Ja du mener tydelig å ha ”på føttene” for din påstand om underrapportering og lovbrudd. Om du så ikke går videre med dine opplysninger og overleverer disse til rette etater, forblir de vel bare påstander?
Hva som er tilfellet for mange rettighetshavere i Orkla er at de ikke får leid ut sine vald til prisforlangende. Også kan nevnes at hva man tidligere kalte ”faste fiskere” uteblir pga kvotereglene, og da spesielt kvoten på 1 laks/ døgn. 4 mellom/storlaks pr sesong tror jeg er akseptert blant de fleste. Sjelden har jeg sett en slik folketom elv som Orkla fortoner seg å ha blitt de seinere år. Visst er jeg fullstendig klar over at man må betale for å være alene. –jeg gjør ofte det. Det som imidlertid er mer urovekkende er når campingplasser står ¾ tomme midt i fiskesesongen, ledig fiske oppover hele elvedalen, ledig husrom, og at dagligvarebutikker og bensinstasjoner i dalen legger ned pga omsetningssvikt. All kursvirksomhet og såkalte ”lakseguider” ser ut til å ha tørket betydelig ut.
For det øvrige liv i dalen nytter det lite å rope på flere eksklusive laksevald med høy standard innkvartering og full pensjon + bar for gjestene. Kanskje jeg skal bare være glad til at dette fiske atter en gang mister sin sosiale profil, og at det blir forbeholdt de få som er villige til å betale litt mer.
Jeg har ingen andre tall enn hva som er fangsttall for elva, så om din kunnskap er så stor bør du heller starte en egen tråd om dette.
Ja jeg er fullstendig klar over at ca 70% av laks mellom 6 og 9 kg er hu fisk, likeledes at 70-90% av smålaks under 3kg er hann fisk. Her finnes det også forklaringer på dette, men vi får ta dette i en annen tråd.
At det er et langt større fiskertrykk lengre nede i elva er jo helt legitimt. Folk ønsker å fiske blank laks, ikke brun glatt fisk. For egen del reiser jeg ikke 700km for å fiske ”svartlaks”, det kan jeg gjøre hjemme.
Klart man kan regulere etter GBM, hvert år evaluerer man fangsten i midtsesong. GBM baseres jo på grunnlag av 3 av 5 eller 5 av 10 siste års fangst, og ikke ved fysisk telling av den enkelte fisk i inneværende sesong. Dessuten er det telleverk i Orkla på Bjørset, så man har jo en viss kontroll på hva som er av laks på oversiden av dammen. Dette under forutsetning at rapporteringen til sportsfiskerne er korrekt. –vi lar denne ballen ligge.
Du får lese igjen, jeg har aldri ønsket disse anlegg på land. ”Grønn ungdom” og personer som ikke kjenner denne næringens omfang og størrelse forfekter slike lite gjennomtenkte forslag. At jeg skriver at disse skal være på havet menes i sjøen. Har også en helt klar forståelse av hvorfor.
Ser det lite formålstjenlig å måtte forklare, og forsvare betydningen av hver enkelt av mine synspunkter for deg. La oss heller avslutte denne meningsløse polemikken og holde oss til temaet.
Jeg er nå av den oppfatning at her går det rett og slett ikke an å bare ta ballen uten å sparke Heggem litt på leggen, og muligens ei lita lårhøne.
Dette innlegget har blitt endret av Nobody: 30. Jan 2012 - 23:41