Hopp til innhold

- - - - -

Å miste laks

13 svar i denne tråden

#1 Petrovic

• Medlem
  • 94 Innlegg:
  • Skype-ID:Nesa Petrovic
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:ørret

Skrevet 28. Jan 2012 - 21:08

Ved å lese om laksefiske, ser jeg at mange sier at de har mistet mange fisk. Hvorfor det?
Hva er vanlig grun at man mister en laks?
Spører om dette fordi det kan være det verste marerit for meg.

#2 MariusN

• Medlem
  • 913 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks/SØ

Skrevet 28. Jan 2012 - 21:37

Jeg mister som oftest fisk på grunn av egen dumhet som feks: for tidelig tilslag eller for hard kjøring av fisken (dette gjør jeg riktignok bevist, hard kjøring altså). Men noen fisker sitter rett og slett dårlig.

2012 var en sesong der jeg mista langt flere fisker enn jeg fikk på land men synes det er taket og de første utrasene som er det morsomste men seff er det kjipt å miste fin fisk.

Dette innlegget har blitt endret av MariusN: 28. Jan 2012 - 21:38

#3 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 28. Jan 2012 - 23:56

Endel tapt fisk skyldes nok tilfeldigheter samt rett og slett uflaks. Det som er iøynefallende er at når man til stadighet over en tidsperiode mister fisk etter fisk uten å få noen til land er at man blir litt stresset av situasjonen. Ivertfall når man vet man blir iaktatt av andre, da blir det selvpålagte "stresset eller prestasjonshysteriet" mye større og synlig på en måte. Jeg merker meg ivertfall at fisk mistes i mindre grad når man har roen og fisker i fred med seg selv. Tror nok at roen i fisket er en viktig del av å lyktes i å få fangst på land. Selv prøver jeg alltid å unngå steder hvor det er opphetet stemning blant fiskere med tanke på fangstprestasjoner. Kvaliteten over fisket ligger i gleden over å oppleve elvenaturen på en harmonisk måte og da blir ofte fangsten i seg selv opplevelsen i selve fisket + bonusen, det som måtte ta flua.
Stresser man får man sjelden fisk, man bør ha roen. Dagens samfunn og tidsbegrensning gjør at mange fisker mot klokka. Det kan overt tid gi resultater men langifra samme kvaliteten som fiske uten klokke på armen. Så har man roen i selve fisket så har man og roen til å se flua gjøre seg godt ferdig med sveipet før man trekker, og da mener ivertfall jeg at ting går så mye bedre og med bedre kroking som resultat.

Salaren

Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 29. Jan 2012 - 00:04

Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#4 Petrovic

• Medlem
  • 94 Innlegg:

Skrevet 29. Jan 2012 - 19:17

Takker for gode tips. Hvis jeg skal en gang kroke laks... da må jeg huske å puste... :)

Dette innlegget har blitt endret av Petrovic: 29. Jan 2012 - 19:17

#5 Hr Lucky Fly

Annonseansvarlig | Fluefiske.net

• Moderator
  • 716 Innlegg:
  • Skype-ID:boyeback
  • Interesser:Fluefiske etter laks og ørret.
    Harejakt med dunker!
  • Favorittfiske:LAKS, sjøørret og ørret

Skrevet 29. Jan 2012 - 19:56

Vis innleggPetrovic, 29. Jan 2012 - 19:17, skrev:

Takker for gode tips. Hvis jeg skal en gang kroke laks... da må jeg huske å puste... :)

Ta det med ro:), ALLE mister laks, en gammel kar i Surnadal fortalte meg i min spede ungdom at får du opp 50% av den laksen du får på så skal du være fornøyd. jeg tenkte at dette går ikke an, da jeg samme år fikk opp alle jeg fikk på(3 stk:)), året etter så fikk gubben rett.
Mange årsaker til at en taper laks, noen ganger sitter den rett å slett ikke godt nok, det kan være elvebefatning med steiner, greiner, gress, vannføring etc som lager trøbbel. Noen fiskere blir stresset og gjør det de kan får å miste fisk, og det lykkes de med! panikken tar dem, og de holder igjen det de kan, skrur til bremsen det de kan, kjører laksen på stram line med laksen rett nedstrøms osv.
Behold fatningen, laksen er ikke intelligent, den vil bare bli kvitt det som stikker i munnen og det bruker den til sin fordel. Vanskelig å komme med generelle råd, da elvene vi fisker i er av forskjellig karakter, men laksen oppfører seg relativt likt.
Lær deg elven å kjenne, lytt til lokale eller kamarater som har erfaring med det stykket du fisker på. Ha alltid en plan (og planB) på muligheter for å følge etter hvis laksen går på elva. Ha aldri for hard brems på snella, ikke hardere enn at du ikke for overløp, da har du mye mer kontroll. Går laksen på elva(stor fisk), la den få fritt leide, den stopper som regel i neste høl eller i strømmen. Det eneste du oppnår med igjenskrudd brems er avslitt fortom eller at holdet ryker.
Jo mer erfaring en får jo mer kan en nok redusere noen tap, men det er ikke krise om man mister laks, en del av gamet. You win some and you loose some:).
Boye
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Den tid en mann fisker, blir lagt til hans liv.
Egyptiske ordtak

#6 Petrovic

• Medlem
  • 94 Innlegg:

Skrevet 30. Jan 2012 - 11:10

Jeg er ganske selvkritisk person. Hvis jeg skal miste en, la det være på grun av dårlig krokking. Men hvis det er min feil, da sover jeg ikke, husker det lenge, og ... hva andre... banner som f.... :biggrin:

Takker for svar :)

#7 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 30. Jan 2012 - 12:23

Vis innleggPetrovic, 30. Jan 2012 - 11:10, skrev:

Jeg er ganske selvkritisk person. Hvis jeg skal miste en, la det være på grun av dårlig krokking. Men hvis det er min feil, da sover jeg ikke, husker det lenge, og ... hva andre... banner som f.... :biggrin:

Takker for svar :)

Prøv å ha et mest mulig avslappet forhold til hele greia du så skal du se det blir fangst på land. Men for all del, man mister da sannelig av og til fisk og det er jo gjerne de store som går.
Egentlig litt komplisert tema i disse C&R tider det du nevnter der forresten. Man vil jo gjerne kroke fisken så man får den i land. Men nå er vel og de fleste hjertens enig iflge tidligere debatter at fisken ikke skal sitte for godt heller. Et godt solid og dypt tak betyr ganske ofte at fisken kan ha dødelige skader og da egner jo ikke fisken seg for gjenutsetting.

Man møter seg selv i døra liksom.

Salaren

Dette innlegget har blitt endret av Salaren: 30. Jan 2012 - 12:24

Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#8 Obbs

• Medlem
  • 491 Innlegg:
  • Skype-ID:obbs
  • Favorittfiske:Laks, sjøørret

Skrevet 30. Jan 2012 - 18:57

Den fisken man mister, er den fisken man husker best ( spes hvis det er en svær J.... )

Dette innlegget har blitt endret av Obbs: 30. Jan 2012 - 18:57

I feel that two handed rods are best choosen "from the heart", and lines are best choosen to give that rod "soul".

Meiz.

#9 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 30. Jan 2012 - 19:03

Vis innleggObbs, 30. Jan 2012 - 18:57, skrev:

Den fisken man mister, er den fisken man husker best ( spes hvis det er en svær J.... )
Den store som en mister, er vel den eneste som bare blir større og større og som har et evig liv. De en ikke mistet, er glemt.

#10 Nobody

• Medlem
  • 1407 Innlegg:
  • Favorittfiske:Reke og rykkefiske etter laks

Skrevet 30. Jan 2012 - 20:15

Kan man egentlig miste noe man ikke har hatt? -ja den største jeg hitil har hatt på, fikk jeg ikke opp :cry:

#11 MariusN

• Medlem
  • 913 Innlegg:

Skrevet 30. Jan 2012 - 20:31

Vis innleggNobody, 30. Jan 2012 - 20:15, skrev:

Kan man egentlig miste noe man ikke har hatt? -ja den største jeg hitil har hatt på, fikk jeg ikke opp :cry:

Kan miste noe du har på :clapping:

#12 Nobody

• Medlem
  • 1407 Innlegg:
  • Favorittfiske:Reke og rykkefiske etter laks

Skrevet 30. Jan 2012 - 20:50

Vis innleggMariusN, 30. Jan 2012 - 20:31, skrev:

Kan miste noe du har på :clapping:

Snarere at den ombestemte seg, eller at den hadde helt andre planer :blink:

#13 MariusN

• Medlem
  • 913 Innlegg:

Skrevet 30. Jan 2012 - 20:53

Hehe, er vel noe som heter 3 min regelen akkurat som 3 jukk regelen:) Alt under det er napp!

#14 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 31. Jan 2012 - 07:12

"Evig eies kun det tapte."

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere