Var på nytt ved Buvatn i Ask og fisket. Nok en gang en fjærmyggklekking av dimmensjoner. Hele vannet kokte av smått og stort, da mest smått. På fortommen (0,12) var en nr 14 Palmer mygg. Ikke fan om jeg fikk den til å ta. Byttet til nr 16 Palmermygg. Ikke tale om. Fisken gikk til tider helt inne ved land og mesket seg med mygg, men jeg klarte ikke få en. Jeg har fisket med flue i 17 år og regner meg selv som en habil kaster, men jeg slet som fan med å få fortomen til å strekke seg. Noen tips.
Etter hvert kom en liten bris på vannet og jeg forflyttet meg til den siden av vannet der det var pålandsbris. Det gjorde tydeligvis ørretten også, for det må ha vært 25 - 30 vak samtidig i et område så stort som en fotballbane, og ørretten tok noe tørt (tror jeg). Dette varte i ca 1 time. Jeg klarte ikke å se noen fluer på vannet men ørretten lagde såkalte "sprøytevak". Jeg prøvde alt, og klarte endelig å få liten ørret på ca 250 gram på en hareørenymfe nr 14 fisket veldig raskt. Jeg hadde flere tilslag som jeg ikke klarte å få til å sitte. Så spørsmålet er: Hva tok Ørretten? Noen forslag.
RG
Gåte: Hva tok ørretten?
Startet av , May 16 2002 11:59
4 svar i denne tråden
Skrevet 16. May 2002 - 11:59
Skrevet 16. May 2002 - 12:18
Ho-ho, spørr om jeg kjenner meg igjen. Det der kan drive et menneske til vanvidd. Ikke aner jeg hva fisken tok, men ettersom du fikk en, kikket du ikke etter hva den hadde spist?
Skrevet 16. May 2002 - 12:51
Jeg satte ørretten tilbake så jeg fikk ikke sjekket den. Tenkte ikke på det da, men når du sier det skulle jeg kanskje ha gjort det.
Skrevet 21. May 2002 - 11:24
Når ørreten sprutvaker og du ikke klarer å se noen fluer på vannet er det ofte snakk om relativt små fjærmygger. Men dette er bare en gjetning ut i fra egne erfaringer av hva jeg har finni i ørretmagen i lignende tilfeller.
Angående problemet ditt med at fortommen ikke strakk seg; prøv med 0,15 istedet for 0,12 og sørg for å bruke et fortomsmateriale som er relativt stivt. Maxima Camelon er bra. Et annet problem når fortommen blir for tynn er at flua får en tendens til å propellere. I hvert fall sånne typer fluer som har mye fronthacke.
Mvh
Leif-Erik Larsen
Angående problemet ditt med at fortommen ikke strakk seg; prøv med 0,15 istedet for 0,12 og sørg for å bruke et fortomsmateriale som er relativt stivt. Maxima Camelon er bra. Et annet problem når fortommen blir for tynn er at flua får en tendens til å propellere. I hvert fall sånne typer fluer som har mye fronthacke.
Mvh
Leif-Erik Larsen
Skrevet 22. May 2002 - 21:54
Sprøytevaking forbinder jeg med flyvemaur på denne årstiden.
Litt penere fisk tar skjelden myggen voldsomt.
Jeg har fisket mye på myggklekkinger de siste dagen og har hatt hell.
Min favoritt flue er:
Kropp: Sort biot
Vinge: Beige/hvitt polygarn
Hackle: Mørk cdc, spunnet i løkke og bindt inn.
Fortom: Prøv, 5 fot polyleader light trout fra Airflo, knyt på 30 cm 0,30, 25 cm 0,20 og knyt 0,18 eller 16 til denne som spiss. Skal du ha tynnere knyter du dette til 0,16. Denne strekker bra og presenterer vakkert.
Litt penere fisk tar skjelden myggen voldsomt.
Jeg har fisket mye på myggklekkinger de siste dagen og har hatt hell.
Min favoritt flue er:
Kropp: Sort biot
Vinge: Beige/hvitt polygarn
Hackle: Mørk cdc, spunnet i løkke og bindt inn.
Fortom: Prøv, 5 fot polyleader light trout fra Airflo, knyt på 30 cm 0,30, 25 cm 0,20 og knyt 0,18 eller 16 til denne som spiss. Skal du ha tynnere knyter du dette til 0,16. Denne strekker bra og presenterer vakkert.
1 brukere har lest denne tråden
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere