Hopp til innhold

- - - - -

Korkers vadesko

• Du kan ikke svare på denne tråden
12 svar i denne tråden

#1 Black Rat

• Medlem
  • 156 Innlegg:
  • Interesser:Flyfishing and hunting!!
  • Favorittfiske:Laks og ørret

Skrevet 20. Jan 2012 - 18:50

Før sesongen må jeg skaffe meg nye vadesko, da mine SIMMS har løsnet flere steder i limingen. Da har jeg lagt mine øyne på Korkers med utskiftbare såler.
Da er spørsmålet - Hvilke såler må jeg ha? Og i hvilke størrelse? Jeg bruker 44-45 i sko, men har tenkt å bestille dem på nettet og der er det amerikansk mål som gjelder. Er 11 eller 12 ok? Mine SIMMS har str 12, og kanskje er den litt stor.

#2 vindi

• Medlem
  • 46 Innlegg:
  • Favorittfiske:tørrflue etter ørret

Skrevet 20. Jan 2012 - 21:52

jeg bruker 42-43 til vanlig, og kjøpte strl 12 i Korkers Guide (generasjon 2). De er VELDIG små på størelsene. De "nye" korkers skoene (generasjon 3) f.eks "Chrome" skal ha en "truefit" slik at du vil kunne bruke samme strl i de skoene som du bruker tilvanlig.

hvis du skal kjøpe en 2.gen sko f.eks guide, trenger du nok minst 2 strl over det du bruker til vanlig. str 11 vil være alt for lite

#3 Black Rat

• Medlem
  • 156 Innlegg:

Skrevet 20. Jan 2012 - 23:18

Har tenkt å kjøpe en av de nye skoene (3 gen), så str 12 blir vel ok da? Hva med såler?

#4 Anne

Ansvarlig redaktør | Fluefiske.net

• Fluefiske.net
  • 8279 Innlegg:
  • Skype-ID:fruluckyfly
  • Kjønn:Kvinne
  • Interesser:Fluefiske og fluebinding.
    Foto og lokalhistorie.
  • Favorittfiske:LAKS, sjøørret i elv og ørret

Skrevet 21. Jan 2012 - 06:07

Jeg har Korkers, Chrome, og fulgte der samme størrelse som ellers på vadesko. "True Fit" ble for liten, så opplever ingen forskjell i størrelse ut fra andre vadesko på markedet og de forrige Korkers jeg hadde.
Men dette er vanskelig, koster dyrt å returnere feil størrelse.
Såler kjøper du jo bare med.
Anne J. Backsæther – Fluefiske.net
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly

Facebook: Facebook.com/fluefiskenet
Twitter: @fluefiskenet

'Alle dessa dagarna som kom och gick, inte visste jag at det var livet'
Stig Johansson, svensk poet

Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg

Laksens Gang

#5 Black Rat

• Medlem
  • 156 Innlegg:

Skrevet 21. Jan 2012 - 13:45

Det hadde vært utrolig kjedelig om ikke skoene passet ja. Derfor prøver jeg den samme strørrelsen som min SIMMS, dvs 12. Da jeg bruker 44/45 til vanlig tror jeg det vil passe.
Vet ikke hvilke type jeg velger, men det står mellom Chrome og Metalhead. Metalhead er litt billigere.

#6 Anne

Ansvarlig redaktør | Fluefiske.net

• Fluefiske.net
  • 8279 Innlegg:
  • Skype-ID:fruluckyfly
  • Kjønn:Kvinne
  • Interesser:Fluefiske og fluebinding.
    Foto og lokalhistorie.
  • Favorittfiske:LAKS, sjøørret i elv og ørret

Skrevet 21. Jan 2012 - 14:16

Og Chrome er mer "masse", dvs virker stødigere.
Lykke til med hva du velger. Du kjøper kjempesko.
Anne J. Backsæther – Fluefiske.net
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly

Facebook: Facebook.com/fluefiskenet
Twitter: @fluefiskenet

'Alle dessa dagarna som kom och gick, inte visste jag at det var livet'
Stig Johansson, svensk poet

Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg

Laksens Gang

#7 abbor

• Medlem
  • 38 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Ørret

Skrevet 23. Jan 2012 - 20:39

Jeg bestilte meg et par Guide rett for denne tråden dukket opp, så nå har jeg et par vadesko som jeg ikke en gang får foten halveis nedi :lol: Bruker 45 i vanlige sko og kjøpte derfor 12 som er det nummeret jeg også har i den første Korkers modellen.

#8 talon

• Medlem
  • 848 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter laks, fluebinding (laksefluer), annet fluefiske, naturforvaltning, jakt, foto, natur, ski, fotball.
  • Favorittfiske:LAKS

Skrevet 23. Jan 2012 - 20:52

Merkelige saker:
Jeg kjøpte meg et par Guide US str 9 - samme størrelse som jeg har i alle mine SIMMS-vadesko. Skoen ser litt liten ut - så jeg ble litt skeptisk og måtte teste - dro på med et par tynne sokker, et par ullester og vadebuksa - og på med skoen - hvorpå den sitter perfekt :)
Så om jeg har vært heldig eller hva med min skostørrelse - den passer iallefall perfekt og synes den generelt virker som en god sko. Meget god på foten.

Det eneste negative jeg oppdaga var at vadebuksa var blitt trang i livet etter å ha hengt i skapet - så nå skal buksa få være i stua i håp om igjen å passe bedre ;)
Work is for people who don`t know how to fish!

#9 Kingfisher

• Støttemedlem
  • 116 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 23. Jan 2012 - 22:09

Vis innleggtalon, 23. Jan 2012 - 20:52, skrev:

Det eneste negative jeg oppdaga var at vadebuksa var blitt trang i livet etter å ha hengt i skapet - så nå skal buksa få være i stua i håp om igjen å passe bedre ;)
:clapping:

Ellers når det gjelder Korkers Chrome ( :wub: ) og skostørrelse bruker jeg disse i størrelse 13 (med plass til mellomtykk sokk) - og i vanlige sko benytter jeg str. 44.
The size & profile, presentation and the speed at which the salmon fly is fished seems to be everything, while the patterns matters least of all...

#10 Kingfisher

• Støttemedlem
  • 116 Innlegg:

Skrevet 24. Jan 2012 - 09:56

Vis innleggBlack Rat, 21. Jan 2012 - 13:45, skrev:

Det hadde vært utrolig kjedelig om ikke skoene passet ja. Derfor prøver jeg den samme strørrelsen som min SIMMS, dvs 12. Da jeg bruker 44/45 til vanlig tror jeg det vil passe.
Vet ikke hvilke type jeg velger, men det står mellom Chrome og Metalhead. Metalhead er litt billigere.

Som nevnt over vil jeg anbefale deg Korkers Chrome i str. 13 siden du bruker 44/45 til vanlig.
Når det gjelder utskiftbare såler foreligger det som kjent et meget bra utvalg - http://www.korkers.c...ccessories.html
Personlig benytter jeg følgende såler: Filt og evt. Filt med studs, Rubber og gjerne også Svelte.
Svelte-sålen skal kombinere egenskapene til filt og gummi. Den er meget god i elva, men vær obs på at den ikke har på lang nær gummisålenes sliteegenskaper så bytt såler om du skal gå lengre turer. Såleskifte på Korkers Chrome er forøvig meget enkelt og gjøres på 1-2-3.
Lykke til !
The size & profile, presentation and the speed at which the salmon fly is fished seems to be everything, while the patterns matters least of all...

#11 Black Rat

• Medlem
  • 156 Innlegg:

Skrevet 25. Jan 2012 - 21:41

Ser at Korkers er litt mindre enn Simms i samme størrelse, og da tar jeg ingen sjanser - str. 13 blir lagt i bestillingen. Har vært inne på hjemmesiden til Korkers og har bestemt meg hva jeg skal ha, det blir Chrome med noen såler attåt :wink:. Bruker ikke filt så det blir "rubber", med og uten studs.

#12 lavannshaien

• Medlem
  • 136 Innlegg:
  • Interesser:Laks & SØ-Fiske
    Havfiske
    Fluebinding
    Jakt
    Seiling
  • Favorittfiske:Anadromt ;-)

Skrevet 15. May 2012 - 00:19

Redside eller Streamborn

Vis innleggBlack Rat, 25. Jan 2012 - 21:41, skrev:

Ser at Korkers er litt mindre enn Simms i samme størrelse, og da tar jeg ingen sjanser - str. 13 blir lagt i bestillingen. Har vært inne på hjemmesiden til Korkers og har bestemt meg hva jeg skal ha, det blir Chrome med noen såler attåt :wink:. Bruker ikke filt så det blir "rubber", med og uten studs.

åssen ble resultatet Passa de. Jeg er i vanlige pensko i området 43/44 og bruker 45 i vadesko og lurer fælt på hvilken størrelse jeg skal gå for 12 ellr 13?

#13 Kingfisher

• Støttemedlem
  • 116 Innlegg:

Skrevet 15. May 2012 - 06:01

Vis innlegglavannshaien, 15. May 2012 - 00:19, skrev:

Jeg er i vanlige pensko i området 43/44 og bruker 45 i vadesko og lurer fælt på hvilken størrelse jeg skal gå for 12 ellr 13?

Jeg benytter samme skostørrelse som deg og har valgt Korkers Chrome i størrelse 13. Jeg benytter en mellomtykk sokk og i tillegg vadesokk. Dette passer utmerket - men med Korkers Chrome på føttene blir riktignok det meste utmerket :msn-wink:

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere