Noen som har tatt noe ørret i Mesnaelva ennå? Eller er det bortkasta å dra oppi å prøve på årets første ørret før det blir lovlig i Gausa?[/b]
Ørret i Mesnaelva i Lillehammer?
Startet av TuRb0, May 21 2004 01:28
2 svar i denne tråden
Skrevet 21. May 2004 - 01:28
Skrevet 27. May 2011 - 12:37
en kompis tok en på 400 gr ca for to uker siden.. Der var litt ovenfor øvstdalsfossen.
Men har ikke vært der selv ennå å hvordan det ser ut.
Men har ikke vært der selv ennå å hvordan det ser ut.
Skrevet 27. May 2011 - 14:16
TurB0, det er lovlig i Gausa fra 20. mai, så er det sagt. 
Mesnaelva er min barndoms elv, i den grad jeg fikk lov til å sykle avgårde (eller gjorde det likevel). Var med far noen ganger, men det ble mest Fjellelva (starter innenfor Sjusjøen, Kroksjødemma). Det er for øvrig dette vassdraget som etter noen vann, beker og elver blir Mesnaelva.
Mesnaelva var en fantastisk ørretelv, men det dabbet nedover med gjeddeutsettelsen (
den historien drar jeg ikke her). Nå er gjedda godt etablert, spesielt nedenfor Øvstdalsfossen, men er overalt. Det går noen rugger og beist på fløene, i sivet. Det er tatt stoooore gjedder i elva, det tas fortsatt. Samme er det i Nord-Mesna (der Mesnaelva renner ut).
Hvis jeg skulle fisket ørret i Mesnaelva, hadde jeg valgt strekningen mellom utløpet ved Danielflø (rett nedenfor der elva renner ut av Nord-Mesna) og ned til Øvstdalsfossen. Det tas ørreter der hvert år, også noen brukbare. Lillehammer Sportsfiskerforening har i en årrekke satt ut ørret i Mesnaelva fra Danielflø og nedover, fra deres eget klekkeri, men hvor mange og når de setter ut i dag kjenner jeg ikke til.
Det er klart, ørreten blir lett gjeddemat.
Mesnaelva er verdt et forsøk på ledige kveldstimer – ikke minst for naturen!
Håper dette hjalp deg noe.
Gausa, sa du...
Mesnaelva er min barndoms elv, i den grad jeg fikk lov til å sykle avgårde (eller gjorde det likevel). Var med far noen ganger, men det ble mest Fjellelva (starter innenfor Sjusjøen, Kroksjødemma). Det er for øvrig dette vassdraget som etter noen vann, beker og elver blir Mesnaelva.
Mesnaelva var en fantastisk ørretelv, men det dabbet nedover med gjeddeutsettelsen (
Hvis jeg skulle fisket ørret i Mesnaelva, hadde jeg valgt strekningen mellom utløpet ved Danielflø (rett nedenfor der elva renner ut av Nord-Mesna) og ned til Øvstdalsfossen. Det tas ørreter der hvert år, også noen brukbare. Lillehammer Sportsfiskerforening har i en årrekke satt ut ørret i Mesnaelva fra Danielflø og nedover, fra deres eget klekkeri, men hvor mange og når de setter ut i dag kjenner jeg ikke til.
Det er klart, ørreten blir lett gjeddemat.
Mesnaelva er verdt et forsøk på ledige kveldstimer – ikke minst for naturen!
Håper dette hjalp deg noe.
Anne J. Backsæther – Fluefiske.net
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly
Facebook: Facebook.com/fluefiskenet
Twitter: @fluefiskenet
'Alle dessa dagarna som kom och gick, inte visste jag at det var livet'
Stig Johansson, svensk poet
Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg
Laksens Gang
Fluefiskeførkje
Fru Lucky Fly
Facebook: Facebook.com/fluefiskenet
Twitter: @fluefiskenet
'Alle dessa dagarna som kom och gick, inte visste jag at det var livet'
Stig Johansson, svensk poet
Laks: 10,8 kg | Laks på enhånds/switch: Ca 5,5 kg | ørret: 3,2 kg | Harr: Ca 1 kg | Abbor: Uhell | Skjell: 0,05 kg | Sjøørret i elv: Ca 2 kg | Sild: Ca 0,2 kg
Laksens Gang
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere