Hopp til innhold

- - - - -

Det beste WF-line til enhåndsspey

• Du kan ikke svare på denne tråden
33 svar i denne tråden

#21 Polkapung

• Medlem
  • 354 Innlegg:
  • Kjønn:Mann

Skrevet 07. Feb 2012 - 21:17

Vis innleggRottweiler, 07. Feb 2012 - 20:09, skrev:

...så hvis du ikke gjør en grundig undersøkelse før du kjøper en line fra denne produsenten, så kjøper du kanskje katta i sekken? Produsenten er jo helt på jordet!

I så fall er vel de fleste produsentene helt på jordet! Så vidt meg bekjent anbefaler ALLE produsenter av switch stenger minst to klasser opp på enhands liner. Om jeg kjøper meg en nextcast klasse 5#. Er den bra på streamdancen min klasse 5?
Har kjøpt katta i sekken flere ganger jeg, og ikke bare fra wulff... Så grundig undersøkelse er vel generelt en god ide ja :)

#22 joelg

• Medlem
  • 189 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske, fluefiske og store hunder ( Newfoundlender / Leonberger ) + div. lesing .
  • Favorittfiske:Laks / SØ

Skrevet 07. Feb 2012 - 22:24

Nei Rottweiler , produsenten er etter min oppfatning ikke på jordet , men tvert i mot seriøs i det han gir en utmerket og ikke minst detaljert bruker -veiledning. En ting har jeg i funnet ut etter div. prøving og feiling. AFTM - klassifiseringen gir ingen mening idag. F. eks . enhånds kl. 7 / 8 er og tohånds kl 7 /8 er to vidt forskjellige ting . Gjennomsnittlig forskjell i vekt på disse to linene ligger vel godt i overkant av 10 gram. Når det gjelder Ambush - lina , antar jeg at den i den i utgangspunktet er tenkt som en en - hånds line , men skal den kastes to - hånds er det ikke urimelig å gå opp et - par tre snøreklasser i henhold til AFTM. Vurderer å skaffe meg en Ambush - line til til en 11`fots tohånds klasse 9. Temmlig sikker på at jeg må opp i AFTM 12 da for at det skal funke.
" You don`t need a weatherman to tell you where the wind blows " Bob Dylan

#23 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:
  • Favorittfiske:Laks

Skrevet 08. Feb 2012 - 09:53

Jeg er blitt litt forvirret av å lese innleggene denne økta.
Har over mange år både tenkt og innbilt meg at linevekter ikke har med stenger å gjøre, være seg enten enhånds eller tohånds. Har vel trodd at linevekt primært har å gjøre med type kast.
Anvisningen på stangen - f eks #5 - har jeg forstått som en veiledning til valg av line for overhodekast, hvor altså linen føres fram og tilbake i lufta.
Vannkast som eksempelvis enkel spey gir ikke mye linevekt bak kasteren, dermed må denne mangelen kompenseres ved at linen gjøres en del tyngre for at stanga skal kunne spennes opp.
Jeg bruker 19 grams klump til vannkast med min #6 enhånds stang. Det er logisk å tenke at hvis jeg skulle kjøpe en wf-line for vannkast, så burde klumpdelen på denne veie ca 19 gram. En annen sak er at jeg syns ikke det er naturlig å kjøpe wf-liner bare til formålet vannkast, men ble litt besnæret av RW-lina som er nevnt lenger oppe i tråden.
Skulle gjerne bli korrigert hvis jeg har brukt mange år på å tenke feil om disse tingene?

#24 Salaren

• Medlem
  • 637 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske etter Laksefisk, Fluekasting og fluebinding. Natur og miljø, Kultivering, Biologisk mangfold, Naturvern, Energiøkonomisering
  • Favorittfiske:Sjø-ørret, Laks, Ørret, Fluefiske i Saltvann

Skrevet 08. Feb 2012 - 10:11

Selv opplever jeg det som vanskelig å finne en WF line som fungerer til begge deler. Får man til en god snøre/stang kombinasjon for vannkast så blir en slik WF head for tung til overhodekasting. Vise versa, finner man en WF line som går så det griner under overhodekasting så blir den for lett og ofte for lang til vannkast. Løsningen for meg har derfor blitt mange stenger som er satt opp med sin snelle og sitt respektive snøre til det formålet jeg akter å bruke stanga til der og da. Dermed vet jeg alltid at jeg har redskap som fungerer til de kasteforhold jeg best kan fiske under.

Bakdelen med mange stenger er jo at det kan være et sant helvette å bestemme seg for hva man skal ha med seg, spesielt når man reiser langt. For ikke å snakke om gærn kjerring.

Salaren
Salaren

Når det gjelder fiske så er aldri noe sikkert, unntatt en ting og det er at den som ikke fisker heller ikke får fisk.

#25 tjt

• Medlem
  • 57 Innlegg:

Skrevet 08. Feb 2012 - 10:29

Switchstenger skaper mye forvirring med rette. De er tiltenkt bruk både som enhånds og tohånds.

De fleste switch'er er klassifisert med snørevekt som tohåndsstenger, mens noen er klassifisert som enhånds. F.eks GLoomis RR swithcen jeg har i #7 (merket med 450 grain) er klassifisert som tåhånds. Ser man i lineanbefalingene til Rio (de har et stort pdf-ark for de fleste tohåndsstenger og anbefalinger av linevekter i sitt sortiment) ser amn at man til vannkast kjører liner i klasse 7, men skal man kaste over hodet anbefales det Rio outbound WF9.

Så skal man ha line til en enhåndsstang skal man glemme å rote seg bort i switch-forvirringen med +2 og +3 og holde seg til den vekten stangprodusenten anbefaler (eller i nærheten).

#26 storfemti

• Medlem
  • 259 Innlegg:
  • Interesser:Tørrfluefiske og Liverpool FC
  • Favorittfiske:Ørret

Skrevet 08. Feb 2012 - 13:43

Er det noen her som har prøvd å gå opp 2-3 klasser med Ambush eller er det bare synsing?

Dette innlegget har blitt endret av storfemti: 08. Feb 2012 - 13:43

#27 kufo

• Medlem
  • 63 Innlegg:

Skrevet 09. Feb 2012 - 06:37

heisann....

bruker en bullet i # 8 på en 10*#8 stang... fungerer som en kanon både på vannkast og overhodekast....
denne linen synes æ fungerer til det meste kastene...

kurt

#28 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:

Skrevet 09. Feb 2012 - 07:17

Vis innleggkufo, 09. Feb 2012 - 06:37, skrev:

bruker en bullet i # 8 på en 10*#8 stang... fungerer som en kanon både på vannkast og overhodekast....

Opplever noe av det samme med Bullet, og også Coastal. Men vet godt at de som peker på disse amerikanske linene kan og vet bedre enn jeg. Men straks får jeg en ny enhånds stang (skal kanskje prøves i helga), og jeg oppdaterer gjerne med de mest fordelaktige linene. Så gjerne mer om diss RW-linene og vekttilpassing mtp vannkast.

Dette innlegget har blitt endret av svensvik: 09. Feb 2012 - 07:31

#29 Polkapung

• Medlem
  • 354 Innlegg:

Skrevet 09. Feb 2012 - 12:14

Vis innleggsvensvik, 09. Feb 2012 - 07:17, skrev:

Opplever noe av det samme med Bullet, og også Coastal. Men vet godt at de som peker på disse amerikanske linene kan og vet bedre enn jeg. Men straks får jeg en ny enhånds stang (skal kanskje prøves i helga), og jeg oppdaterer gjerne med de mest fordelaktige linene. Så gjerne mer om diss RW-linene og vekttilpassing mtp vannkast.

Da jeg begynte å kjøpe disse linene for et par år siden fantes de bare i enhands. Så vidt jeg vet anbefalte de da å line to klasser over på switch og to hands stenger. For enhands er det bare å følge dine gamle vektanvisninger rett på. Alt annet blir personlige preferanser. Jeg bruker denne Ambush linen på Meiser 11.7. 5/6/7# og en Winston 9,6 fot. 7# Begge stengene er myke i tuppen og lette stenger å lade. Derfor har jeg funnet min preferanse på en line i klasse 8 (18,9 gram) på meiser stangen og klasse 6 (15,2 gram) på Winston. I tillegg kommer vekten av poly tipper, som varier i lengder fra 6 fot til 15 fot, og fra 5 gram til 12 gram. Dette spekteret kan man bruke uten at lina forandrer voldsomt med karakter. Det er ikke denne linen man bruker til tørrfluefisking :) Jeg har prøvd å "klasse" begge stengene opp til to klasser over, og ned til to klasser under - og det fungerer selvfølgelig kjempefint på meiseren. Men litt utenfor "min" preferanse. På winston stangen er 17 gram det høyeste jeg synes er komfortabelt. De to linene du nevner kjenner jeg ikke til.

Dette innlegget har blitt endret av Polkapung: 09. Feb 2012 - 13:55

#30 Black Rat

• Medlem
  • 156 Innlegg:
  • Interesser:Flyfishing and hunting!!
  • Favorittfiske:Laks og ørret

Skrevet 11. Feb 2012 - 12:10

Er egentlig ikke klokere. Vanskelig å finne ett bra WF-snøre som er god til både spey og overhånd. For min del blir det for det meste spey, da der jeg fisker står skog ned til elva. Vanskelig med overhånd da.
Nå er det til min 10' 7wt som skal få ett nytt snøre, og det blir vel ett Guideline igjen. Eller ett Airflo. Må være tofarget.

#31 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:

Skrevet 11. Feb 2012 - 12:22

Vis innleggBlack Rat, 11. Feb 2012 - 12:10, skrev:

Er egentlig ikke klokere. Vanskelig å finne ett bra WF-snøre som er god til både spey og overhånd.

Egentlig ikke jeg, heller. Men jeg leser og forstår dette slik at Ambush-linen prøver å løse dette ved at det benyttes vektøkning (polyleader) når vannkast skal benyttes. Så fungerer også linen også hvis en tar bort polyleader'en og da til overhodekast.
Hadde slike skyteklumper fra Scierra og Hardy, men gikk bort fra det. Da foretrekker jeg heller liner hvor hele spissen skiftes ut.
Så da blir det vel fortskatt skyteklumper til vannkast og wf-liner til overhodekast - ser det ut for.

#32 Polkapung

• Medlem
  • 354 Innlegg:

Skrevet 12. Feb 2012 - 00:09

Vis innleggsvensvik, 11. Feb 2012 - 12:22, skrev:

Egentlig ikke jeg, heller. Men jeg leser og forstår dette slik at Ambush-linen prøver å løse dette ved at det benyttes vektøkning (polyleader) når vannkast skal benyttes. Så fungerer også linen også hvis en tar bort polyleader'en og da til overhodekast.
Hadde slike skyteklumper fra Scierra og Hardy, men gikk bort fra det. Da foretrekker jeg heller liner hvor hele spissen skiftes ut.
Så da blir det vel fortskatt skyteklumper til vannkast og wf-liner til overhodekast - ser det ut for.

Vis innleggBlack Rat, 11. Feb 2012 - 12:10, skrev:

Er egentlig ikke klokere. Vanskelig å finne ett bra WF-snøre som er god til både spey og overhånd. For min del blir det for det meste spey, da der jeg fisker står skog ned til elva. Vanskelig med overhånd da.
Nå er det til min 10' 7wt som skal få ett nytt snøre, og det blir vel ett Guideline igjen. Eller ett Airflo. Må være tofarget.

Ambush fungerer ikke til overhand. Men det jo nettopp dette "skogfisket" Ambushen er genial til.
Pm meg adressen din du Blackrat, så skal jeg sende deg en Ambush i klasse 7 som jeg ikke har bruk for.
Er ikke det at man ikke blir klokere, men man vil liksom ikke..

Dette innlegget har blitt endret av Polkapung: 12. Feb 2012 - 00:14

#33 svensvik

• Støttemedlem
  • 854 Innlegg:

Skrevet 12. Feb 2012 - 08:44

Vis innleggPolkapung, 12. Feb 2012 - 00:09, skrev:

Ambush fungerer ikke til overhand. Men det jo nettopp dette "skogfisket" Ambushen er genial til.

Takk for den, Polkapung. Helt oppklarende. Da blir det et par stk. KLassene 6 og 8 tenker jeg.

Dette innlegget har blitt endret av svensvik: 12. Feb 2012 - 09:02

#34 Rottweiler

• Medlem
  • 52 Innlegg:
  • Interesser:Fluefiske, fluebinding, stangbygging, naturen, venner, familien
  • Favorittfiske:de som tar flua

Skrevet 12. Feb 2012 - 09:36

Rio har en switch line, noen som har testet den? Den burde vel funke til begge deler eller?
Geir Pettersen

Sekretær Norges FlueFiskeForening

...just fly fishing around..

1 brukere har lest denne tråden

0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere