidelig til meg selv at fisket i denne runden stopper ved speyliner og slike fluegreier som flyter og mangefarget fisk på 0,085 kg går etter.
En langline eller lang klump er det svært mange - inkl. meg - som praktisk talt aldri får brukt til fiske. Men selve kastingen er uansett fin.
Likevel håper jeg at Salaren ser de uendelige kjøpsmulighetene som ligger i slik tenkning. Her er det rom for det ene frydefulle stang og/eller linekjøpet etter det andre!

#26 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 17. Jan 2012 - 08:47

Vis innleggsvensvik, 17. Jan 2012 - 08:19, skrev:

Har vel sverget høytidelig til meg selv at fisket i denne runden stopper ved speyliner og slike fluegreier som flyter og mangefarget fisk på 0,085 kg går etter.
En langline eller lang klump er det svært mange - inkl. meg - som praktisk talt aldri får brukt til fiske. Men selve kastingen er uansett fin.
Likevel håper jeg at Salaren ser de uendelige kjøpsmulighetene som ligger i slik tenkning. Her er det rom for det ene frydefulle stang og/eller linekjøpet etter det andre!

Takker for tilliten du
Nei, jeg skal kun ha meg en(1) stk line og så er målet å heller "tilpasse" en stang jeg allerede har til akkurat den lina når valget engang i nærmeste fremtid blir tatt. Den artikkelen du linket til var egentlig en fin og matnyttig oppsumering og inneholdt saker som jeg faktisk har funnet ut "the hard way" selv. Hadde nok spart meg for mange bomkjøp av liner og shooting heads hadde jeg lest og fult forstått dette for 4-5 år siden. Men det er slik det er i livet. Man lærer best av de feil man selv begår og sånt sett er bomkjøp av flueliner relativt uvesentlig når man ser på hva folk i samfunnet ellers klarer å feile på. Lenge leve galskapen og gøy og interesant er det uansett. Snørekofferten har ennå litt plass :biggrin:

Salaren
Salaren

#27 Nobody

• Medlem
  • 1407 Innlegg:

Skrevet 17. Jan 2012 - 09:17

Vis innleggSalaren, 17. Jan 2012 - 05:32, skrev:

Faktum er at min Nolimits 14'6" # 10/11 bruker samme shootingheads som min LPXe 14' " 9/10. Begge disse stengene går godt med 40-41 grams shootingheads på 13 meter. Men Nolimits stanga er roligere og dypere i aksjon og begynner nå å innbille meg at akkurat den stanga kanskje derfor kan være et vel så godt valg med en speyline istedenfor LPXe. Men på div. speyforum i UK så ser jeg at LPXe stenger brukes med speyliner. De vet vel hva de holder på med der borte og skulle man tro.
Når du sier man skulle anta at man må opp noen gram til de målene du nevner så er jo det godt mulig. Nolimits er jo tross alt klassifisert 10/11 og de orginale skreddersydde Nolimitsklumpene(13Meter,42gram) jeg har med orginal baktapering har jeg derfor holdt saksa langt unna. De passer jo akkurat den stanga veldig bra og det var vel også det som var meningen regner jeg med da Nolimits leverte sine konsepter. Men som jeg har nevt tidligere så er det heller LPXe stanga på 14 fot som jeg mener er underklassifisert. LPXe stanga kaster jo Nolimits 10/11 klumper meget bra den og selv om den er merker 9/10 og det er og derfor jeg blir såpass i tvil med tanke på valg av fremtidig speyline.
Jeg har nemlig tenkt å fiske praktisk med speylina men er ennå i tvil om en slik lang head på oppimot 20 meter virkelig vil være det rette i mitt tilfelle. Sånt sett så føler jeg ennå 16,5 meter hadde vært mere riktig men jeg har jo ennå ikke fått prøvd meg. Så når jeg sier det praktiske elementet er viktig så tenker jeg og slik at en 14 foter tross alt er lettere å fiske lange dager med sammenlignet med 14'5 for ikke å si 15 fotere ivertfall når det kommer til vanlige shooting heads.
Blir artig å prøve da snart.

Salaren

Ta nå ikke på vei for at jeg stilte spørsmål om LPXe stanga di var det rette valg til ditt linespørsmål. Selvfølgelig finnes der mange som benytter akkurat disse stengene, og er sikkert utmerkede fluekastere. Tror ikke det er noe problem å kaste 70 gram line med ei 9/10 stang, men kaster stanga dette godt?

#28 Nobody

• Medlem
  • 1407 Innlegg:

Skrevet 17. Jan 2012 - 09:18

Dere har rett i at det er ofte man ikke kan få benyttet ei langline til praktisk fiske, men umulig er det vel slettes ikke. Mange elvestrekker passet og passer utmerket for OH kast med flue, så hvorfor skal man ikke kunne fiske disse med langline og spey cast? Faktisk er det slik at mange foretrekker å plaske i vei med mellomlegg og vannkast der man med fordel kunne kastet langt mer effektivt og mindre forstyrrende med OH kast. Annet er jo også at man kaster lengre med en lang vektdel sammenlignet med kort. Personlig syntes jeg også en lengre vektdel fisker bedre enn kort. Står jeg i skogen/krattet eller mye overheng av vegetasjon, velger også jeg snøre og stang som passer best til dette. Egentlig så er det vel forholdene som får være avgjørende for hvilket redskap man velger, selv om det tilsynelatende kan virke som om det er langliner som gjelder. Merkelig nok finnes det også elvepartier som avfiskes bedre med lange stenger. Man kan jo like godt si det som det er; korte stenger, lange stenger, korte klumper, lange liner, flytende, synkende, store fluer, små fluer, vade dypt, ikke vade, osv osv. Er det ikke mer både og med dette sportsfisket?

#29 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 17. Jan 2012 - 09:25

Vis innleggNobody, 17. Jan 2012 - 09:17, skrev:

Ta nå ikke på vei for at jeg stilte spørsmål om LPXe stanga di var det rette valg til ditt linespørsmål. Selvfølgelig finnes der mange som benytter akkurat disse stengene, og er sikkert utmerkede fluekastere. Tror ikke det er noe problem å kaste 70 gram line med ei 9/10 stang, men kaster stanga dette godt?

Tar da ikke på vei da. All kritikk er god kritikk så lenge kritikken er underbygd og konstruktiv. Det er jo selve grunnlaget for at verden tross alt går fremmover. Nei for all del, bare spytt ut dere.

Salaren
Salaren

#30 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:

Skrevet 17. Jan 2012 - 11:38

Vis innleggTommy..., 16. Jan 2012 - 21:55, skrev:

Ang Lpxe og litt lengre liner, så går nok det bra med Vector lina. Prøvde Marius sin Sage tcx m vector 9/10 og det gikk ihvertfall noe helt vilt bra og den har ikke utpreget "spey" aksjon.

Ellers så er Cnd og nextcast sine liner meget bra...

Tommy

Når du skriver det med såkaldt utpreget spey aksjon, hva legger du egentlig i det..? Kan sikkert lese meg opp på det og men siden du nevner dette her så kunne det vært intresant å hørt hvordan du eller andre forklarer dette.
Har jo lagt merke til at noen stangprodusenter har egne stangserier for Speyliner, men alikevel andres erfaring her er vel så greit å lese synes jeg.

Men for guds skyld ikke tirr meg nå til å vurdere anskaffelse av enda en ny stang, det var ikke det som var meningen med "speylineprosjektet" mitt :lol:

Salaren
Salaren

#31 MariusN

• Medlem
  • 913 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks/SØ

Skrevet 17. Jan 2012 - 15:47

Med typiske spey stenger tenker man vel ofte på dypere stenger ref lengre og roligere bevegelser... Testa scott'en til Tommy som "jobba" mer ned i korken og gjorde kastingen mer behagelig. Man får mye mer "feel" hvis man kan kalle det det...

Proffene kan sikkert utdype mer:)

#32 Tommy...

• Medlem
  • 487 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks, sjøørret og ørret...

Skrevet 17. Jan 2012 - 20:30

Hei.

Jeg foretrekker dypere stenger når jeg kaster med lengre liner, med lengre liner mener jeg fra 17-26m (vektdeler). Kjennetegn på gode spey stenger er at toppen er litt kraftigere og at stengene jobber dypere enn skandinaviske stenger. Jeg snakker ikke om tunge slaskeraier, men om jevne dype stenger som har som oftest medium fast "recovery".

For å kaste "midbellies" trenger man ikke en stang som har denne typiske aksjonen, MEN jeg foretrekker det. Jeg foretrekker at alle stengene mine har denne aksjonen. Grunnen til det er at jeg liker å få med meg "hele stanga" når jeg kaster. Har sikkert med hva en foretrekker, men hvis man tenker at jeg har en pil og bue, er min erfaring at "bua" er lett å spenne og i tilegg når "bua" spennes helt opp, kan du kaste veldig langt. Trenger ikke å kaste langt for å få fisk, men av og til står fisken langt unna.

En annen viktig ting er at denne aksjonen "løfter" synkeliner enklere opp av vannet, men her har teknikk mye å si også.

Jeg har vært heldig¨å ha utrolig dyktige kamerater og venner, som har hjulpet meg med tips på stenger og liner de siste årene. Det har gjort at interessen for fluefiske/fluekasting tok helt av noen år tilbake. Tror kanskje kompisen min Geir Hansen er den som har hatt størst innflytelse på valgene jeg har tatt på utstyrs fronten de siste årene. En utrolig dyktig og kunnskapsrik fyr som jeg lytter til og som jeg ser på som min sparring partner og meget gode venn... Er ikke sikker på om jeg hadde gått med den type aksjon og liner jeg gjør i dag uten tips fra ham.

Har lært meg å nyte hvert kast og hver fisketur...

Cast long and prosper
Tommy

#33 Tommy...

• Medlem
  • 487 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks, sjøørret og ørret...

Skrevet 17. Jan 2012 - 21:22

Vis innleggDeetuben, 17. Jan 2012 - 02:09, skrev:

Hei Deetuben...

Du tråkker ikke i salaten... Tror nok at det er lettere å fiske effektivt med klump i trange situasjoner, bruker klumper generelt til mitt fiske.

Langline bruker jeg når vannet er middels til lavt og vanntempraturen er høy nok til at laksen stiger etter flua og kastene kan utføres uten å måtte lirke stanga mellom greiner og annet buskas. Jeg har stor tro på flytende line med lang fortom fisket tvers av strømmen når tempraturen i elva begynner å bli høy. Rekkevidden er formidabel og hvis kasting utføres riktig kan du nesten fiske "lydløst". I tillegg synes jeg det sykt gøy å fiske med langline. Sammen med en dyp jevn stang nyter jeg hvert kast og føler at det er eksta stas når fisken tar på "klassiskt hvis"... Om det er det mest effektive bestanding stemmer nok ikke, men for meg helt klart det morsomste...

Tommy

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere