Hopp til innhold

- - - - -

Driva på topp i MR i 2011 - hvordan mulig?

5 svar i denne tråden

#1 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Kjønn:Mann
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 30. Jan 2012 - 12:33

Da Anne Administrator misliker forslag til egnede treningsklær under kasteøvinger, begir jeg meg heller til statistikken for laksefangst i 2011.
For Drivavassdraget i Møre og Romsdal ser en at det er halt på land godt over 5 tonn laks siste sommer. Surna og ørstaelva havner bra mye bakom dette tallet.
Ser en på den andre store elva i fylket med gyro, altså Rauma, havner en rundt registrerte 8-900 kg. Et tall som umiddelbart virker høyt, men greit nok.
Hvordan i all verden kan en gyroinfisert elv som Driva produsere så mye laks, det er da nesten et slags moderne normalår?

#2 Vegard PS

• Medlem
  • 207 Innlegg:
  • Skype-ID:vegardps
  • Interesser:Fisking, fluebinding og musikk.
  • Favorittfiske:Fisk med fettfinne.

Skrevet 30. Jan 2012 - 13:14

Hvor mye av de 5 tonnene er oppdrettsfisk og feilvandring? Og hvorfor skal Driva, med sin størrelse og sine forutsetninger med gytegrus og næring av det bedre slaget produsere så mye mindre laks enn Gaula og Orkla? Rauma er en ganske annen type elv enn Driva og kan vel vanskelig sammenliknes. Ei frisk og sunt forvaltet Driva burde ha fangsttall på nærmere 30 tonn i året!
Tight Lines!

#3 Anne

Ansvarlig redaktør | Fluefiske.net

• Fluefiske.net
  • 8279 Innlegg:
  • Skype-ID:fruluckyfly
  • Kjønn:Kvinne
  • Interesser:Fluefiske og fluebinding.
    Foto og lokalhistorie.
  • Favorittfiske:LAKS, sjøørret i elv og ørret

Skrevet 30. Jan 2012 - 21:16

Vis innleggsvensvik, 30. Jan 2012 - 12:33, skrev:

Da Anne Administrator misliker forslag til egnede treningsklær under kasteøvinger...
:huh: Hææææ?

:) Nok å kalle meg Anne, det er ikke 1) så mange jenter, 2) Ingen flere Anne'er som er på sida.
Anne J. Backsæther – Fluefiske.net
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly

Facebook: Facebook.com/fluefiskenet
Twitter: @fluefiskenet

'Alle dessa dagarna som kom och gick, inte visste jag at det var livet'
Stig Johansson, svensk poet

Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg

Laksens Gang

#4 j.cash

• Medlem
  • 329 Innlegg:
  • Interesser:fiske,jakt,telemark,fotball,gode filmer.. i den rekkefølgen
  • Favorittfiske:LAKS OG SJØØRRET!! og litt brunørret

Skrevet 22. Feb 2012 - 11:20

Marine Harvest har gjort det mulig........... :mad2:
fishing is like a box of chocolate...you never know what you gonna get.

http://helgeturer.blogg.no/

#5 hansbt

• Medlem
  • 10 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 23. Feb 2012 - 23:11

Hei.

For noen år siden ble det satt ut en del yngel ovenfor den gyrosmittede delen av elva som et forsøk. Meget mulig at det er denne fisken som kommer tilbake. Tror ikke en skal forvente slike fangster i fremtiden. Vel, til en får vassdraget gyrofritt igjen ihvertfall. Er vel ikke så lenge til en setter igang med å sette opp fiskesperren tenker jeg.

Mvh
Hans Bjarne Tennøy

#6 Freddem

• Medlem
  • 5 Innlegg:
  • Favorittfiske:laks, sjøørret

Skrevet 14. May 2012 - 16:39

Driva har produsert alt mere laks de siste 10 åren. Jeg har ikke noen tall men jeg tror ikke det er en høy andel oppdrettsfisk, i hvertfald ikke utfra egne og kameraters fangster. Det kan virke som at noen av laksestammene i elven har klart å takle gyroen bedre enn andre. En kan lure på hvorfor når det sies at praktisk talt alle smolt dør av gyro. Under 90-tallet var det svært lite laks som gikk på elva. Nå er det på nytt mulig å bedrive ordinært fiske etter laks på dagtid. Det er meget positivt at laksestammen begynner å ta seg opp. Dessverre har den tidligere fantastiske sjøørretstammen gått tilbake kraftig siden 2000. Troligvis grunnet lus i fjorden. Det var noe mere sjøørret å observere igjen sesongen 2011.

Personlig så er jeg meget skeptisk til fiskesperr og giftbehandling, hvem vet hva det kan få for økologiske konsekvenser. La naturen ha sin gang her.

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere